ایراندوست: کمتر برای هم بزنیم
ایراندوست: کمتر برای هم بزنیم
سرمربی تیم ملی فوتبال زنان گفت: اگر می‌خواهیم فوتبال زنان پیشرفت کند باید به اتفاقات مثبت هم بپردازیم، توجه صرف به مسائل منفی حامیان را دلسرد خواهد کرد، پس بهتر است کمتر برای هم بزنیم تا با وجود شرایط سخت نابرابری به وضعیت ایده‌آلی برسیم.

به گزارش حاشیه ورزش ، تیم ملی فوتبال زنان ایران برای اولین بار به جام ملت‌های آسیا صعود کرد و در جریان مسابقات با تساوی مقابل هند، شکست هفت بر صفر برابر چین و پنج بر صفر مقابل چین تایپه از دور رقابت‌ها کنار رفت.

مریم ایراندوست در مورد رقابت‌های جام ملت‌های آسیا به خبرنگار ایسنا گفت: تورنمنتی حرفه‌ای و سطح بالا بود. البته از نظر برگزاری اعتراضاتی داشتیم چون با توجه به کرونا می‌شد به تعویق بیفتد یا در شرایط امن‌تری پیش برود اما سطح رقابت‌ها از نظر تاکتیکی و شرایط فوتبالی خیلی عالی بود.

او به عملکرد تیم ملی ایران در این رقابت‌ها اشاره و بیان کرد: به طور کلی حضور ایران امتیاز مثبتی بود. بازی با چین و هند مطابق با پیش‌بینی‌هایمان پیش رفت. می‌خواستیم از هند امتیاز بگیریم و می‌دانستیم سطح ما با چین خیلی متفاوت است. بنابراین تلاش کردیم گل‌های کمتری بخوریم اما انتظارمان از بازی با چین تایپه این نبود و دنبال کسب امتیاز بودیم اما شرایط نابرابری با تایپه داشتیم؛ چهار بازیکن‌ را به دلیل کرونا از دست دادیم و دو روز استراحت داشتیم اما تایپه تمام بازیکنانش را داشت و با پنج روز استراحت و ریکاوری کامل مقابل ما قرار گرفت. بر این اساس فکر می‌کنم نتیجه آن مسابقه عادلانه‌ و درست نبود.

ایراندوست در ادامه افزود: فشار و خستگی زیادی به بازیکنان وارد شد چون برای اولین بار چنین تورنمنتی را تجربه می‌کردند و دو روز یکبار مسابقه داشتند. به همین دلیل وقتی گل خوردند دیگر نتوانستند از نظر ذهنی خود را مدیریت کنند و شرایط و شکل تیمی که می‌بایست داشته باشند تا بهترین عملکرد را در زمین ارائه بدهند، از دست دادند. حتی آمار نشان داد که درصد مالکیت توپ و تعداد پاس‌های ما از چین‌تایپه بیشتر بود اما نتیجه چیز دیگری رقم خورد.

او در پاسخ به این سوال که شکست مقابل چین باعث نشد که بازیکنان با ترس مقابل چین‌تایپه حاضر شوند، گفت: تاثیری نداشت چون استرالیا و چین تقریبا از نظر رنکینگ مثل هم هستند و ما و اندونزی هم در سید آخر مسابقات بودیم اما استرالیا ۱۸ گل به اندونزی زد و ما هفت گل از چین خودیم. البته نمی‌خواهم با این مقایسه بگویم که تیم من ایرادی نداشت اما اگر واقع‌گرا باشیم سطح فوتبال ما در حال حاضر همین است.

سرمربی تیم ملی زنان با بیان اینکه زمانی می‌توان انتظار داشت که برنامه‌ریزی داشته و روی تیم‌های پایه کار کرده باشیم،‌ ادامه داد: هر زمان تیم پایه را رها نکردیم، می‌توانیم پنج سال بعد انتظار داشته باشیم، حتی لیگ هم در دو، سه سال اخیر دستخوش کرونا شده و بازیکنانمان تمرینات حرفه‌ای و منظم آنچنانی نداشتند. این موارد هم دلیل منطقی نتیجه بازی با چین است، حتی اگر الان باز هم تمرین کنیم و به مصاف چین برویم، باز نمی‌توانیم شاهکار کنیم، مگر اینکه تعداد کمتری گل بخوریم. هر تیمی نواقص خود را با برنامه‌ریزی، بازی تدارکاتی و بین المللی زیاد برطرف می‌کند اما ما بدون این شرایط به جام ملت‌ها رفتیم و هیچ شبیه‌سازی نداشتیم.

ایراندوست در واکنش به انتقاداتی که به شرایط فنی تیم شده و برخی جذب سرمربی خارجی را مطرح می‌کنند، گفت: ما به راه خودمان ادامه می‌دهیم و اصلا برایمان مهم نیست که چه صحبت‌هایی شده است. قطعا به انتقادات مثبت و سازنده می‌پردازیم و در ادامه روند توسعه و پیشرفت فوتبال زنان تاثیرگذار خواهد بود اما به هر حال یکسری موافق فوتبال زنان نیستند یا منافع شخصی خود را به انتقادهایشان وارد می‌کنند. این مسائل طبیعی است و به آنها توجهی نداریم. هدف ما دیده شدن فوتبال زنان بود که به آن رسیدیم. همچنین حضور موفق در مرحله اول که آن را به صعود تبدیل کردیم و اکنون حضور فوتبال زنان ما در جام ملت‌ها اتفاق بزرگی است. از این به بعد باید با برنامه‌ریزی بهتر و دغدغه‌مندتر پیش برویم.

سرمربی تیم ملی زنان در پاسخ به این سوال که قبل از مسابقات قاطعانه می‌گفتید به مرحله دوم صعود می‌کنیم آیا به این اعتقاد داشتید یا برای روحیه دادن به بازیکنان بود، بیان کرد: اعتقاد داشتم چون به حریف قدرتمندی مثل کرونا فکر نمی‌کردم. تصور ما این بود که جام ملت‌ها در شرایط برابر برگزار می‌شود اما نداشتن چهار بازیکن تیم را بهم ریخت،‌ مخصوصا در ورزش زنان که یک بازیکن هم تاثیرگذار است چه رسد به اینکه در سطح بالایی مثل جام ملت‌ها چهار بازیکن در کمربند هافبک و حمله نداشته باشی.

او در ادامه افزود: پیش‌بینی من این بود که از بازی هند و چین تایپه امتیاز می‌گیریم و صعود می‌کنیم. با این حال در تمام مصاحبه‌هایم گفته بودم اگر احساسی در نظر بگیریم، صعود می‌کنیم اما منطقی هر سه بازی سخت است و سطح‌شان بالاتر از ماست. با این حال اگر می‌خواهیم فوتبال زنان پیشرفت کند باید به اتفاقات مثبت هم بپردازیم، توجه صرف به مسائل منفی حامیان را هم دلسرد خواهد کرد. پس بهتر است کمتر برای هم بزنیم تا با وجود شرایط سخت نابرابری به وضعیت ایده‌آلی برسیم.

ایراندوست با بیان اینکه تیم ملی دیگر تعطیل نمی‌شود،‌ ادامه داد: دیگر از این خبرها نیست. وقتی مسئولان برای استقبال از ما به فرودگاه آمدند، در CIP مهرآباد جلسه‌ای نیم ساعته با خانم موسوی و کمیته زنان داشتیم. هفته آینده هم جلسه‌ای با آقای کامرانی‌فر داریم. اردوهایمان برگزار خواهد شد و طبق برنامه‌ای که از قبل داشتیم، پیش می‌رویم.