انگیزه دختران برای قهرمانی از مردان بیشتر است
انگیزه دختران برای قهرمانی از مردان بیشتر است
نایب رییس کمیته ملی المپیک با نگاه به بازی‌های المپیک گفت: این دوره از بازی‌ها تا این لحظه برای ما خیلی شیرین بوده و مدال طلای جواد فروغی اتفاق فوق العاده‌ای است که نباید راحت از کنارش بگذریم.

به گزارش حاشیه ورزش،‌ طاهره طاهریان افزود: حتی برای من هم غیرقابل باور بود که ما در روز نخست المپیک و در رشته تیراندازی بتوانیم به مدال برسیم، آنهم مدال طلا. ما هرگز در آغاز مسابقات صاحب مدال نمی‌شدیم بنابراین باید این اتفاق را به فال نیک گرفت. جدیت و تلاش ورزشکار خوب تیراندازی و کادر فنی، مدیریت رییس فدراسیون و حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باعث شد تا این نتیجه رقم بخورد.

نایب رییس کمیته ملی المپیک ایران در ادامه به نام نازنین ملایی هم اشاره کرد و افزود: نتیجه ای که او کسب کرد یک شاهکار است. یادم می آید که سالها قبل، وقتی قایقرانی زنان در رویدادی بین المللی شرکت می کرد، قایق دختران ایران برگشت که این موضوع دستمایه شوخی و بعضاً تحقیر ورزش زنان شد اما حالا با گذشت چند سال، می بینیم که دختر قایقران ما در بالاترین سطح ورزش دنیا با بزرگان این رشته رقابت می کند. کاری که نازنین تا این مرحله انجام داده، یک شاهکار است که نباید به آن بی توجه باشیم. این نتیجه نشان می دهد که اگر تلاش کنیم و سرمایه گذاری خوبی در ورزش زنان انجام شود، نتایج بسیار خوبی توسط دختران قهرمان ایران ثبت می شود.

طاهریان در ادامه گفت: انگیزه دختران برای ایستادن روی سکوهای قهرمانی بیشتر از مردان است. همه ما عملکرد ثریا آقایی در بازی نخست را دیدیم و شاهد بودیم که چطور قدرتش  را به حریف نشان داد. زنان در ورزش به نسبت مردان دیده نشده اند و دنبال فرصت هستند که خود را نشان داده و ثابت کنند. بنابراین با توجه بیشتر قطعا اتفاق های بهتری در بخش زنان را شاهد خواهیم بود. باید بپذیریم که جز در چند رشته محدود، نگاه اصلی روسای فدراسیون ها به بخش مردان است. در حالیکه دختران ثابت کرده اند این نگاه باید تغییر کند و آنها پتانسیل زیادی برای قهرمانی در رویدادهای مهم ورزش دنیا را دارند.

وی با اشاره به حضورش در سالن‌های مختلف برای تماشای تلاش نمایندگان ایران در رشته های مختلف گفت: تلاش ملی پوشان والیبال مقابل لهستان را از نزدیک دیدم و به عنوان یک کارشناس ورزشی می گویم این نتیجه موفقیت بزرگی به حساب می آید. مسابقه دادن در سالن های خالی از تماشاگر و در سکوت، ساده نیست. کرونا این شرایط را به المپیک تحمیل کرده اما در همین وضعیت هم می بینیم که ورزشکاران در رشته های مختلف مثل والیبال،بسکتبال، تیراندازی، بدمینتون، قایقرانی و … همه توانشان را به کار گرفته اند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

نایب رییس کمیته ملی المپیک ایران که سالها برای اعتلای ورزش زنان تلاش کرده، در رابطه با توصیه کمیته بین المللی المپیک برای انتخاب دو پرچمدار و تصاویری که در افتتاحیه در پی این توصیه ثبت شد، گفت: IOC موضوع عدالت جنسیتی را دنبال می کند تا تبعیض ها را در ورزش بین زنان و مردان از بین ببرد. پیش از این در موارد محدودی شاهد حضور پرچمداران زن در کاروان های کشورهای مختلف، از جمله ایران بودیم اما چون فرصت پرچمداری بیشتر در اختیار قهرمانان کشورها قرار می گیرد و معمولا تعداد قهرمانان زن از مردان کمتر است، طبیعتاً خیلی هم فرصت نصیب زنان نمی شد. البته باید در ارتباط با این موضوع یک نکته را مورد توجه قرار دهیم. مهمتر از بحث پرچمداری، تلاشی است که کمیته بین المللی المپیک انجام می دهد تا زنان ورزشکار را بیشتر از قبل مطرح کند. توصیه به پرچمداری زنان حرکت نمادین است تا به همه کشورهای دنیا گفته شود که زنان باید سهم برابری در امکانات ورزشی کشورهایشان داشته باشند چون حتی در برخی کشورهای پیشرفته، ورزش زنان در رده دوم توجه است.

  • منبع خبر : ایرنا