اسپانیا بدون جنگ و خونریزی آسیا را گرفت!
اسپانیا بدون جنگ و خونریزی آسیا را گرفت!
تیم‌های آسیایی بیشتر از گذشته به استخدام سرمربیان اسپانیایی علاقه‌مند هستند و سرمربیان اسپانیایی هم بیشتر از همیشه به این پیشنهادات پاسخ مثبت می‌دهند.

به گزارش حاشیه ورزش

هفته گذشته برتری پاکو خمس اسپانیایی بر ژوزه مورایس پرتغالی، جذابیت را به فوتبال ایران هدیه داد و البته نام این سرمربی اسپانیایی را به عنوان مدعی جدی لمس جام قهرمانی در لیگ بیست و دوم مطرح کرد. کسی که در اولین تجربه حضور در قاره آسیا به ایران آمده و لرزان‌ترین نیمکت لیگ برتر را به ثبات وا داشته است.

این هفته اما اتفاق جالب‌تری در آغاز فصل جدید سوپرلیگ چین رخ داد. برای اولین بار در تاریخ این کشور از بین 16 تیم سوپرلیگ، 5 تیم سرمربیان اسپانیایی را روی نیمکت خود داشتند تا اسپانیا بیشترین سهم را از نیمکت تیم‌های چینی داشته باشد. پدرو موریلا، خاویر پریرا، سرخیو زارکو، جوردی وینیالز و آنتونیو گومز-کارنو سرمربیان شاغل در چین محسوب می‌شوند.

مدافع عنوان قهرمانی، ووهان، پدرو موریلا را روی نیمکت خود می‌بیند و امیدوار به تکرار قهرمانی با این چهره است. خاویر پریرا موردتوجه شانگهای پورت قرار گرفته و به این بندر چین رفته تا هدایت متمول‌ترین باشگاه سوپرلیگ را برعهده بگیرد که همچنان اسکار، ستاره سابق چلسی، را در ترکیب خود دارد.

جالب است بدانید در جی لیگ ژاپن نیز بیشترین سهم سرمربی غیرداخلی متعلق به اسپانیا است. جایی که آلبرت پویگ، سرمربی سابق جوانان بارسلونا، بر مسند هدایت اف سی توکیو تکیه زده و دنی پویاتوس، سرمربی سابق جوانان رئال مادرید، سرمربیگری گامبا اوساکا را برعهده گرفته است.

فصل گذشته ریکاردو رودریگز اسپانیایی هم در اوراواردز حضور داشت و این تیم را تا فینال لیگ قهرمانان آسیا هم پیش برد اما او حالا از هدایت این تیم کنار کشیده است.

در لیگ کره‌جنوبی و استرالیا تنها یک سرمربی خارجی حضور دارد که متعلق به تیم بریزبین رور است و سایر تیم‌ها از سرمربیان داخلی استفاده می‌کنند.

با این حال در حاشیه خلیج فارس اوضاع متفاوت است؛ ویسنته مورنو سرمربی الشباب و آنتونیو کازورلا سرمربی الاتفاق دو چهره اسپانیایی لیگ عربستان هستند، تینتین مارکز و خوان مانوئل لیلو دو سرمربی اسپانیایی شاغل در لیگ قطر هستند و خوان آنتونیو پیتزی نیز در لیگ امارات پرچم ماتادورها را بالا نگه داشته است.

به عبارتی و با احتساب حضور کارلوس انرخوس روی نیمکت نساجی و پاکو خمس در باشگاه تراکتور، تعداد مربیان اسپانیایی در لیگهای معتبر قاره (به جز کره جنوبی و استرالیا)، به عدد 14 می‌رسد که قابل تامل و جالب است.

نکته جالب اینکه در لیگ ایران بازیکنان اسپانیایی هم بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته‌اند و حتی احتمال دارد برای فصل آینده این تعداد بیشتر از این فصل هم بشود.