توسعه قایقرانی با راهبرد تجربه در پاریس و موفقیت در لس آنجلس
توسعه قایقرانی با راهبرد تجربه در پاریس و موفقیت در لس آنجلس
توسعه قایقرانی با راهبرد تجربه در پاریس و موفقیت در لس آنجلس

به گزارش حاشیه ورزش

فدراسیون قایقرانی در یکسال گذشته روزهای پرفراز و نشیبی را برای کسب سهمیه المپیک پشت سرگذاشت. نه تنها دختران ایران سهم بیشتری را در این دوره از المپیک از آن خود کردند بلکه قایقرانی ایران با کسب پنج سهمیه المپیک، سهم بیشتری را نسبت به ادوار گذشته این رقابت‌ها به خود اختصاص داد.

با آغاز سال ۱۴۰۳، تلاش ملی‌پوشان ایران برای کسب سهمیه المپیک دوچندان شد. تیم‌های ملی روئینگ و آب‌های آرام در این مسابقات توانستند هر کدام به ترتیب سه و دو سهمیه المپیک را کسب کنند.

در واقع مسابقات قایقرانی آب‌های آرام قهرمانی آسیا و انتخابی قاره‌ای المپیک توکیو و مسابقات انتخابی المپیک آسیا و اقیانوسیه چونگو چین مهر پایانی بر ماجراجویی پاروزنان ایران برای کسب سهمیه المپیک بود.

نخستین سهمیه المپیک ایران را فاطمه مجلل در قایق تک نفره زنان با کسب مدال برنز از آن خود کرد. در واقع چراغ سبز روئینگ ایران برای حضور در بازی‌های پاریس با فاطمه مجلل روشن شد. پاروزن ایرانی برای اولین بار در این بازی‌ها شرکت می کند و باید دید که نخستین تجربه او چه دستاوردی برای روئینگ ایران خواهد داشت.

چراغ سبز دوم توسط مهسا جاور و زینب نوروزی در روئینگ دونفره سبک وزن زنان ایران روشن شد. دو ملی‌پوش ایران با کسب مدال نقره برای اولین بار جواز حضور در المپیک پاریس را در قایق دونفره به دست آوردند.

نوروزی که برای المپیک توکیو شانس خود را از دست داده بود توانست در این دوره برای اولین بار در کنار جاور به سهمیه قایق دونفره برسد. جاور نیز برای دومین بار راهی المپیک شد و نخستین بار سهمیه قایق تک‌نفره روئینگ ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ریو ۲۰۱۶ کسب کرده بود. اما این پاروزن المپیکی ایران در رده بیست و هشتم المپیک قرار گرفت.

هرچند ملی‌پوشان ایران در مسابقات جهانی و آسیایی هم خوش درخشیدند و حال باید شانس خود را در پاریس امتحان کنند.

اما در آب‌های آرام در بخش کانو و کایاک ایران توانست به دو سهمیه برسد. محمدنبی رضایی در کانوی ۱۰۰۰ متر توانست چهارمین جواز حضور قایقرانی ایران در پاریس را کسب کند. او برای نخستین بار است که در المپیک پارو می‌زند.

 

آخرین سهمیه المپیک ایران به علی آقامیرزایی رسید. پاروزن المپیکی ایران که در کایاک ۱۰۰۰ متر موفق به کسب مدال برنز شد و برای دومین بار جواز حضور در المپیک را کسب کرد. آقا میرزایی پیش از این در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در یک‌چهارم نهایی چهارم شد و به نیمه‌نهایی صعود نکرد.

اما یکی از شانس‌های المپیکی ایران نازنین ملائی بود که او به دلیل برخی حواشی در این انتخابی‌ها شرکت نکرد تا شانس دوباره حضور در المپیک را از دست دهد. او در المپیک توکیو برای اولین بار به فینال B صعود کرد و ششم شد و در مجموع در رده یازدهم المپیک قرار گرفت.

قایقرانی ایران با تاریخ‌سازی در بخش دونفره و کسب بیشترین سهمیه در طول ادوار بازی‌های المپیک می‌تواند شانس خود را برای عملکردی موفقیت آمیز در این بازی‌ها امتحان کند.

 

باید دید که ملی‌پوشان ایران با توجه به نتایج درخشانی که در مسابقات جهانی و آسیایی کسب کردند، آیا می‌توانند در پاریس عملکرد درخشانی از خود نشان دهند یا خیر؟

در حال حاضر فدراسیون قایقرانی ایران سه ملی‌پوش المپیکی روئینگ را راهی اردوی یکماهه روسیه و دو ملی‌پوش آب‌های رام را به اردوی مشترک ایران و ایتالیا اعزام کرد تا فرصت طلایی این حضور را از دست ندهد.

علیرضا سهرابیان در این زمینه به ایرنا گفت: تیم سه نفره روینگ ایران در اردوی روسیه بسر می‌برند زیرا پیست استاندارد نداریم و برای آرامش فکری به همراه سرمربی و مربی خود در کمپ کازان تمرین می‌کنند. آنها دو سه روز قبل از مسابقات به ایران بازمی‌گردند و از ایران به بازی‌های المپیک اعزام می‌شوند. امیدوارم نتایج مطلوبی کسب کنند.

وی درباره اردوی دو المپیکی دیگر در خارج از ایران خاطرنشان کرد: مکاتباتی با رئیس فدراسیون ایتالیا انجام دادیم و او پذیرفت تا اردوی مشترکی با تیم ایران داشته باشد. در کانو و کایاک محمدنبی رضایی و علی آقامیرزایی به اردوی مشترک تیم ملی ایران با ایتالیا در این کشور اعزام می‌شوند و از همان جا به فرانسه می‌روند. امیدوارم این اردوی مشترک با ایتالیا تاثیر مثبتی در المپیک برای پاروزنان ما داشته باشد.

در واقع فدراسیون با این اردوهای یکماه از هیچ تلاشی برای کمک به ملی‌پوشان ایران برای حضور شایسته در المپیک پاریس دریغ نکرده است.

  • منبع خبر : خبر ورزشی