استقلال، جواب بیانیه پرسپولیس را داده است
استقلال، جواب بیانیه پرسپولیس را داده است
باشگاه استقلال نسبت به صدور بیانیه‌ باشگاه پرسپولیس، علیه رأی اخیر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال واکنش نشان داد.

به گزارش حاشیه ورزش و به نقل از باشگاه استقلال، متن این بیانیه به شرح زیر است:
“پس از صدور رأی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص پرونده مهاجم گابنی باشگاه گل‌گهر، برخی از باشگاه‌ها که هیچ‌گونه نقش یا سمتی در این پرونده نداشته‌اند به منظور جبران نقاط ضعف و عملکرد خود به وادی توجیه ‌رفتار غیرقانونی افتادند که در گفت‌وگوها و بیانیه‌های مختلف قابل مشاهده است.

بر این اساس خواسته صریح باشگاه استقلال با توجه به برخی موضوعات مطرح شده در بیانیه اخیر باشگاه مورد نظر؛ شامل نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی و همچنین زیر سوال بردن استقلال و عدالت ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، رسیدگی سریع و قاطع به این تخلف آشکار است.
این اتفاق در ادامه رویکرد مغایر با رفتار حرفه‌ای از سوی این باشگاه رخ می‌دهد.

به شهادت رییس محترم کمیته استیناف؛ دخالت و ورود باشگاهی خارج از دعوا جهت تاثیرگذاری در پرونده، عجیب و بی‌سابقه عنوان شده و بر همین اساس خواسته باشگاه استقلال برخورد قاطع و قانونی فدراسیون فوتبال با این رویکرد غیرحرفه‌ای و مداخله‌جویانه است.

اولا برخلاف تخلف آشکار در انتقال مهدی طارمی یا قرارداد غیرقانونی خلعتبری با باشگاه رقیب تهرانی، در موضوع پاتوسی قبل از صدور مجوز بازی برای این بازیکن، از فیفا استعلام لازم گرفته شد و بر اساس آیین‌نامه وقت به صورت کاملاً قانونی برای استقلال به میدان رفته و ادعای مطرح شده در این خصوص از جمله مصادیق نشر اکاذیب به شمار می‌رود.

ثانیاً طرفداران فوتبال موارد متعددی را به یاد می‌آورند که در کشورهای مختلف منجر به صدور رأی انضباطی سه بر صفر شده و “بر خلاف رویه‌های بین‌المللی و داخلی” خواندن چنین حکمی باز هم مصداق نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است. آن هم باشگاهی که اهدای جام بدون برگزاری مسابقه را ظرف سال‌های اخیر تجربه کرده است.

رییس محترم کمیته استیناف تاکید می‌کند پرونده مهاجم گابنی هنوز به دست استیناف نرسیده اما باشگاه غیر مرتبط به کندی صدور حکم استیناف معترض است.

از آنهایی که ناگهان یادِ ضرر و زیان تیم‌های دیگر افتاده‌اند، باید پرسید که وقتی نتیجه بازی سپاهان با پرسپولیس در فصل ۹۹-۹۸ با رأی انضباطی سه بر صفر شد و یک تیم سود برد و سایر تیم ها ضرر کردند، چرا از این همه بیانیه خبری نبود؟

مورد کذب دیگری که مورد اشاره قرار گرفته، تشبیه حضور قانونی بازیکنان استقلال در دو مسابقه فصل اخیر این تیم است، در حالی که ممانعت از حضور بازیکن جز با رأی رکن قضایی ممکن نیست و هیچ حکمی در خصوص حضور بازیکنان خارجی استقلال در بازی مقابل نساجی و یا گل‌گهر وجود نداشته و ندارد. حتی ناظر بازی استقلال مقابل نساجی ابلاغی مبنی بر جلوگیری از حضور بازیکنان خارجی استقلال در آن مسابقه ارائه نداده و در عین حال لازم به تاکید است که خوشبختانه فدراسیون، ارکان قضایی و باشگاههای طرف دعوا از حقوق و وظایف خود آگاهند و نیازی به ورود طرف غیر مرتبط وجود ندارد.

همچنین مواردی مانند “ابهامات موجود در رسیدگی و اعلام رای” یا “حکم عجیب و غریب در نحوه رسیدگی” یا “صدور چنین حکمی جایز نبود” یا “چرا اصرار بر تعجیل در اعلام رای بود؟” یا “کشتن زمان فعلی چه هدفی را دنبال می‌کند؟” یا “باشگاه گل‌گهر دیگر چرا صدایی ندارد؟”، همگی مصداق روشن زیر سوال بردن ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، تشویش اذهان عمومی و وارد آوردن اتهام به طرف‌های حاضر در دعوا، همچنین تلاش آشکار در مسیر تاثیرگذاری بر روند رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف برای کمیته انضباطی و استیناف و اقدامی غیرقانونی ، غیر اخلاقی و خلاف رویه فیرپلی از منظر قوانین بین‌المللی به شمار می‌رود.

از ابتدا تا انتهای این بیانیه بارها از عباراتی به این‌چنینی استفاده شده و بر همین اساس باشگاه استقلال حق اقدام قانونی را به عنوان یکی از طرف‌های حاضر و مرتبط با این پرونده بر مبنای موارد فوق جدا از ترتیبات قانونی فدراسیون فوتبال برای خود محفوظ می‌داند.”