قطر به دنبال تکرار شاهکار دوره قبل
قطر به دنبال تکرار شاهکار دوره قبل
میزبان و قهرمان دوره پیشین جام ملت‌های آسیا، این بار کارش را در گروهی متعادل شروع خواهد کرد

حاشیه ورزش :مدافع عنوان قهرمانی، در جام ملت‌های ۲۰۲۳ آسیا با سرمربی جدید اسپانیایی‌اش به دنبال تکرار موفقیت دوره قبلی است. قطر که از امتیاز میزبانی سود خواهد برد با لبنان، چین و تاجیکستان همگروه است.

گروه A: قطر، لبنان، چین، تاجیکستان

تیم ملی فوتبال قطر به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ سال قبل اولین حضورش را در این رقابت‌ها تجربه کرد ولی با سه شکست پیاپی از رسیدن به دور حذفی بازماند. قطر از سال ۱۹۷۰ میلادی عضو فیفاست. حضور مربیان خارجی در رده‌های پایه و ساخت یکی از مجهزترین کمپ‌های دنیا به نام اسپایر سبب شد که بازیکنان زیادی در این کشور کشف شوند. قطر با دادن تابعیت به چند بازیکن خارجی در زمره تیم‌های خوب آسیا قرار گرفت.

قطر، مدافع عنوان قهرمانی جام ملت‌های آسیاست که دوره قبل در امارات جام قهرمانی را به دست آورد. درخشش قطری‌ها در دوره پیشین باعث شده است تا خیلی‌ها روی این تیم حساب ویژه‌ای باز کنند. در دوره قبلی در امارات سعد الشیب، با بسته نگه‌داشتن دروازه‌اش برای ۶۰۹ دقیقه و المعز علی با زدن ۹ گل رکورد گلزنی در یک دوره جام ملت‌ها را به نام خود ثبت کردند. عنابی‌ها حضور در کوپاآمه‌ریکا، گلدکاپ یا همان جام ملت‌های آمریکای شمالی و مرکزی را تجربه کردند و در انتخابی جام جهانی در قاره اروپا نیز حضور داشتند ولی بازی‌های این تیم با سایر تیم‌های گروه تشریفاتی بود.قطر پیش از شروع این جام ۲۰۲۳ دست به تغییر سرمربی‌اش زد. مارکس لوپس، سرمربی اسپانیایی الوکره، به عنوان جایگزین کارلوس کی‌روش در تیم ملی فوتبال قطر انتخاب شد و جای این مربی پرتغالی را گرفت.ستاره تیم ملی فوتبال قطر المعز علی است. مهاجم سودانی‌تبار تیم ملی فوتبال قطر با زدن ۹ گل در جام ملت‌های آسیا آقای گل شد و تاکنون ۴۷ گل برای تیم ملی فوتبال کشورش به ثمر رسانده است و برترین گلزن تاریخ تیم ملی فوتبال قطر است. این بازیکن ۲۷ ساله عضو تیم فوتبال الدحیل است و باید دید چه سرنوشتی در انتظار او خواهد بود.

تیم ملی قطر در یک نگاه:

افتخارات: قهرمان جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۹
بهترین گلزن: المعز علی (۴۷ گل زده)
بیشترین بازی: حسن الهیدوس (۱۷۵ بازی)
عملکرد دوره قبل: قهرمان

تاجیکستان

تاجیکستان تنها تیم جام ملت‌های ۲۰۲۳ است که برای نخستین بار جواز حضور در جام ملت‌های آسیا را به دست آورده است. ستاره این تیم علیشیر جلیلف است که برای تیم استقلال تاجیکستان بازی می‌کند. او اگر چه در نزدیکی دوشنبه به دنیا آمد اما در ابتدا در سنین پایه در تیم ملی روسیه توپ می‌زد.

تیم ملی تاجیکستان در یک نگاه:

افتخارات: –
بهترین گلزن: منوچهر جلیلف (۲۰ گل زده)
بیشترین بازی: اختم نظرف (۷۶ بازی)
عملکرد دوره قبل: حضور نداشت

لبنان

لبنان در دو دوره ۲۰۰۰ (میزبان) و ۲۰۱۹ در جام ملت‌های آسیا حضور داشت و در هر دوره در دور گروهی حذف شد و از رسیدن به دور حذفی بازماند. نیکولا یورچویچ کروات وظیفه هدایت لبنان را در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر بر عهده خواهد داشت. تیم ملی فوتبال لبنان قرار است در دیدار افتتاحیه جام ملت‌های آسیا روز ۲۲ دی در ورزشگاه لوسیل برابر قطر میزبان قرار گیرد.

لبنان با هدایت مربی کرواتش در دیدارهای دوستانه مقابل مونته‌نگرو و امارات متحده عربی شکست خورد و در گروه اول مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ و جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ عربستان سعودی برابر فلسطین و بنگلادش به تساوی رسید تا نتایج خوبی را کسب نکرده باشد. در نهایت فدراسیون فوتبال لبنان از انتخاب رادولوویچ به عنوان سرمربی جدید خود خبر داد. رادولوویچ پیش از این در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ هدایت تیم ملی فوتبال لبنان را بر عهده گرفته بود. تیم تحت هدایت او در ۳۷ بازی، ۱۳ پیروزی، یازده شکست و ۱۳ تساوی را کسب کرد که بهترین عملکرد یک مربی در تاریخ فوتبال لبنان است.

این سرمربی اهل مونته‌نگرو سابقه مربیگری در ذوب‌آهن اصفهان، میانمار و مونته‌نگرو را هم در کارنامه دارد.

تیم ملی لبنان در یک نگاه

افتخارات: –
بهترین گلزن: حسن معتوق (۲۳ گل زده)
بیشترین بازی: حسن معتوق (۱۲۳ بازی)
عملکرد دوره قبل: حذف در دور گروهی

چین 

تیم ملی فوتبال چین از زمان حضورش در جام جهانی سال ۲۰۰۲ دیگر نتوانسته است به این رقابت‌ها راه یابد و در تلاش برای رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ تحت هدایت لی شیائوپنگ ناکام ماند و سرمربی بعدی این تیم  یعنی لی تای نیز به دلیل فساد تحت بازجویی قرار گرفت و دستگیر شد. الکساندر یانکوویچ، سرمربی چین، قبل از رفتن به چین مربی تیم زیر ۱۹ و ۲۱ سال صربستان بود و در چندین باشگاه اروپایی از جمله ستاره سرخ بلگراد صربستان و استاندارد لیژ بلژیک کار کرده است.چین دو بار در سال‌های ۱۹۸۴ و ۲۰۰۴ عنوان دومی را در جام ملت‌ها به دست آورد که بهترین عملکرد این تیم در تاریخ جام ملت‌های آسیاست.

تیم ملی چین در یک نگاه:

افتخارات: یک حضور در جام جهانی / دو نایب‌قهرمانی در آسیا
بهترین گلزن: هائو هایدونگ (۳۹ گل زده)
بیشترین بازی: لی وی‌فنگ (۱۱۲ بازی)
عملکرد دوره قبل: حذف در یک‌چهارم نهایی

 

  • منبع خبر : ایسنا