اقتدارگرایی کی‌روش کلید حل بحران تیم ملی ایران
اقتدارگرایی کی‌روش کلید حل بحران تیم ملی ایران
یک مدرس فوتبال ایران می‌گوید شخصیت اقتدارگرای کارلوس کی‌روش مناسب تیم‌های بحران است و به ایجاد نظم و انضباط در تیم‌ها کمک می‌کند.

فریدون معینی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش ، درباره انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران در فاصله حدود ۷۰ روز تا جام جهانی گفت: نگاهم به این جابه‌جایی مثبت است. به این دلیل که در پروسه مربیگری و رهبری انتخاب‌ها خیلی مهم هستند. به علت حضور طولانی مدت کی‌روش در تیم ملی ایران، همه با فلسفه فکری او آشنا هستند. نکته مهم در این جابه‌جایی درباره شخصیت کارلوس کی‌روش است که او ذاتا یک مربی اقتدارگرا است. این مربیان را خودکامه هم می‌گویند چرا که هر تصمیم که مدنظرشان باشد، باید اجرایی شود.

او ادامه داد: در مقابل این مربیان، افراد دموکرات هستند که خیلی خوب فکر می‌کنند که می‌توان از گواردیولا و کلوپ نام برد. هر روزه بر تعداد مربیان دموکرات افزوده می‌شود. این مربیان تیم را رهبری می‌کنند و روی بازیکنان و مربیان اثر مثبت می‌گذارند. آرتتا دستیار گواردیولا بود و با حضور در آرسنال این تیم را متحول کرد. این مربیان اثر مثبتی روی دیگران می‌گذارند.

*کی‌روش در مکتب فرگوسن کار کرده است

این مدرس فوتبال ایران با اشاره به شخصیت مربیان اقتدارگرا گفت: فرگوسن یکی از مربیان اقتدارگرا است که عقیده خاص خود را دارد. او اجازه نمی‌داد کسی در رختکن تیم بزرگ‌تر از خودش شود و همه را کنترل می‌کرد. مربیان اقتدارگرا باید از همه قوی‌تر باشند. این مربیان کاریزمای بزرگی دارند. کی‌روش هم در همان مکتب فرگوسن کار کرده و خیلی‌ چیزها را از او یاد گرفته است. مضاف بر این که خودش هم شخصیت بزرگی دارد و خودش را بالاتر از همه می‌بیند.

*مربیان اقتدارگرا مناسب تیم‌های بحران‌زده هستند

وی با اشاره به مزیت اقتداگراها برای تیم‌های بحران‌زده گفت: این مربیان برای تیم‌های بحران‌زده بسیار مناسب هستند. به نظرم انتخاب کی‌روش انتخاب خوبی بود. این مربیان سریع تصمیم می‌گیرند و بیش‌تر تصمیم‌های‌شان هم می‌تواند درست باشد و از دل این تصمیم‌گیری‌ها هم به تیم خود انگیزه می‌دهند. کی‌روش در گذشته هم تیم ملی ما را متحول کرد. من فکر می‌کنم حضور آقای کی‌روش مثبت خواهد بود.

*تیم‌ملی با کی‌روش عملکرد مناسب‌تری خواهد داشت

معینی با تقدیر از دراگان اسکوچیچ اظهار کرد: آقای اسکوچیچ یک مرد آزاد و روشن فکر است. او مربی آگاهی بود اما فلسفه فکری او متفاوت از کی‌روش است. او برای سطح فکری خود مربیگری می‌کرد. باید قدردان او باشیم که در سخت‌ترین شرایط توانست با آن فضای خوبی که در بین بازیکنان به وجود آورده بود، تیم را احیاء کند اما از این جا به بعد فکر می‌کنم که کی‌روش بتواند عملکرد مثبتی داشته باشد. نباید نظم و انضباطی که کی‌روش بر تیم حاکم کرده بود را فراموش کنیم. این قبیل مربیان با بازیکنان هم خوب کار می‌کنند و می‌توانند آن‌ها را در قالب یک تیم متحد قرار دهند.

او با اشاره به خواسته مربیان اقتدارگرا مانند کی‌روش گفت: یادم هست علی کفاشیان هم اظهارنظر جالبی درباره کی‌روش داشت. او گفت «کی‌روش به بازیکنانش و اسکناس فکر می‌کند». او واقعا به بازیکنانش بها می‌دهد و هر لحظه وضعیت آن‌ها را مرور می‌کند. حتی بازیکنان مصدوم هم از نظر او دور نیستند. کی‌روش دستیارانی داشت که به طور مرتب عملکرد تمام بازیکنان ایرانی را زیر نظر داشتند و به دقت آن‌ها را آنالیز می‌کردند و بازیکنان زیر نظر کی‌روش رشد کردند.

*شرایط بهتری نسبت به جام جهانی روسیه خواهیم داشت

معینی با اشاره به افزایش تعداد لژیونرهای ایرانی گفت: کی‌روش ذهنیت بازیکنان ایرانی را متحول کرده بود و آن‌ها از فضای فکری لیگ برتر ایران خارج شدند و پا در فوتبال اروپا گذاشتند. تغییر ذهنیت بازیکنان اهمیت بسیاری دارد. با کارلوس کی‌روش شانس ما در جام جهانی بیش‌تر می‌شود. او انتخاب مناسبی بود. ضمن این که اکنون شرایط بهتری هم داریم و بهتر از چهار سال قبل هستیم.

*تیم ملی در قطر به جنبه‌های تهاجمی فکر می‌کند

او در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند کی‌روش بتواند با تفکرات چهار سال قبل در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر موفق شود؟ گفت: وقتی بازیکنان بهتری در خط حمله وجود داشته باشند، شرایط تیم برای انجام بازی تهاجمی بهتر از روسیه خواهد بود. اگر خاطرتان باشد در جام جهانی گذشته شانس‌های گلزنی بیش‌تری نسبت به سال ۲۰۱۴ داشتیم. طارمی، امیری، آزمون و جهانبخش بازیکنان قابلی هستند و با تیم‌های بزرگ مانند اسپانیا و پرتغال بازی کردند و عملکرد خوبی داشتند. امروز طارمی تجربه خوبی در پرتغال کسب کرده و در هر بازی گلزنی می‌کند. او آرامش و شم گلزنی خوبی دارد. آرامش طارمی و آزمون در گلزنی در هجده قدم شانس ما را بالاتر می‌برد. فکر می‌کنم تیم ملی ما به جنبه‌های حمله‌ای فکر می‌کند.

معینی در پاسخ به این سوال که آیا تجربه کی‌روش در جام جهانی روسیه در برابر تیم‌های انگلیس، ولز و آمریکا کمک خواهد کرد؟ اظهار کرد: تاثیر مربیان بزرگ روی بازیکنان قابل تقدیر است. بازیکنانی که زیر دست کلوپ می‌آیند، سریع‌تر رشد می‌کنند. لوییس دیاز در لیورپول پیشرفت خوبی داشته است. علت این است که این مربیان تفکرات خوبی دارند و به این مربیان تحول آفرین می‌گویند. گواردیولا خیلی تاکتیک‌های پیچیده ایجاد می‌کند اما وقتی عملی می‌شود، بزرگ‌ترین تیم‌ها را فلج می‌کنند. این مربیان سعی می‌کنند از حداکثر انرژی و توان بازیکن استفاده کنند. آقای کی‌روش هم از دسته مربیانی است که از همه امکانات و دستیارهای خوب استفاده می‌کنند و همه به او کمک می‌کنند. او در عین این که اقتدارگراست، با بازیکنان و مربیان زیر دست خود هم راحت است. این ویژگی کمک می‌کند که ایران در جام جهانی راحت باشد.