هفت  ورزش ساده‌ی روزانه برای کاهش درد روماتیسم مفصلی
هفت  ورزش ساده‌ی روزانه برای کاهش درد روماتیسم مفصلی
درصورتی‌که به بیماری روماتیسم مفصلی دچار باشید، باید تلاش کنید فعالیت بدنی خود را افزایش دهید و به‌اندازه‌ی کافی ورزش کنید.

به گزارش حاشیه ورزش

سید بهنام حسینی زهرائی کارشناس ارشد تربیت‌بدنی  ورزش

ولی ورزش کردن همیشه هم ساده نیست و ممکن است به دلایل گوناگونی نتوانید وقت، انرژی و انگیزه‌ی کافی برای انجام آن داشته باشید. ورزش کردن به‌ویژه زمانی که درد داشته باشید و احساس ناراحتی کنید بسیار دشوارتر هم می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده‌اند کسانی که به روماتیسم مفصلی دچار هستند و به‌اندازه‌ی کافی ورزش می‌کنند، در مقایسه با آن‌هایی که فعالیت بدنی و تحرک کافی ندارند، بهتر می‌توانند درد را کنترل کرده و احساس آسودگی کنند.ورزش دارای فواید فراوانی است و ثابت‌شده که می‌تواند خلق‌وخو را تقویت کند، کارکرد مفاصل و اندام‌های بدن را بهبود ببخشد و همچنین از ضعیف شدن و تحلیل رفتن ماهیچه‌ها جلوگیری کند. به همین دلیل، شما باید همه‌ی بهانه‌ها را کنار بگذارید و ورزش را به زندگی روزمره‌ی خود وارد کنید.اگر به بیماری خاصی مانند روماتیسم مفصلی دچار هستید و به دلیل درد کشیدن نمی‌توانید ورزش کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا ۷ ورزش مناسب را برای کاهش درد معرفی کنیم.

شما با انجام روزانه‌ی ورزش‌های زیر می‌توانید درد را مدیریت کرده و بهتر فعالیت کنید

۱. ورزش کردن در آب

با توجه به پژوهش‌ها، بیماران مبتلابه روماتیسم مفصلی درصورتی‌که ورزش‌های آبی و آب‌درمانی انجام دهند، به‌ویژه ورزش در آب گرم، می‌توانند بهبودی بیشتری را در مقایسه با سایر فعالیت‌ها مشاهده کنند. مطالعات نشان می‌دهند که این افراد با ورزش کردن در آب و آب‌درمانی خواهند توانست درد و حساسیت‌های مفصلی خود را کاهش دهند.ورزش‌های آبی ازجمله شنا و اروبیک آبی همچنین کارکرد مفاصل آسیب‌دیده را بهبود می‌بخشند و با کاهش درد به شما کمک می‌کنند تا بهتر با بیماری روماتیسم مفصلی کنار بیایید.

۲. تای چی

تای چی یک هنر رزمی سنتی چینی است که شامل حرکات آهسته‌ی بدن به همراه تمرکز ذهنی و تکنیک‌های تنفسی می‌شود. این ورزش منجر به بهبود کارکرد عضلانی و رفع گرفتگی آن‌ها در بیماران روماتیسم مفصلی می‌شود و همچنین درد و استرس روی بدن را هم کاهش می‌دهد.

۳. دوچرخه‌سواری

اگر به روماتیسم مفصلی مبتلا باشید، افزایش ضربان قلب و گردش خون نکته‌ی بسیار مهمی است. این موضوع به این دلیل است که بیماران روماتیسم مفصلی معمولا بیشتر درخطر بیماری‌ها و مشکلات قلبی-عروقی قرار دارند. به همین دلیل باید فعالیت‌هایی را انجام دهند که جدا از سبک بودن، ضربان قلب را هم افزایش می‌دهند.دوچرخه‌سواری هم یک ورزش سبک است که فشار و ضربه‌ی کمی به مفاصل وارد می‌کند و به‌خوبی گردش خون را افزایش می‌دهد. جدا از این، نسبت به خیلی از تمرین‌های هوازی دیگر آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر است.شما با دوچرخه‌سواری می‌توانید سلامت قلب و عروق خود را حفظ کنید، قدرت پاهایتان را افزایش دهید

۴. پیاده‌روی

پیاده‌روی و گام برداشتن در پارک‌ها و خیابان‌ها ممکن است کار خیلی ساده‌ای به نظر برسد و گمان کنید تأثیر چندانی روی سلامت شما نمی‌گذارد. ولی این ورزش یکی از سبک‌ترین و آسان‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توانید انجام دهید و با فواید فراوانی روبه‌رو شوید!

پیاده‌روی افزون برافزایش ضربان قلب به شما کمک می‌کند مفاصل و ماهیچه‌های خود را هم نرم کنید و تنش آن‌ها را از بین ببرید تا با درد کمتری مواجه شوید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تنها با ۳۰ دقیقه پیاده‌روی در روز می‌توانید درد و ناراحتی را کاهش دهید و روحیه‌ی خود را تقویت کنید.اگر نمی‌توانید به‌خوبی راه بروید یا در حفظ تعادل خود مشکل‌دارید، می‌توانید از عصاهای پیاده‌روی استفاده کنید.

۵. یوگا

ورزش محبوب یوگا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مفید و کارآمد است. این ورزش محبوب شامل حرکات کششی و تکنیک‌های تنفسی می‌شود و بدن شمارا در یک وضعیت آرامش‌بخش قرار می‌دهد. پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند که این ورزش می‌تواند به کاهش درد بیماران مبتلابه روماتیسم مفصلی کمک کند.این پژوهش‌ها ادعا دارند بیمارانی که یوگا کار می‌کنند، از درد کمتر و روحیه‌ی قوی‌تری برخوردار شده و همچنین کمتر به حساسیت و تورم مفاصل دچار می‌شوند.

۶. انجام سایر حرکات کششی

پزشکان و کارشناسان معمولا اجرای حرکات کششی را به بیماران روماتیسم مفصلی توصیه می‌کنند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند حرکاتی را انجام دهید که شامل کشیده و نرم شدن بازوها، پشت و کمر، باسن، جلو و پشت ران‌ها و همچنین ساق پا می‌شوند. بهتر است روز خود را با اجرای حرکات کششی آغاز کنید تا افزون بر نرم شدن بدن و کاهش درد، با افزایش انرژی و شادابی هم مواجه شوید.

۷. تمرین‌های قدرتی

روماتیسم مفصلی به‌طورمعمول منجر به ضعیف شدن ماهیچه‌ها و ریزش آن‌ها می‌شود. این موضوع هم درد مفاصل و گرفتگی آن‌ها را در پی دارد. شما با کمک تمرین‌های قدرتی می‌توانید نیروی ماهیچه‌ها را افزایش دهید و آن‌ها را قوی‌تر کنید تا جلوی درد مفاصل و اندام‌های بدن را بگیرید. زیرا ماهیچه‌های قوی‌تر بیشتر از مفاصل شما حمایت می‌کنند و آن‌ها را بهتر حرکت می‌دهند. درنتیجه می‌توانید بهتر کارهای روزمره را انجام دهید و کمتر با درد و ناراحتی روبه‌رو شوید.