یک‌ جای کارمان می‌لنگد، آن ایران قهرمان جهان کجاست
یک‌ جای کارمان می‌لنگد، آن ایران قهرمان جهان کجاست
ستاره اسبق تیم ملی والیبال حرف‌های مهمی درباره تیم‌های ملی پایه والیبال ایران زده است.

به گزارش حاشیه ورزش

شهرام محمودی درخصوص اهمیت تیم‌های پایه و تاثیرگذاری آن‌ها بر آینده والیبال کشورمان اظهار داشت: متاسفانه به‌صورت پیش‌فرض در کشورمان و در اغلب رشته‌ها، نتیجه‌گیری از پشتوانه‌سازی مهم‌تر است. این مسئله خصوصا در رده‌های نوجوانان و جوانان آسیب‌زننده است. متاسفانه این مسئله باعث می‌شود تا هیچ حاشیه‌امنیتی برای مربیان پایه وجود نداشته باشد و همیشه تحت فشار هستند تا با تیم‌ خود در مسابقات جهانی و آسیایی عنوان کسب کنند و روی سکو قرار بگیرند تا جایی که کسب مقامی غیر از رده اول در مسابقات آسیایی شکست محسوب می‌شود و همچنین در رده جهانی می‌خواهیم در رتبه اول تا سوم باشیم.

ستاره اسبق تیم ملی والیبال ایران با اشاره به آسیب نگاه اشتباه به تیم‌های پایه، افزود: این نوع نگرش به تیم‌های پایه برای ورزش ایران و مربیان مشکل ایجاد می‌کند. در گذشته دور زیاد اتفاق می‌افتاد که برای کسب نتیجه از بازیکنان دارای صغر سنی استفاده می‌کردند. زمانی که این بازیکنان در مسابقات نوجوانان و جوانان شرکت می‌کنند، در هنگام حضور در تیم ملی بزرگسالان چون بالاترین کیفیت خود را در رده‌های قبلی ارائه داده‌اند، نمی‌توانند آن کیفیت گذشته را تکرار کنند و این مسئله آسیب‌زننده است.
نتیجه در تیم‌های پایه اولویت نباشد.

وی ادامه داد: باید در رده‌های پایه به شکلی برنامه‌ریزی کنیم تا نتیجه در اولویت دوم و سوم قرار گیرد. برای مثال در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان تیم ایتالیا را شکست دادیم. از آن تیم چندین بازیکن به تیم بزرگسالان ایتالیا اضافه شدند و درحال حاضر جزو بهترین‌های دنیا هستند. ولی در ایران نتوانستیم چنین کاری کنیم و بازیکنان جوان‌مان به‌رغم کیفیت بالا، نتوانستند جزو بازیکنان باکیفیت و درکنار بازیکنان ایتالیایی قرار گیرند. این مسئله نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد.

قطر پاسور اسبق تیم ملی والیبال ایران درخصوص ضرورت تغییر نگرش در تیم‌های پایه‌ها گفت: باید فشار کسب نتیجه را از روی مربی و بازیکن برداریم. در صورتی که اگر خوب کار کنیم و به صورت اصولی در پایه‌ها عمل کنیم، کسب نتیجه در ابتدای کار اصلا مهم نیست. اگر بتوانیم  بازیکن بسازیم و تحویل تیم بزرگسالان دهیم، پشتوانه‌سازی اتفاق می‌افتد و در ادامه تغییر نسل رخ می‌دهد و این چرخه نشان می‌دهد که کارمان را درست انجام داده‌ایم. خوشبختانه رویکرد جدید فدراسیون اینگونه است که برخلاف گذشته در تیم ‌های پایه‌بیشتر از نتیجه به دنبال بازیکن‌سازی هستند.

انتخاب غلامی اتفاق مثبتی است
محمودی با اشاره به انتخاب عادل غلامی به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال نوجوانان ایران گفت: حضور او در تیم ملی نوجوانان اتفاق مثبتی است. عادل والیبال را می‌شناسد و از نظر تکنیکی، فنی و روانی می‌داند که بازیکنان در سطح اول، چه نیازهایی دارند تا بتوانند در سطوح بالا عملکرد خوبی به ثبت برسانند. امیدوارم از افرادی مانند غلامی بیشتر استفاده شود و به آن‌ها فرصت دهیم تا نوجوانان خوب ایرانی را شناسایی کنند و با حضور بازیکنان در اردو، ضعف‌های تکنیکی، تاکتیکی و همچنین از نظر روانی و شخصیتی نقاط ضعف آن‌ها را برطرف کنند و درنهایت این بازیکنان به سطحی برسند که در جریان فشار مسابقات بتوانند به خوبی خود را کنترل کنند و بازیکن متوجه باشد که در کجای یک دیدار باید از تکنیک و تاکتیک‌های متنوع استفاده و خواسته‌های کادرفنی را به خوبی اجرا کند. این اتفاقات در حال رخ دادن است و باید بیش از پیش این رویه جا بیفتد تا در آینده نسلی پخته و آماده داشته باشیم که بتواند به والیبال ایران کمک کند.

قطر پاسور اسبق تیم ملی والیبال ایران درخصوص مشکلات تغییر نسل در تیم ملی والیبال بزرگسالان گفت: همانطور که گفتم یکی از معضلات والیبال ایران در گذشته دور صغر سن و دستکاری شناسنامه بود که جلوی این مسئله اکنون گرفته شده است. همچنین اصرار به نتیجه‌گیری از دیگر معضلات والیبال ایران است. فرض کنید مربی دو بازیکن دراختیار دارد: یک بازیکن که از نظر فنی و فیزیکی پتانسیل این را دارد که در آینده به بازیکن خوبی بدل شود و در کنار او، بازیکن دیگری وجود دارد که در جریان یک تورنمنت از آمادگی بالاتری برخوردار است و مربی این بازیکن را به گزینه قبلی که مستعدتر است ترجیح می‌دهد. درصورتی که در بحث استعدایابی باید به بازیکنانی بها داد که استعداد نهفته دارند و باید آن را شکوفا کرد.

بخصوص بازیکنانی که از نظر هوش و فیزیک شرایط خوبی دارند را باید پرورش دهیم و نباید صرفا نتیجه یک تورنمنت را معیار قرار دهیم یا اگر این کار را کردیم بازیکنان مستعدی که از آن‌ها چشم‌پوشی کردیم را رها نکنیم و آن‌ها را در تیم‌های دوم و سوم نگه داریم و برای تورنمنت‌های بعدی آن‌ها را آماده کنیم.

محمودی با اشاره به استعدادهای سوخته گفت: بازیکنان زیادی در رده‌های پایه داشتیم که بعد از خط خوردن از حضور در یک تورنمنت مسیر والیبال‌شان عوض شد و در شرایطی که می‌توانستند سال‌ها به والیبال ملی ایران کمک کند اما این اتفاق رخ نداد. برای مثال میلاد عبادی‌پور زمانی که برای اولین‌بار به تیم بزرگسالان آمد کم سن بود و خیلی‌ها این مسئله را نمی‌پسندیدند و معتقد بودند او نمی‌تواند به تیم کمک کند و جایگاهی در بین ملی‌پوشان به دست نخواهد آورد اما چون با استعداد بود و از نظر تکنیکی باکیفیت بود مربیان و بازیکنان باتجربه تیم ملی والیبال به او کمک کردند و حالا هم که کاپیتان تیم ملی است و در سطح اول جهان بازی می‌کند. از این دست بازیکنان زیاد داشتیم و به همین علت معتقدم در رده پایه اصلا نباید به نتیجه نگاه کنیم و باید دست مربی را باز بگذاریم که فدراسیون به تدریج در حال انجام این کار است. ایرادی ندارد اگر تیم جوانان ایران برای چند دوره در آسیا دوم شود. زیرا زمانی که بازیکنان جوانان به تیم بزرگسالان راه یابند می‌توانند موثر باشند و جزو برترین‌های دنیا قرار گیرند و آن‌جا نقطه‌ای است که بهترین نتیجه را گرفته‌ایم و به بهره‌برداری اصلی می‌رسیم.

استعدادهای فراوانی در ایران داریم
ملی‌پوش اسبق والیبال ایران در خصوص شرایط فعلی والیبال کشورمان در سطح تیم‌های پایه، گفت: ایران کشوری بزرگ با استعدادهای ناب است و می‌توانیم چند تیم نوجوانان تشکیل دهیم. به نظر من باید کانون‌های والیبال تیم‌های پایه را تشکیل دهیم. زمانی که استعدادیابی رخ می‌دهد و مثلا 50 بازیکن کشف می‌شوند و وارد اردوی تیم نوجوانان می‌شوند، نهایتا از این تعداد 14 نفر انتخاب می‌شوند. برای بیش از 30 نفر باقی‌مانده باید مربی انتخاب کنیم و آن‌ها را نگه داریم و برای آینده آن‌ها را پرورش دهیم تا این بازیکنان ناامید نشوند. شاید از بین همین 20-30 نفر در آینده 2 یا یک بازیکن خوب بیرون بیاید و به والیبال ایران کمک کند.

محمودی در پایان گفت: مسائلی به گوشم رسیده که امیدوارم واقعیت نداشته باشد و یا در صورت صحت، فدراسیون والیبال با این رویه غلط برخورد کند. البته صرفا شنیده‌ام و تا زمانی که نبینم صحت آن را تایید نمی‌کنم اما گویا در باشگاه‌های والیبال‌ و در رده‌های نوجوانان و جوانان، افرادی وجود دارند که در قبال گرفتن مبالغی بازیکنی را به خدمت می‌گیرند درحالی‌که طبیعتا باید خلاف این روند اتفاق بیافتد و باشگاه‌ها به بازیکن پول دهند و قرارداد ببندد. گویا خانواده‌هایی هستند که توانایی مالی بالایی دارند و تلاش می‌کنند با پرداخت پول زمینه پیشرفت فرزندشان را فراهم کنند اما این مسئله باعث می‌شود که استعدادهای والیبال بسوزند. امیدوارم افرادی انتخاب شوند که وجدان کاری و شرف داشته باشند و دنبال انجام کار سالم باشند. قطعا این مسئله در دراز مدت باعث می‌شود که استعدادهای باکیفیت از رسیدن به سطوح بالای والیبال ایران دور بمانند. امیدوارم در وهله اول این مسئله وجود نداشته باشند و در وهله دوم اگر وجود دارد با آن برخورد شود و جلوی این تخلف گرفته شود.

  • منبع خبر : خبر ورزشی