فشنگ‌های بدون باروت یحیی و ریکاردو
فشنگ‌های بدون باروت یحیی و ریکاردو
آمارها نشان می‌دهند که تعویض‌های یحیی گل‌محمدی و ریکاردو ساپینتو در طول نیم‌فصل نخست فقط روی دو گل اثر گذاشته‌اند که جزو ضعیف‌ترین آمارها برای مربیانی است که از ابتدای فصل تاکنون فعالیت کرده‌اند.

به گزارش حاشیه ورزش ، پرسپولیس به عنوان صدرنشین و استقلال به عنوان تیم چهارم جدول رده‌بندی که فقط پنج امتیاز با همدیگر اختلاف دارند، جزو تیم‌های موفق نیم‌فصل اول هستند و هر دو تیم برای قهرمانی با دو تیم سپاهان و گل گهر تقابل دارند.

در گزارشی که پیش از این با تیتر «هنر تعویض‌های طلایی/ قلعه‌نویی در صدر» منتشر شده بود، تاثیرگذارترین بازیکنان تعویضی را بررسی کردیم که آمارها نشان می‌دهد شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم گل‌گهر از موفق‌ترین بازیکنان هستند.

فشنگ‌های بدون باروت استقلال و پرسپولیس
بررسی اثرگذاری تعویض‌ها به صورت تیمی نشان می‌دهد که استقلال و پرسپولیس جزو تیم‌هایی هستند که کم اثرترین تعویض‌ها را در ۱۵ هفته گذشته انجام داده‌اند و در برخی موارد هم تعویض‌ها تدافعی بوده‌اند و هدف سرمربی این دو تیم جلوگیری از گل خوردن بوده است.

این آمار در حالی است که استقلال و پرسپولیس جزو تیم‌هایی هستند که بازیکنان باکیفیت بسیاری دارند و علاوه بر ۱۱ بازیکن باکیفیت در داخل زمین، حداقل ۴، ۵ بازیکن خوب هم روی نیمکت خود دارند.

جالب‌تر اینکه ساپینتو و گل‌محمدی به ترتیب اولین و سومین مربیانی هستند که بیشترین تعویض را در نیم فصل اول داشته‌اند اما سرخ‌آبی‌ها جزو تیم‌هایی بودند کمترین تاثیرگذاری را بازیکنان استقلال و پرسپولیس در گلزنی داشته‌اند که شامل گل یا پاس گل‌می‌شود. (یک گل و یک پاس‌گل برای هر یک از دو تیم)

ادسون تاوارس، سرمربی برزیلی صنعت نفت، در چهار بازی به عنوان سرمربی از ۱۶ بازیکن نیمکت نشین استفاده کرده و از نظر تاثیرگذاری شامل گل و پاس‌گل با استقلال و پرسپولیس برابری می‌کند!

طبق آمار، تعویض های امیر قلعه‌نویی با ۱۱ تاثیرگذاری روی گل بهترین هستند و جواد نکونام و خوزه مورایس با ۷ و ۶ تاثیرگذاری در رتبه دوم و سوم قرار دارند.

تیم‌های گل گهر، فولاد، مس رفسنجان، سپاهان، پیکان، مس، هوادار، ذوب آهن، تراکتور (بردیف)، نفت مسجدسلیمان (رضا مهاجری) و نساجی بهتر از استقلال و پرسپولیس بوده‌اند.

فقط ملوان از استقلال و پرسپولیس ضعیف‌تر عمل کرده که با توجه به بازیکنان ذخیره‌ای که در اختیار مازیار زارع هستند، منطقی به نظر می‌رسد.