کاروان ایران با حدود ۷۰ ورزشکار در پارالمپیک پاریس
کاروان ایران با حدود ۷۰ ورزشکار در پارالمپیک پاریس
مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک آخرین وضعیت کاروان ایران برای حضور در بازی‌های پارالمپیک پاریس را تشریح کرد.

حاشیه ورزش:

سعید سلگی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت کاروان ورزشی اعزامی به بازی‌های پارالمپیک پاریس اظهار کرد: تا امروز ۴۳ سهمیه قطعی را ورزشکاران در ۸ رشته ورزشی کسب کردند که با احتساب دو رشته جودو و وزنه‌برداری به ۱۰ رشته افزایش پیدا خواهد کرد.

وی درباره تعداد نفرات اعزامی به پارالمپیک پاریس گفت: پیش‌بینی ما این است که ۶ سهمیه در پاراوزنه برداری و سه سهمیه در جودو، کسب کنیم که در مجموع ۹ سهمیه به تعداد ۴۳ سهمیه‌ای که تا به امروز کسب شده اضافه خواهد شد.

سلگی همچنین درباره وضعیت جودو و نامشخص بودن وضعیت میثم بنی‌طبا و وحید نوری برای اعزام به پارالمپیک پاریس اظهار کرد: در خصوص وضعیت دو ورزشکار خوب و توانمندمان باید بگویم که هر دو جودوکار چه به لحاظ فنی و اخلاقی جزء ورزشکاران خیلی خوب ما محسوب می‌شوند که تا به امروز افتخارات خوبی را برای کشور کسب کرده‌اند. یک مشکل درون تیمی برای این دو ورزشکار به‌وجود آمده که متاسفانه تبدیل به چالشی شده که خیلی خوب نیست. هر دو ورزشکار برای ما قابل احترام هستند، هدف اصلی ما چه فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان و چه کمیته ملی پارالمپیک این است که شرایطی برای ورزشکاران ایجاد شود تا بهترین عملکرد را در بازی‌ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: من با هر دو ورزشکار صحبت کردم. یک‌سری اختلافات و اختلاف نظر به لحاظ فنی با سرمربی تیم دارند. در جلسه‌ای که با این دو ورزشکار داشتم عنوان کردم که ورزشکار با توجه به جایگاه خود باید تابع تصمیمات اتخاذ شده در فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک باشد. اگر اختلافی هم به لحاظ فنی و غیرفنی وجود داشته باشد به عهده مدیریت است تا آن مشکل را حل و فصل کنیم.

سلگی ادامه داد: به هر دو جودوکار این موضوع را تاکید کردیم که شرایط برای حضور آن‌ها در تیم ملی فراهم است اما نه به شرطی که ورزشکار بخواهد برای فدراسیون مربی و سرمربی انتخاب کند. این شرایط با ورزش حرفه‌ای تناقض دارد و ما طبیعتا این شرایط را قبول نداریم، ورزشکار برای ما قابل احترام و مهم هست و ما به دنبال حضور این دو ورزشکار در پاریس هستیم اما نه به هر قیمتی که پا روی ساختار و تشکیلات خود قرار دهیم و یک کار غلط را بخواهیم انجام دهیم که ورزشکاران بخواهند درباره انتخاب سرمربی تصمیم بگیرند. اگر اختلاف یا مشکلی وجود داشته باشد حل خواهیم کرد و این را به ورزشکاران اعلام کردیم اما شرط آن این است که ورزشکاران به تصمیمات فدراسیون مربوطه احترام بگذارند و مثل سنوات گذشته با قدرت در اردوها حضور پیدا کنند تا موفق شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کادر فنی جودو برای پارالمپیک پاریس تغییر پیدا نخواهد کرد، افزود: ما به تصمیمات فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان احترام می‌گذاریم و شرایطی که فدراسیون در نظر گرفته این کادر فنی در کنار همین ورزشکاران پرافتخار بوده و چند سالی است که افتخارات زیادی با همین نفرات چه در پارالمپیک توکیو، بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین و چه در مسابقات جهانی و گرند پری کسب کرده و رزومه خود را به لحاظ فنی به ما ثابت کرده‌اند. اگر اختلاف نظر و مشکلی هم در تیم وجود داشته باشد ما مدیران، فدراسیون و کمیته ملی پارالمپیک اختلافات را حل خواهیم کرد، اما شرط آن این است که ورزشکاران به تصمیمات مدیران احترام بگذارند و ذهنشان معطوف تمرینات و کسب افتخارات باشد.

وی با بیان این که پیش‌بینی حضور ۱۰ رشته در پارالمپیک پاریس را داریم، خاطرنشان کرد: در پایان ماه خرداد لیست نهایی نفرات اعزامی به پارالمپیک انتخاب خواهد شد و احتمالا بین ۶۰ تا ۷۰ ورزشکار را عازم این دوره از بازی‌ها خواهیم کرد. امیدوارم دو رشته جودو و وزنه‌برداری نیز شرایطشان به نحوی پیش برود که با حداکثر توان و پتانسیل ورزشکاران در این دوره در ۱۰ رشته ورزشی پاراجودو، پاراتیراندازی، پاراتیروکمان، پاراوزنه برداری، پاراشنا، گلبال، پارادوومیدانی، والیبال نشسته مردان، پاراتکواندو و پاراکانو حضور پیدا کنیم.

معاونت فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک در پاسخ به این پرسش که نسبت به دوره قبل تعداد رشته‌ها کاهش پیدا کرده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: پیش‌بینی مشابه دوره قبل است، دوره قبل ما بسکتبال با ویلچر مردان را داشتیم این دوره گلبال مردان اضافه شد که از نظر تعداد ورزشکاران اعزامی نصف تعداد ورزشکاران بسکتبال با ویلچر است. در حقیقت ۸ رشته انفرادی و دو رشته تیمی در این دوره حضور دارند که براساس سیاست‌ها و مصوبات ستاد بازی‌ها نفرات نهایی انتخاب و اعزام خواهند شد.

وی درباره وضعیت پاراشنا نیز گفت: برای شنا سینا ضیغمی‌نژاد و شاهین ایزدیار را داریم که هر دو را با توجه به اهمیت و سیاستی که برای توسعه رشته شنا در نظر گرفتیم مورد حمایت قرار دادیم. قرار بود که این دو ورزشکار به مسابقات جهانی آلمان اعزام شوند تا تصمیم نهایی درباره آنها گرفته شود که به دلیل عدم صدور روادید کشور آلمان این اعزام صورت نگرفت. احتمالا شرایطی را به لحاظ رکوردی برای این دو ورزشکار در یک ماه آینده مسابقه انتخابی در نظر خواهیم گرفت تا متناسب با رکورد ورودی آن‌ها در خصوص نفر یا نفرات قطعی اعزامی به پاریس تصمیم‌گیری کنیم.

وی درباره وضعیت حضور حامد امیری و امان الله پاپی در پارالمپیک پاریس با توجه به مشکلاتی که در مسابقات جهانی ژاپن برای این دو ورزشکار ایجاد شد، خاطرنشان کرد: حامد امیری جزء ورزشکاران خیلی خوب و فنی ما محسوب می‌شود که با توجه به تغییری که در کلاس این ورزشکار قبل از بازی‌های پاراآسیایی به وجود آمد شرایط رقابتی او از نیزه به وزنه تغییر کرد. او یک ورزشکار حرفه‌ای با توانمندی بالاست، تمام تمرکز خود را چه در بازی‌های پاراآسیایی و چه بعد از آن روی این ماده گذاشت تا حضور قدرتمندی در پارالمپیک‌ پاریس داشته باشد، متاسفانه در مسابقات قهرمانی جهان ژاپن پرتاب‌های امیری خطا اعلام شد. ما با توجه به ظرفیت خوبی که این ورزشکار دارند شرایط ویژه‌ای را در نظر گرفتیم. با فدراسیون جانبازان جلسه‌ای را گذاشتیم و به صورت جدی وضعیت فنی این دو ورزشکار را رصد کردیم و تصمیماتی اتخاذ شد در خصوص تغییر کادر فنی این دو ورزشکار. هدف بر این است که تا فرصت باقی مانده این فرصت را از این دو ورزشکار با پتانسیل بالا نگیریم و شرایط را به لحاظ فنی و آماده‌سازی برای این دو ورزشکار فراهم کنیم تا با ظرفیت خوبی در پاریس حضور پیدا کنند. ما با بررسی فنی که نسبت به این دو ورزشکار انجام دادیم هر دو می‌توانند مدال‌آور کاروان در پارالمپیک پاریس باشند. البته در یک ماه آینده از این دو ورزشکار رکوردگیری خواهیم داشت که هم به لحاظ اصلاح حرکت‌های پرتابی، این دو ورزشکار رصد کنیم و هم این که شرایط رکوردی هر دو ورزشکار را ببینیم. امیدوار هستیم هر دو ورزشکار از نظر رکوردی شرایط لازم را برای اعزام داشته باشند.

سلگی همچنین در خصوص تعداد سهمیه‌های پاراتیروکمان در بازی‌های پارالمپیک پاریس و این که گفته می‌شود فدراسیون تیروکمان در حال رایزنی برای بازگشت دوباره پاراتیروکمان به این فدراسیون است، افزود: ما بازی‌های مهم پارالمپیک پاریس را پیش رو داریم. طبیعتا یک رشته ورزشی که بخواهد در چنین رویدادی حضور پیدا کند باید در یک شرایط آماده‌سازی و در آرامش باشد. بنابراین تا پاریس منطق ایجاب می‌کند که با همین شرایط آماده‌سازی و با حمایت فدراسیون جانبازان و توانیابان کار را پیش ببریم و خیلی ذهن تیم و خودمان را درگیر جابه‌جایی نمی‌کنیم، ذهنیت ورزشکاران ابتدا حضور پرقدرت در مسابقات قهرمان جهانی چک و سپس بازی‌های پارالمپیک پاریس خواهد بود.

وی درباره تعداد سهمیه‌های تیروکمان در پارالمپیک پاریس نیز گفت: تا به امروز ۷ سهمیه در پاراتیروکمان کسب شده که شرط ما براساس قوانینی که در ستاد بازی‌ها تصویب شده برای تمام رشته‌ها یکسان است و ورزشکاران در قهرمانی جهان چک با توجه به عملکردشان و بعد از بررسی رکورد آنها طی جلسه‌ای که با کادر فنی خواهیم داشت، برای پارالمپیک پاریس انتخاب می‌شوند.

مدیر فنی ورزشی کمیته ملی پارالمپیک همچنین در پاسخ به این پرسش که این دوره چه جایگاهی برای کاروان ایران در بازی‌های پارالمپیک پاریس پیش‌بینی شده است؟ تصریح کرد: در حال بررسی و رصد تک تک ورزشکاران و حریفان آن‌ها هستیم. این رصد تا زمانی که لیست نهایی ورزشکاران اعزامی بسته شود، ادامه خواهد داشت. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که خیلی از کشورها عملکردشان نسبت به ۴ سال گذشته خیلی فرق کرده است. به عنوان مثال اگر نتایج دوومیدانی مسابقات جهانی کوبه ژاپن را بررسی کنیم و رنکینگ مدال‌آوری کشورها را ملاحظه کنیم می‌بینیم برخی از کشورهای آسیایی با یک ظرفیت بالا و جهش خوبی قرار است در پارالمپیک پاریس حضور پیدا کنند. این شرایط رقابت را سخت می‌کند. البته ما نیز ورزشکاران توانمندی داریم و امیدواریم ترکیب نهایی که انتخاب می‌شود برای کشور افتخارآفرین باشد. پیش‌بینی جایگاه را بعد از انتخاب نهایی اعلام خواهیم کرد.

سلگی در پاسخ به این پرسش که آیا برای اعزام کاروان به پارالمپیک از نظر اعتباری مشکل خاصی وجود دارد یا خیر؟ افزود: تلاش کارگری رئیس کمیته ملی پارالمپیک و پولادگر سرپرست کاروان بر این است که در بحث اعتباری شرایطی فراهم کنند که مشکل خاصی وجود نداشته باشد و با حداکثر ظرفیت در بازی‌های پارالمپیک پاریس حضور پیدا کنیم. البته از مسئولین درخواست داریم همان‌طور که همیشه نگاه ویژه به ورزشکاران جانباز و توانیاب داشتند این نگاه ویژه همچنان تداوم داشته باشد.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شعار کاروان و پرچمدار معرفی خواهد شد، اظهار کرد: فعلا زمان برای این کار داریم اما پرچمداران و نام و شعار کاروان طی یکی دو هفته آینده در جلسه هیئت اجرایی موضوعات مطرح و تصمیمات نهایی اتخاذ خواهد شد.

  • منبع خبر : ورزش سه