باید ها و نباید های هفته ورزش و تربیت بدنی
باید ها و نباید های هفته ورزش و تربیت بدنی
هفته تربیت بدنی و ورزش همه ساله از 26 مهر تا دوم آبان به همین نام، نام گذاری شده است.

حاشیه ورزش : در ابتدای این هفته هم روز تربیت بدنی و ورزش در تقویم رسمی کشور مصوب شده است.آنچه پیداست اینکه هفته تربیت بدنی هنوز نتوانسته است نام خود را همانند سایر هفته های نام گذاری شده بخاطر مناسبت های موضوعی مربوطه، برای مخاطبین و مردم جا بیندازد و بدرخشد. مهمترین دلیل ضعف در سیستم ورزش و اهالی ورزش است. هنوز از بالاترین سطح ورزش یعنی وزارت متبوع بیانیه ای محکم برخواسته از عزم وزارت برای اعتلای ورزش در این هفته و بسیج کلیه امکانات رسانه ای برای ترویج و اشاعه ورزش و تربیت بدنی خبری نیست. هنوز نتوانسته ایم ضرورت ورزش و تحرک برای کسب نشاط اجتماعی و از طرفی فواید ورزش رادر پیشگیری های قبل از درمان امراض مختلف با ارائه یک بسته متنوع تبلیغی و ورزشی برای مردم تنیین کنیم.
یکی از ابزار های مهم این تبلیغ صدا و سیماست. ساخت تیزر ها و اگهی های وابسته به ورزش ونمایش آن که همان سلامتی و نشاط است ، نمایش فیلم های روز دنیا و ایران با موضوع ورزش در تلویزیون و سینما ،عدم حضور بخش خصوصی در این مسیر و از طرفی عدم تحرک جدی شهرداری ها برای ساخت و نمایش تیزر های ورزشی در تلویزیون های شهری و اکران بنر و پوستر های ورزشی در بیلبوردهای متنوع شهری از مهمترین آسیب های عدم کارایی هفته ورزش است.
دلیل نامگذاری این هفته و مشخصا 26 مهرماه به نام روز تربیت بدنی و ورزش قطعا آشنایی اقشار مختلف جامعه با اهمیت ورزش ،فواید و اثرات آن چه در زندگی فردی و چه در اجتماع است. نکته جا افتاده در این تعریف عدم توجه جدی به توسعه ورزش در خانه و خانواده با محوریت مادران و دختران است که برای اشاعه ورزش همگانی از ارکان مهم است.
موضوع دیگر در این هفته نام گذاری روز ها ی این هفته به نام ورزش است. باید مد نظر داشت که شعار ها و نام گذاری ها باید با فرهنگ و روحیه مردم ارتباط پیدا کند و سنخیت داشته باشد تا باور پذیر باشد. بعد سالیانی چند شعار امسال وزارت ورزش برای این هفته با عنوان ورزش ،همبستگی ملی و ایران قوی بسیار روحیه بخش و نشان از خوش سلیقه گی افراد دخیل در این نام گذاری دارد.در این شعار به خوبی می توان هم نشاط و سلامتی ورزش را دید و هم حس وطن دوستی و وطن پرستی را احساس کرد.بدون شک برای داشتن ایران قوی و پاسداری از میهمن عزیز باید جوانانی داشت تا علاوه بر تندرستی و قدرت بدنی از نشاط و روحیه جنگندگی که حاصل از ورزش است برخوردار باشند.
امید است با استفاده از همه ی ظرفیت های جامعه ورزش کشور در جهت اعتلای ورزش ایرانی و اسلامی در هر دو حوزه همگانی برای کسب نشاط و سلامتی و در حوزه قهرمانی برای مبارزه و کسب افتخار در مسابقات بین المللی برای اهتزار پرچم مقدس ایران قوی تلاش مضاعف نمود.
خبرنگار: مجید مولایی

  • نویسنده : مجید مولایی