سرمربی آلمان جوان‌تر از کریستیانو رونالدو
سرمربی آلمان جوان‌تر از کریستیانو رونالدو
شاید باورتان نشود اما یولیان ناگلزمان از برخی بازیکنان حاضر در یورو2024 جوان‌تر است.

حاشیه ورزش:

سرمربی تیم ملی آلمان 36سال دارد و 14ژوئن، روزی که آلمان در نخستین بازی یورو به مصاف اسکاتلند برود، مانوئل نویر 38سال و 79روز خواهد داشت. او 2سال از سرمربی تیمش بزرگ‌تر است.
در همین مسابقه ممکن است رکورد مسن‌ترین بازیکن ادوار جام جابه‌جا شود. کریگ گوردون، دروازه‌بان سابق سلتیک و ساندرلند، به‌زور وارد تیم استیو کلارک شد و اخیراً اعلام کرده که می‌خواهد رکورد دیوید ویر را که مسن‌ترین بازیکن این کشور بود، بشکند. او روز بازی با آلمان 41سال و 166روز خواهد داشت اما گوردون انتخاب دوم است و تنها درصورتی رکورددار خواهد شد که دروازه‌بان اصلی مصدوم یا اخراج شود یا اسکاتلند 2-3گل از میزبان پیش بیفتد و سرمربی در دقایق پایانی او را به زمین بفرستد.
رکورد مسن‌ترین بازیکن یورو فعلا در اختیار گابور کرالی است. دروازه‌بان سابق کریستال‌پالاس، هنگام بازی مجارستان در مرحله یک‌هشتم نهایی یورو2016 مقابل بلژیک، 40سال و 86روز سن داشت. روز 18ژوئن وقتی تیم ملی پرتغال در لایپزیش به مصاف جمهوری چک برود، پپه بیستمین بازی‌اش را در ادوار یورو برای پرتغال انجام خواهد داد و پس از کریستیانو رونالدو (25) دومین بازیکن باسابقه این رقابت‌ها خواهد شد. او در لیگ قهرمانان هم با 40سال و 241روز سن در مقابل رویال آنتورپ بلژیک برای پورتو به میدان رفت و مسن‌ترین بازیکن غیردروازه‌بان تاریخ این رقابت‌ها شد. او 5بار دیگر این رکورد را بهبود بخشید و در بازی برگشت مقابل همین تیم به مسن‌ترین گلزن مسابقات تبدیل شد.

کریستیانو رونالدو در بازی با چک با 39سال و 135روز سن مسن‌ترین بازیکن تاریخ این مسابقات (غیر از دروازه‌بان‌ها) خواهد شد، البته اگر پپه در ترکیب نباشد. پپه تنها در یک مسابقه مقدماتی یورو حاضر بوده اما به‌احتمال فراوان بازیکن فیکس تیم روبرتو مارتینس خواهد بود. رونالدو در آخرین بازی مرحله گروهی 39سال و 91روز سن داشت.
دینو زوف و پیتر شیلتون در 38سالگی در یورو1980 بازی کردند و مورتن اولسن کمی قبل از تولد 39سالگی 3بار در یورو1988 به میدان رفت. ینس لمان، ریکاردو کاروالیو، جیجی بوفون، ایویکا واستیک، پپه، مارتن استکلنبرگ و چالکیاس کنستانتینوس پس از 38سالگی در یوروهای قرن حاضر بازی کرده‌اند.

بحران 40سالگی
احتمالا حداقل 6نفر بالای 38سال در یورو2024 بازی می‌کنند و احتمالاً 5نفر از آنها نقش‌های برجسته‌ای را در بازی‌های این تورنمنت ایفا خواهند کرد. در همه دوره‌های قبلی مسابقات قهرمانی اروپا 12نفر این کار را انجام داده‌اند.

غیر از پپه، رونالدو، نویر و گوردون بازیکنانی نظیر لوکا مودریچ (کرواسی) و خسوس ناواس (اسپانیا) هم هستند که بالای 38سال سن دارند. بازیکنانی مثل اولیویه ژیرو (37)، کاسپر اشمایکل (37)، فرتونگن (37)، روی پاتریشیو (36)، لواندوفسکی (35)، کمیل گروسیکی (35)، دوسان تادیچ (35)، یان زومر (35)، ایوان پریسیچ (35)، دوماگوی ویدا (35)، سایمون کیار (35) و مارکو آرناوتوویچ (35) در حالی در یورو حاضر شده‌اند که بالای 35سال سن دارند.

  • منبع خبر : ورزش سه