ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها
ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها
بررسی عملکرد ورزشی کاروان ایران حکایت از آن دارد که تنها چهار درصد از اعضای این کاوران موفق به کسب مدال طلا شده و تاثیر مستقیمی در جایگاه ایران در جدول نهایی این بازی‌ها داشتند.

به گزارش حاشیه ورزش، رکورد بیشترین اعزام ورزشکار در ادوار المپیک،  شکوه کاروان ستارگان پارسی و حضور مقتدرانه در توکیو،  کلید واژه‌هایی بود که از ماه‌ها پیش از سوی مسوولان ورزش کشور  به رسانه‌ها تزریق شد. کلید واژه‌هایی که نشان داد اولویت نخست اعزام این تعداد ورزشکار به المپیک نه با هدف ارتقا جایگاه کشورمان در جدول توزیع مدال‌ها، بلکه با هدف رکوردشکنی کسب سهمیه و اعزام سیاهی لشکری بود که مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان  هزینه هر ورزشکار آن بود. ایران در این دوره از بازی‌ها در جایگاه بیست و هفتم قرار گرفت.

حال با فروکش کردن هیجان بازی‌های المپیک توکیو این سوال در ذهن ورزش دوستان ایجاد شده که چرا جایگاه کاروان ایران ۶۶ نفره ورزشکاران ایران که در حدود یکصد نفر آنان را همراهی کرد، باید پایین‌تر از دوره (المپیک ۲۰۱۶ ریو) گذشته باشد؟ ایران در جدول نهایی المپیک توکیو در رده ۲۳ قرار گرفت.

برای پاسخ به این سوال لازم است که عملکرد کلی کاروان، نفرات و تیم‌های اعزامی مورد ارزیابی قرار گیرد نفراتی که نتایج برخی از آنان دور از انتظار و برخی دیگر  پدیده هایی بودند که اقتدار ایران اسلامی را به رخ حریفان کشیدند.

تاریخ سازی «جواد فروغی» در این دوره از بازی‌ها یکی از نکات مثبت ورزشکاران اعزامی ایران به المپیک توکیو بود. وی در تیراندازی تپانچه بادی ۱۰ متر توانست نخستین مدال تاریخ این رشته برای ایران به ارمغان بیاورد. در این رشته جواد فروغی، نجمه خدمتی، آرمیتا صادقیان، مهیار صداقت، هانیه رستمی و فاطمه‌ کرم‌زاده حضور داشتند و حاصل آن تنها یک مدال طلا بود. بررسی عملکرد این گروه نشان از آن دارد که  ۸۴ درصد ورزشکاران اعزامی رشته تیراندازی دست خالی به کشور بازگشتند.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

دیگر رشته موفق ایران در المپیک توکیو کشتی فرنگی با هدایت آقای خاص بود. شاگردان «محمد بنا» در این دوره با پنج سهمیه حضور یافتند که حاصل کار آنان یک طلا و یک برنز بود. به عبارتی ۴۰ درصد از ورزشکاران این رشته موفق به کسب مدال طلا شدند. هادی ساروی، محمدرضا و محمدهادی گرایی، امین میرزازاده و علیرضا نجاتی پنج فرنگی کار ایران در این دوره از المپیک بودند.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

همچنین کشتی آزاد ایران در این دوره از بازی‌ها عملکرد نه چندان خوبی از خود به جای گذاشت و با یک مدال نقره و یک برنز به کار خود در توکیو پایان داد. شکست یزدانی برابر دیوید تیلور از اتفاقات مهم این رشته بود. هر چند ملی‌پوش کشتی ایران موفق به کسب مدال طلا نشد اما طبق یک قانون نانوشته، مسوولان ورزش ایران پاداش مدال طلا به حسن یزدانی دادند و هیچگاه مشخص نشد که وی چرا باید رقمی در حدود ۱۵۰ میلیون تومان بیشتر از دیگر دارنده مدال نقره (علی داودی) باید دریافتی داشته باشد. پاداش مدال طلا ۱۰ هزار و پاداش مدال نقره ۵ هزار یورو است.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

البته اهدا پاداش مدال  طلا به یزدانی تنها واریز مبلغی در حدود ۳۰۰ میلیون تومان به جیب یک ورزشکار بود و تاثیری در جایگاه ایران در جدول نداشت.

حسن یزدانی، امیرحسین زارع، رضا اطری، محمد حسین محمدیان، مصطفی حسین‌خانی و مرتضی قیاسی نفرات اعزامی ایران به توکیو در رشته کشتی آزاد بود. هدایت این تیم بر عهده غلامرضا محمدی بود.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

دیگر رشته مدال‌آور  ایران در المپیک توکیو کاراته بود که توانست یک مدال طلا را برای کاروان ایران به ارمغان بیاورد. هر چند که امید زیادی به موفقیت سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی بود اما این رشته با تنها مدال طلای سجاد گنج‌زاده به کار خود پایان داد.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

در وزنه‌برداری نیز تک مدال نقره علی داودی ره‌آورد سرزمین آفتاب بود. علی هاشمی دیگر نماینده وزنه‌برداری ایران در این دوره از بازی‌ها نتوانست جایگاهی داشته باشد و در حرکت دوضرب دسته ۱۰۹ کیلوگرم اوت کرد. اوت وی در شرایطی بود که برخی رسانه‌ها از حذف عامدانه سهراب مرادی توسط مسوولان ورزش ایران خبر می‌دهند.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

اگر بخواهیم سیاهه‌ای از ناکامان کاروان ایران در المپیک توکیو تهیه کنیم باید بگوییم که کسب مدال توسط ۶ ورزشکار نشان از آن دارد که ۹۰ درصد نفرات اعزامی به المپیک دست خالی به کشور بازگشتند و تنها چهار درصد آنان موفق به کسب مدال طلا شدند. شناخته شده‌ترین چهره ناکام ایران در این دوره از بازی‌ها احسان حدادی بود که نتوانست در جمع ۲۰ نفر برتر پرتاب دیسک قرار گیرد. اعزام وی در حالی بود که این ورزشکار چند هفته پیش از المپیک در لیگ ایران در جایگاه دوم قرار گرفت و در سال منتهی به اعزام هزینه‌های زیادی برای انجام تمرینات در خارج از کشور و درمان مصدومیت او انجام شد.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

دیگر ناکام سرشناس کاروان ستارگان پارسی مجتبی عابدینی بود که در بخش انفرادی نتوانست در جمع هشت نفر برتر قرار گیرد و در بخش تیمی نیز امتیاز زیادی در دیدار ایران و ایتالیا را از دست داد. در رشته شمشیربازی یکی از ستارگان ایران علی پاکدامن بود که بازی وی در برابر تیم ایتالیا می تواند نقطه عطف زندگی ورزشی این سابریست تعریف شود.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

تکواندو در این دوره از بازی‌های المپیک ناکامی محض را تجربه کرد و بعد از سال‌ها موفق به کسب مدال نشد. آرمین هادی‌پور، میرهاشم حسینی و ناهید کیانی نفرات اعزامی ایران به المپیک توکیو بودند که از رسیدن به جمع چهار نفر برتر بازماند.

میلاد وزیری و ثریا آقایی در تیرو کمان و بدمینتون نیز حرفی برای گفتن نداشتند و در نهایت در همان مراحل اولیه حذف شدند.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

شاید اگر عملکرد نازنین ملایی و حضور وی در فینال گروه B  نبود اکنون شرایط فدراسیون قایقرانی و عملکرد آن در المپیک توکیو بهتر از بدمینتون و تیروکمان تعریف نمی‌شد. ملایی با حضور در فینال گروه B و کسب عنوان یازدهم المپیک بهترین نتیجه ایران را در ادوار بازی ها ثبت کرد.  در این رشته نیز علی آقا میرزایی در دور مقدماتی حذف و نتوانست به مرحله یک‌چهارم نهایی صعود کند.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

در رشته‌های تیمی بسکتبال بدون برد و متحمل شدن ۳ شکست در المپیک به کار خود پایان داد و والیبال نیز در دور مقدماتی با قرار گرفتن در جایگاه پنجم جدول ۶ تیمی حذف شد.

ایران در المپیک توکیو؛ معجزه چهار درصدی‌ها

حال با فروکش کردن هیجان بازی‌های المپیک توکیو زمان آن فرا رسیده که یک بازنگری کلی در اعزام‌ها صورت گیرد تا در این شرایط اقتصادی سخت ایران شاهد حضور توریست‌های ۳۰۰ میلیون تومانی در ادوار المپیک نباشیم توریست‌هایی که با صرف هزینه زیاد به المپیک یا بازی‌های آسیایی خواهند رفت اما تنها هنر آنان باخت به حریف و بهانه تراشی است.

اگر آنالیز دقیقی از عملکرد کاروان ایران انجام شود مشخص خواهد شد که تنها ۱۰.۶ درصد این کاروان موفق به کسب مدال شده و تنها چهار درصد این ورزشکاران مدال طلا کسب کردند. چهار درصدی که در نهایت موجب شدند تا ایران در جایگاه ۲۷ جدول رده‌بندی مدال‌ها قرار گیرد.

  • منبع خبر : ایرنا