اسطوره کنیایی، قهرمان ماراتن المپیک توکیو
اسطوره کنیایی، قهرمان ماراتن المپیک توکیو
الیود کیپچوگه با ثبت رکورد 2 ساعت و 8 دقیقه زودتر از دیگر شرکت کنندگان از خط پایان گذشت و قهرمان المپیک شد.

به گزارش حاشیه ورزش، آخرین مسابقه دو و میدانی المپیک 2020 توکیو، دوی ماراتن بود که با حضور بیش از 100 ورزشکار از ساعت 7 صبح به وقت توکیو (2:30 بامداد تهران) آغاز شد. یک روز قبل در ماراتن زنان، یک کنیایی مدال طلا را به دست آورده بود و دیگری نقره را و همین موضوع سبب شده بود تا «تیم کنیا» برای کسب بیش از یک مدال پای به عرصه بگذارد.

تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی از شور و شوق مردم کنیا برای تماشای این مسابقه حکایت داشت و آنها به هر شکلی که بود یک تلویزیون دست و پا کرده و مشغول تماشای تلاش سه دونده خود بودند.

در ابتدای این مسابقه «شورا کیتاتا» دونده اهل اتیوپی به دلیل مشکل همسترینگ نتوانست مسابقه را ادامه دهد. در ادامه مسابقه بسیاری دیگر از ورزشکاران نیز به دلایل خاص از ادامه مسابقه منصرف شدند.

هرچه که کار ادامه یافت، کیپچوگه فاصله خود را با دیگران بیشتر کرد و نکته جالب اینکه در عبور 30 کیلومتری، سه دونده کنیایی پیشتاز بودند و در موقعیت کسب تمام مدال‌های موجود.

کیپچوگه در پایان با ثبت زمان 2: زودتر از دیگران از خط پایان گذشت و موفق شد مدال طلای ارزشمند ماراتن المپیک را تصاحب کند. این ورزشکار 38 ساله در المپیک ریو نیز قهرمان شده بود.

او از چهره‌های الهام بخش ورزش کنیا و یکی از مهمترین ورزشکاران جهان است که باوجود شهرت بسیار زیاد، زندگی خود را همچنان در یکی از روستاهای کنیا ادامه می‌دهد و در کمپی کوچک تمرینات روزانه را برگزار می‌کند.  الیود کیپچوگه تنها دونده ای است که ماراتن را در کمتر از دو ساعت به اتمام رسانده است.

قهرمان ماراتن المپیک توکیو و ریو، در المپیک 2004 آتن و 2008 پکن موفق شد در رشته 5000 متر مدال برنز و نقره را تصاحب کند. وی نتوانست جواز حضور در المپیک لندن را به دست آورد و پس از آن به دویدن در ماراتن روی آورد و حالا چهارمین مدال المپیکی را در این رشته تصاحب کرده است.

پس از او ابدی ناگییه از هلند و بشیر ابدی از بلژیک موفق شدند از خط پایان بگذرند و مدال نقره و برنز را تصاحب کنند. تفاوت این دو با قهرمان کنیایی کمتر از دو دقیقه بود.

  • منبع خبر : ورزش سه