شمشیربازی اپه نوجوانان در قعر آسیا
شمشیربازی اپه نوجوانان در قعر آسیا
تیم اپه نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشت و بدون هیچ دستاوردی مسابقات را به پایان رساند.

به گزارش حاشیه ورزش ، مسابقات شمشیربازی قهرمانی نوجوانان آسیا به پایان رسید و تیم ایران توانست در اسلحه سابر صاحب برنز انفرادی و نقره تیمی شود. در بخش پسران علاوه بر تیم سابر، تیم اپه نیز حضور داشت که این تیم نه تنها موفق به کسب مدال نشد بلکه عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشت.

تیم اپه ایران، سه نماینده در بخش انفرادی داشت که حتی نتوانستند از مرحله گروهی صعود کنند و در میان ۴۷ شمشیرباز شرکت کننده، رده‌های پایین رنکینگ را به خود اختصاص دادند.

در بخش تیمی هم ایران در همان ابتدای کار و در بازی اول مقابل اردن شکست خورد و در میان ۱۰ تیم حاضر، یکی مانده به آخر یعنی نهم شد.

این نتایج در حالی به دست آمد که کشورهای شاخصی چون کره جنوبی، چین و ژاپن در مسابقات قهرمانی نوجوانان آسیا حضور نداشتند.

البته این شرایط برای تیم سابر هم بود اما سابر توانست استفاده لازم را ببرد اما اپه نه تنها برای مدال نجنگید بلکه بسیار ضعیف ظاهر شد.

پیش از این هر زمان از عملکرد اپه انتقاد می‌شد، دلایلی چون مسابقه نرفتن یا فراهم بودن امکانات لازم برای سابر مانند تمرین در آکادمی ملی المپیک را عنوان می‌کردند اما به نظر نمی‌رسد دیگر این مسائل پاسخگوی عملکرد ضعیف اپه باشد.

اگر شمشیربازان اپه برای اولین بار حضور در یک رویداد بین المللی را تجربه کردند، شمشیربازان سابر هم همین شرایط را داشتند. در داخل هم به نظر نمی‌رسد شرایط برگزاری اردوها در این دو اسلحه متفاوت از هم بوده باشد.

اکنون این سوال مطرح است که چرا تیم سابر توانست صاحب مدال شود اما اپه در همان ابتدای کار از دور رقابت‌ها کنار رفت و عملکرد ضعیفی از خود به جا گذاشت؟ این نشان می‌دهد که ایراد کار اعزام یا تمرین در آکادمی ملی المپیک نیست و ایراد ممکن است از جای دیگر باشد که فدراسیون حتما باید به آن رسیدگی کند. شکست خوردن در مرحله گروهی و واگذار کردن نتیجه به تیمی مانند اردن که خود هشتم شد، نتیجه‌ای نبود که از اپه انتظار می‌رفت. به هر حال در این شرایط اقتصادی که اعزام‌ها بسیار هزینه‌بر است، اگر تیمی اعزام می‌شود حداقل اگر مدال نمی‌گیرد این انتظار هست که بتواند عملکرد خوبی از خود نشان دهد نه این‌که در همان ابتدایی کار از دور رقابت‌ها کنار برود.

قرار است مسابقات قهرمانی نوجوانان و جوانان جهان فروردین ۱۴۰۱ در امارات برگزار شود، مشخص است وقتی تیم اپه در قهرمانی آسیا، آن هم در غیاب کشورهای شاخص عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهد، ‌در قهرمانی جهان هم به نظر نمی رسد حرفی برای گفتن داشته باشد. از این رو بهتر است که فدراسیون نتایج قهرمانی آسیا را مورد بررسی قرار دهد و به صورت ریشه‌ای به مشکل ناکامی تیم اپه بپردازد.

مشخص است که شمشیربازی ایران در کار پایه ای و ساختن پشتوانه ها مشکل دارد و باید فکر اساسی در این زمینه شود.

رده شمشیربازان ایران در بین ۴۷ شرکت کننده انفرادی:

۳۳- آرمین بابایی

۴۴- محمد مبین رضوی

۴۶- امیر محمد میرشفیعی

تیم اپه در بین ۱۰ تیم شرکت کننده نیز نهم شد.