پاریس ۲۰۲۴: غیرقابل پیش‌بینی‌ترین تیم تورنمنت
پاریس ۲۰۲۴: غیرقابل پیش‌بینی‌ترین تیم تورنمنت
کانادا می‌تواند یکی از سورپرایزهای بزرگ والیبال المپیک پاریس باشد.

به گزارش حاشیه ورزش

تیم ملی والیبال کانادا در سومین دوره متوالی المپیک و در نهایت ششمین حضور خود در این رویداد شرکت خواهد کرد. عملکرد اخیر این تیم نشان می‌دهد که شاید بتوانند در المپیک همه را شگفت‌زده کنند.

بازیکنان فعلی این تیم تحت سرمربیگری توماس ساملوو، توانایی انجام کارهای بزرگی را دارند. تیم آمریکای شمالی از هشت اکتبر سال گذشته اطمینان داشت که به بازی‌های المپیک به پاریس خواهد رفت. پاییز گذشته، کانادایی‌ها به همراه والیبالیست‌های لهستانی به مهم‌ترین تورنمنت فصل جاری یعنی المپیک صعود کردند. این صعود به آن‌ها اجازه داد تا با خیالی آسوده‌تر در لیگ ملت‌های این فصل به میدان بروند و دغدغه کسب امتیاز نداشته باشند.

تاریخچه حضور کانادایی‌ها در بازی‌های المپیک را می‌توان به دو مرحله تقسیم کرد. اولین مرحله به سال‌های ۱۹۷۶-۱۹۹۲ بازمی‌گردد که در المپیک‌ها حضور داشتند. مرحله دوم مربوط به سال‌های اخیر است، زیرا پس از سال ۱۹۹۲، تیم کانادا به مدت بیست و چهار سال در المپیک حاضر نبود.

در نهایت، این موفقیت در اواخر ماه می و ژوئن ۲۰۱۶ رخ داد، زمانی که در توکیو، والیبالیست‌های آمریکای شمالی به همراه تیم‌های لهستان، فرانسه و ایران موفق به صعود به المپیک ریودوژانیرو شدند.

پس از این وقفه طولانی، کمتر کسی انتظار عملکرد خوبی از تیم کانادا در المپیک داشت. با این حال، این تیم رقابت خوبی را در ریودوژانیرو به نمایش گذاشت که منجر به صعود آن‌ها از گروه شد. در مرحله یک چهارم نهایی، تیم کانادا مقابل روسیه شکست خورد و در نهایت مقام پنجم را به خود اختصاص داد.

پنج سال بعد، در مسابقاتی که در ژاپن برگزار شد، والیبالیست‌های کانادایی موفقیت خود را تکرار کردند و بار دیگر به مرحله یک چهارم نهایی راه یافتند. اما بازهم مقابل روسیه شکست خوردند و المپیک توکیو را در جایگاه هشتم به پایان رساندند.

در سال‌های اخیر، تغییرات نسبتاً مکرری در سمت مربیگری تیم ملی کانادا رخ داده است. گلن هوگ ده سال در این تیم فعالیت کرد و پیشرفت آن‌ها را بسیار افزایش داد. استفان آنتیگا یک سال مربی بود و پس از آن گلن هوگ برای سه سال دیگر بازگشت. سپس، بنجامین جوزفسون برای یک سال این تیم را هدایت کرد و از سال ۲۰۲۳ تاکنون، این تیم تحت هدایت توماس ساملوو، سرمربی فنلاندی است.

تیم ملی کانادا در حال رشد و پیشرفت است. آن‌ها با داشتن بازیکنانی نظیر استفن مار، اریک لوپکی و آرتور شوارتز که سال‌ها در سری آ ایتالیا به میدان می‌روند، می‌توانند برای هر تیمی دردسرساز شوند.

سال گذشته، کانادایی‌ها عنوان نایب قهرمانی آمریکای شمالی، مرکزی و کارائیب و همچنین جام پان آمریکا را به دست آوردند. آن‌ها سال‌هاست که در قاره خود به مدال می‌رسند، اگرچه در مسابقات جهانی هیچ دستاوردی ندارند. در تورنمنت لیگ ملت‌ها که اخیراً به پایان رسید، تیم ملی کانادا تاثیر مثبتی از خود بر جای گذاشت. این تیم بالاتر از برزیل، آرژانتین، صربستان و آلمان در جایگاه ششم دور مقدماتی قرار گرفت و موفق به صعود از گروه خود شد.

کانادا با تیم‌های فرانسه، اسلوونی و صربستان هم گروه است و شاید یک برد آن‌ها را به مرحله بعدی برساند.

  • منبع خبر : همشهری آنلاین