با ارمغانی مثل هاشمی برخورد نشود
با ارمغانی مثل هاشمی برخورد نشود
کارشناس و پیشکسوت بسکتبال ایران گفت: از نظر من باید به سرمربیان تیم ملی زمان داد و امیدوارم با سعید ارمغانی مثل مصطفی هاشمی برخورد نکنند.

محمدمهدی ایزدپناه در گفت و گو با حاشیه ورزش ، درباره به تعویق افتادن بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو توضیح داد: من فکر می‌کنم این اتفاق در شرایط فعلی به سود بسکتبال ما باشد، چرا که آقای سعید ارمغانی به تازگی سرمربی تیم ملی شد و این تعویق زمان کافی را به او می‌دهد تا تیم ملی خوبی را آماده کند. البته لیگ ما تازه تمام شده است و بازیکنان در بهترین شرایط هستند، اگر از این منظر به موضوع نگاه کنیم شاید به ضرر ما شد.

او ادامه داد: اگر کادرفنی جدید بتواند با اردوها و تمرینات منظم این آمادگی فعلی بازیکنان را برای بازی‌های ملی حفظ کنند، قطعا این تعویق به سود ما خواهد شد. اگر همچنان مصطفی هاشمی سرمربی تیم ملی بود این تعویق به ضرر ما می‌شد، اما الان با توجه به جمیع جهات برای ما مفید است چون سعید ارمغانی وقت بیشتری دارد تا با تیم ملی کار کرده و به شناخت کافی برسد.

کارشناس بسکتبال ایران در پاسخ به این سوال که آیا نتایج هاشمی به قدری ضعیف بود که سعید ارمغانی جایگزین او شود؟ توضیح داد: هر دو از مربیان بزرگ و خوب بسکتبال ایران هستند و نمی‌توانم الان صحبت منفی درباره آن‌ها انجام دهم. هاشمی همیشه نشان داده که در شرایط سخت نتایج قابل قبولی را کسب می‌گیرد اما الان فدراسیون فعلی سعید ارمغانی را می‌خواهد که باید به این انتخاب هم احترام گذاشت. البته نیاز است که به مربیان خود فرصت دهیم.

او ادامه داد: وقتی یک مربی را به کار می‌گیریم، حداقل باید دو – سه سال به او فرصت دهیم، با ۴ – ۵ ماه کار هیچ مربی نتیجه نمی‌گیرد و نمی‌تواند تفکرات خود را پیاده سازی کند. ما باید هنگام انتخاب مربی تحقیق کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنیم تا با فرصت دادن به او نتیجه مد نظر را به دست آوریم. الان ارمغانی سرمربی است که مربی بزرگ و با دانشی است. او کادرفنی خوبی هم با توجه به حضور محمد کسایی‌پور دارد که امیدوارم بهترین نتایج را کسب کنند. نباید با یک برد یا باخت مربی را عوض کنیم و امیدوارم با ارمغانی مثل هاشمی برخورد نشود.

سرمربی سابق تیم ملی ایران، درباره حضور مربی خارجی در کادرفنی فعلی تیم ملی نیز توضیح داد: من شناخت چندان زیادی از این مربی ندارم اما همیشه گفته‌ام که اگر قرار است از مربیان خارجی استفاده کنیم باید همیشه از درجه یک‌های جهان بهره ببریم، در غیر این صورت مربیان داخلی چیزی از مربیان درجه دو یا سه خارجی کم ندارند. اگر مربی مد نظر ما جزو ۱۰ نفر برتر جهان باشد قطعا به بسکتبال ما کمک می‌کند در غیر این صورت فایده‌ای ندارد. با این حال شاید آقای ارمغانی از این مربی توانمندی دیده که درخواست استفاده از او را داشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا این نقد را قبول دارید که به دلیل کمبود بازیکن در بسکتبال ایران دست سرمربیان تیم ملی برای انتخاب بازیکن بسته است؟ توضیح داد: من اصلا این موضوع را قبول ندارم چون سال‌ها در رده‌های پایه کار کرده و از نزدیک با پتانسیل بسکتبال ایران آشنا هستم. ما همین الان بازیکنان بسیار خوبی در تیم‌های نوجوانان و جوانان داریم که تنها نیاز است به آن‌ها فرصت خودنمایی بدهیم.

ایزدپناه درباره توصیه خود برای ارمغانی نیز گفت: نمی‌خواهم کسی از صحبت‌های من ناراحت شود اما وقتی سن بازیکنان بالا می‌رود باید جای خود را به جوان‌ترها بدهند. بزرگان بسکتبال ما زحمت کشیده‌اند اما زمان است که جوانترها را برای داشتن آینده‌ای روشن وارد تیم ملی کنیم. ما همین الان فورواردهای بالای ۲ متر و ۴ سانت داریم که بسیار خوب هستند و پیشنهاد می‌کنم ارمغانی از این نفرات جوان بیشتر استفاده کند. بهتر است دو تیم ملی داشته باشیم، یک تیم متشکل از جوانان و یک تیم باتجربه‌ها، تا از دل این دو تیم یک تیم بسیار خوب را ببندیم. بجز حدادی که یک استثنا است، سایر بازیکنان ما می‌توانند جایگزینان خوبی داشته باشند. البته الان هم بازیکنانی داریم که بلند قامت هستند و شاید نتوانند دقیقا مثل حدادی باشند اما قطعا می‌توانند به سطح بالایی برسند که تنها نیاز به زمان دارند.