آرتتا و دی‌زربی، رویارویی مربیان جذاب سال
آرتتا و دی‌زربی، رویارویی مربیان جذاب سال
جنگ قهرمانی لیگ برتر تبدیل به یک نمایش معمولی شده. منچسترسیتی یک‌بازی کمتر و یک‌امتیاز بیشتر از آرسنال دارد.

به گزارش حاشیه ورزش

تنها چند معجزه می‌تواند جام را از قهرمان همیشگی سال‌های اخیر انگلیس بگیرد. آرسنال که سالیبا و زینچنکو را تا پایان فصل در اختیار نخواهد داشت، مسیر سختی برای رسیدن به جام در پیش دارد.

سیتی ساعت 16:30 امروز با اورتون بازی می‌کند؛ تیمی که پس از تغییر سرمربی و اخراج لمپارد توانسته با‌ شان دایچ نتایج بهتری بگیرد اما هنوز در خطر سقوط قرار دارد. ‌شان دایچ در این مدت از منچستریونایتد امتیاز گرفته و آرسنال را شکست داده. او اگر بتواند سیتی را هم متوقف کند، برای آرسنال جبران مافات کرده است.

حریف ساعت 19 آرسنال تیم سخت‌تری است. برایتون در ابتدای فصل با گرام پاتر تیمی عالی بود. از زمانی که او به چلسی رفت تا جای توخل را بگیرد و بعدا اخراج شود، دی‌زربی ایتالیایی به این تیم آمد و برایتون حتی از گذشته هم قوی‌تر شد. آنها به تیم‌های بزرگ رحم نمی‌کنند. مشکل آرسنال این است که برایتون هنوز شانس کسب سهمیه لیگ قهرمانان را دارد. آنها با 2‌بازی کمتر نسبت به لیورپول، 7امتیاز از این تیم عقب هستند. البته 5بازی باقیمانده آنها با تیم‌هایی مثل سیتی، آرسنال، نیوکاسل (3‌تیم بالای جدول)، استون‌ویلا (تیمی که با اونای امری دگرگون شده) و ساوتهمپتون خواهد بود. برای همین شانس آنها نسبت به نیوکاسل، من‌یونایتد، لیورپول و حتی تاتنهام برای کسب سهمیه کمتر ارزیابی می‌شود.

اورتون – منچسترسیتی

*ارلینگ هالند با کسب 82درصد آرای نویسندگان به‌عنوان بهترین بازیکن فصل لیگ برتر معرفی شد. این نروژی پس از کریستیانو رونالدو جوان‌ترین برنده این جایزه است و درصد امتیازاتی که به‌دست آورده، قاطع‌ترین پیروزی یک بازیکن فصل تاریخ لیگ برتر است.

*بچه‌غول جدا از رکوردهایی که امسال جابه‌جا کرده، رکورد منفی هم دارد. او در این فصل ۲۶‌موقعیت مسلم گلزنی را از دست داده و رکورد منفی روبین فان‌پرسی در فصل 12-2011 را شکسته است.

*اورتون در 19‌بازی اخیر خود در لیگ برتر تنها یک ‌برد مقابل منچسترسیتی کسب کرده (5برد و 13شکست) که مربوط می‌شود به پیروزی خانگی 4 بر صفر در ژانویه2017.

*منچسترسیتی در 5‌بازی اخیر خارج از خانه خود در لیگ برتر مقابل اورتون به همان تعداد پیروز شده که در 26‌بازی قبلی خود در گودیسون پارک در لیگ برتر پیروز شده بود (5پیروزی). آنها پس از پورتسموث بین سال‌های 1948 و 1956 می‌توانند دومین تیمی باشند که 6‌ برد متوالی در خانه اورتون کسب کرده‌اند.

*اورتون در بازی رفت در ورزشگاه اتحاد با منچسترسیتی به تساوی یک-یک رسید. از فصل 17-2016 آنها در هر 2دیدار لیگ برتر با سیتیزن‌ها (شامل تساوی یک-یک خارج از خانه) پیش نیامده بود که در یک فصل به این تیم نبازند.

*اورتون در آخرین بازی خود در لیگ برتر با نتیجه 5 بر یک مقابل برایتون قدرتمند پیروز شده. آخرین 2‌برد متوالی این تیم در اکتبر بود.

*اورتون فقط 4‌بازی از 46‌بازی خود را در لیگ برتر مقابل تیم‌هایی که در صدر جدول قرار دارند، برده است که یکی از آنها برابر آرسنال در این فصل در نخستین بازی‌ شان دایچ به‌عنوان سرمربی تافی‌ها بوده است.

*این پنجمین‌باری است که آنها بیش از 10‌بازی پیاپی را تحت هدایت پپ گواردیولا پیروز می‌شوند. تنها مربیانی که 10‌برد پیاپی یا بیشتر داشته‌اند، یورگن کلوپ (3)، الکس فرگوسن (2) و آرسن ونگر (2) هستند.

آرسنال – برایتون

*آرسنالی‌ها اگر نتوانند قهرمان لیگ شوند و به‌عنوان تیم دوم به لیگ قهرمانان بروند، قرعه‌ای سخت نصیب‌شان خواهد شد. با توجه به اینکه در سیدبندی، عملکرد تیم‌ها در فصل‌های گذشته هم مدنظر قرار می‌گیرد و آرسنال 7‌فصل در این رقابت‌ها غایب بوده، آنها در سید سوم قرار می‌گیرند. سید یک شامل این تیم‌ها خواهد بود؛ احتمالا من‌سیتی، پاری‌سن‌ژرمن، بارسلونا، قهرمان لیگ اروپا (رم، لورکوزن، بازل یا یوونتوس)، ناپولی، بنفیکا، فاینورد و بایرن مونیخ. پیش‌بینی می‌شود تیم‌های در سیددوم هم به این ترتیب قرار بگیرند؛ رئال‌مادرید، منچستریونایتد، اینتر، یوونتوس، ‌دورتموند، اتلتیکومادرید، لایپزیش و پورتو. به این ترتیب آرسنال در سیدسوم قرار خواهد گرفت و احتمال اینکه به گروه مرگ برود زیاد است. پس آنها چاره‌ای ندارند جز قهرمانی در لیگ برتر.

*پس از پیروزی 4 بر 2 در ورزشگاه آمکس در‌ ماه دسامبر، آرسنال به‌دنبال این است که برای دومین‌بار برایتون را در یک فصل لیگ رفت و برگشت ببرد و دبل کند.

*برایتون 3‌بازی از 4‌بازی اخیر خارج از خانه خود را مقابل آرسنال در تمام رقابت‌ها برده و تنها یک‌بار به این تیم باخته، ازجمله پیروزی 3بر یک در جام حذفی این فصل. مرغ‌های دریایی در 8‌دیدار اول خود با توپچی‌ها قبل از این مسابقه بدون برد بودند (6باخت و 2‌تساوی).

*پس از باخت 5 بر یک در خانه مقابل اورتون در بازی قبلی، برایتون ممکن است برای دومین‌بار در این فصل متحمل شکست‌های متوالی در لیگ برتر شود (آنها در اکتبر 2‌بازی پشت هم را باخته بودند). در خارج از خانه، مرغان دریایی 2‌بازی از 3‌بازی آخر را باخته‌اند؛ به اندازه 10‌بازی قبلی (4برد، 4مساوی و 2شکست).

*آرسنال 5‌بازی از 6‌بازی آخر خود در لیگ را در ورزشگاه امارات برده و تنها یک‌تساوی داشته و در هر 6‌بازی حداقل 3‌گل به ثمر رسانده است. تنها 2‌تیم تا به حال بیش از 3‌گل در بازی‌های متوالی خانگی لیگ برتر به ثمر رسانده‌اند؛ منچستریونایتد (7‌بازی متوالی از دسامبر2009 تا مارس2010) و منچسترسیتی (10‌بازی از آوریل تا اکتبر2022).

*برایتون در 9‌بازی از 10‌بازی خارج از خانه خود در لیگ برتر مقابل تیم‌هایی که اول یا دوم جدول بوده‌اند، 9‌بازی را باخته است، به استثنای تساوی 2-2 مقابل لیورپول در اکتبر2021. آنها در این 10‌بازی 23‌گل دریافت کرده و تنها 6‌گل زده‌اند.