داژبال خراسان رضوی میزبان نوروزگاه
داژبال خراسان رضوی میزبان نوروزگاه
با توجه به تصویب وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک ایران ، اولین دوره المپیاد بین‌المللی ورزشی نوروزگاه ( گرامیداشت عید نوروز ) در بخش بانوان با حضور تیم‌های خارجی در رشته‌های المپیکی با میزبانی مشهد مقدس برگزار می‌شود.

به گزارش حاشیه ورزش
مجید خروشی-
سرپرست روابط عمومی هیات ورزش‌های همگانی خراسان رضوی بابیان این مطلب گفت: ورزش داژبال تنها رشته‌ای است که به‌عنوان یک ورزش دارای جایگاه بین‌المللی مجوز حضور در این المپیاد را دریافت کرده است.
معصومه خلیلی با اشاره به این‌که در این رقابت‌ها 2تیم از کشورمان نیز حضور دارند خاطرنشان کرد: در این المپیاد تیم ملی الف و ب بانوان از کشور ایران حضور خواهد داشت.
وی اظهار داشت:با توجه به سابقه و قدمت داژبال در شهرستان‌های خراسان رضوی (تربت‌جام،تایباد) و حضور بانوان فعال در مسابقات کشوری برخی از بانوان داژبالیست خراسان رضوی به‌احتمال‌قوی در ترکیب تیم‌های ملی داژبال حضور خواهند داشت.
وی درباره برگزاری این رقابت‌ها گفت: داژبال و یا همان وسطنا سنتی خودمان بعد از تشکیل فدراسیون آسیا در کشور فیلیپین و حضور یک ایرانی (رضا خوش سرور) به‌عنوان نایب فدراسیون مصمم بودیم که یک دوره مسابقات داژبال را میزبانی کنیم که خوشبختانه به درخواست ما موافقت شد و هم‌زمان با برگزاری مراسم عید نوروز امیدواریم با حضور گرم زائران علی ابن موسی‌الرضا علیه‌السلام و مجاوران خونگرم مشهدی نخستین المپیاد بین‌المللی ورزشی در رشته داژبال را به‌خوبی و رضایت‌بخش انجام دهیم.
خلیلی با اشاره به این‌که ورزش داژبال ( ورزش وسطي)، يكي از ورزش‌های سنتي ايرانيان است كه از زمان‌های قديم در كشور ايران، به‌عنوان يك بازي پرنشاط و همگاني مطرح و در بين اقشار مختلف مردم ، بسیار رایج بوده است. تصریح کرد:اين رشته ورزشي ، درعصرکنونی داراي مخاطبين چشمگيري در بین سنين مختلف می‌باشد و توانسته است به‌عنوان يك ورزش خانوادگي و کم‌هزینه ، در بين جوامع مختلف ، مطرح و مورد استقبال قرار گيرد.
شایان‌ذکر است: هدف این رشته ورزشی ضمن حمایت از ورزش‌های سنتی ایجاد تحرک،نوآوری و شورونشاط اجتماعی در جمع میان خانواده‌ها می‌باشد که بین دو تیم 4نفره درراستای بالا بردن مهارت در اجرای حركات انتقالي ( پرتاب، دريافت، پاس دادن، دويدن، جهش )- تقويت روحيه تعاون – دقت – افزايش سطح هوشياري وهمياري- ايجاد هماهنگي ميان دستگاه عصب وعضله – ایجاد هماهنگي بين چشم واعضاء بدن درنشانه گیری- ارتقاء در فاکتورهای آمادگي جسماني ( استقامت – قدرت – سرعت – توان – چابكي – عمل و عکس‌العمل – تعادل – انعطاف صورت می‌گیرد.

  • نویسنده : مجید خروشی