ایران – قطر؛ ماموریت شاگردان مرفاوی برای یک اتفاق بزرگ
ایران – قطر؛ ماموریت شاگردان مرفاوی برای یک اتفاق بزرگ
تیم ملی فوتبال جوانان ایران کار خود را برای کسب سهمیه جام جهانی از دیدار با قطر شروع خواهد کرد.

به گزارش حاشیه ورزش

چهل‌ویکمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا جوانان در ازبکستان شروع می‌شود و ۱۶ تیم حاضر در این رقابت‌ها از جمله ایران برای کسب جواز حضور در جام جهانی جوانان و البته عنوان قهرمانی رقابت خواهند کرد.

نتایج ضعیف اخیر تیم ملی جوانان ایران باعث شد ایران برای این رقابت‌ها در سید چهار قرار داشته باشد. ایران که هدایت آن را عبدالصمد مرفاوی بر عهده دارد، در گروه دوم رقابت‌ها با تیم‌های ملی استرالیا، قطر و ویتنام همگروه شده است.

هر چند ایران با چهار قهرمانی در این رقابت‌ها بعد از کره جنوبی و عراق سومین تیم پرافتخار این رقابت‌ها است، ولی نباید فراموش کرد که از آخرین قهرمانی ایران در این رقابت ها چندین دهه می‌گذرد که تیم ملی ایران در اواسط دهه پنجاه شمسی به قهرمانی دست یافت.

بیشتر بخوانید
مرفاوی: بعد از دایی، طارمی و آزمون باز هم مهاجمان خوبی خواهیم داشت
در سال ۲۰۱۸ عربستان توانست در این رقابت‌ها که در اندونزی برگزار شد، با برتری برابر کره جنوبی عنوان قهرمانی را به دست بیاورد. در آن سال تیم ملی جوانان ایران در رقابت ها حضور نداشت. تیم ملی ایران در آن دوره با هدایت فرهاد پورغلامی نتوانست از گروهش صعود کند.

برنامه بازی‌های ایران در دور گروهی
چهارشنبه ۱۰ اسفند/ ایران – قطر؛ ورزشگاه استقلال، ساعت ۱۷:۳۰

شنبه ۱۳ اسفند/ ایران – استرالیا؛ ورزشگاه استقلال، ساعت ۱۳:۳۰

سه شنبه ۱۶ اسفند/ ایران – ویتنام؛ ورزشگاه استقلال، ساعت ۱۳:۳۰

جام جهانی جوانان ۲۰۲۳ از ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در اندونزی برگزار می‌شود. به این ترتیب اندونزی به عنوان میزبان در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت و چهار تیم برتر رقابت‌ها نیز قرار است به جام جهانی جوانان راه یابد.

تیم ملی جوانان ایران آخرین بار در سال ۲۰۱۶ توانست سهمیه جام جهانی را با کسب رتبه سوم جام ملت‌های آسیا به دست آورد و شاگردان امیرحسین پیروانی در جام جهانی ۲۰۱۷ حضور یافتند. قبل‌تر از آن نیز تیم ملی جوانان با حمید درخشان توانسته بود در سال ۲۰۰۰ سهمیه جام جهانی را کسب کند که در ادامه به علت وجود چندین بازیکن صغر سن، بازیکنان ایران محروم و درخشان برکنار شد.

تاکنون حضور چه تیم‌هایی در جام جهانی جوانان قطعی شده است؟

اندونزی (میزبان)

دومنیکن

گواتمالا

هندوراس

آمریکا

برزیل

کلمبیا

اکوادور

اروگوئه

فیجی

نیوزیلند

انگلیس

فرانسه

رژیم صهیونیستی

ایتالیا

اسلواکی

مسابقات هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا این رقابت‌ها برگزار نشد. همچنین این اولین دوره‌ای است که در آن بازیکنان زیر ۲۰ سال شرکت می‌کنند. AFC قبلا پیشنهاد داده بود که مسابقات از سال ۲۰۲۳ از زیر ۱۹ سال به زیر ۲۰ سال تغییر کند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که ازبکستان پس از لغو مسابقات قهرمانی زیر ۱۹ سال آسیا در سال ۲۰۲۰ به دلیل همه‌گیر شدن کرونا حق میزبانی مسابقات در سال ۲۰۲۳ را حفظ خواهد کرد و بر این اساس بازی‌ها در ازبکستان برگزار می شود.