ایزدپناه: تیم ملی بسکتبال زیر پرس ضعف دارد
ایزدپناه: تیم ملی بسکتبال زیر پرس ضعف دارد
سرمربی پیشین تیم‌ملی ایران درباره عملکرد ملی‌پوشان در مسابقات انتخابی کاپ آسیا ونقاط ضعف تیم‌ملی برای حضور در المپیک صحبت کرد.

محمدمهدی ایزدپناه در گفت‌وگو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد تیم ملی بسکتبال ایران در مسابقات پنجره سوم انتخابی کاپ آسیا، توضیح داد: به هر حال تیم‌ ملی هم قطر و هم عربستان را برد که ما این اتفاق را به فال نیک‌ می‌گیریم، اما بنده به عنوان یک‌ کارشناس‌ و پیشکسوت تیم ‌ملی را خیلی جنگنده ندیدم. خصوصا در بازی دوم که عربستان با انگیزه بیشتری بازی‌ می‌کرد.

او در مورد نقطه ضعف تیم ملی ایران گفت: در نیمه دوم بازی، عربستان خوب‌ جنگید و با فشار زیادی بازی کرد، اما چون از لحاظ فنی در حد بچه‌های‌ ما نبودند بازی را گرفتیم. همان‌طور که مشخص بود بازیکنان عربستان در دقایق پایانی ایران را تحت پرس گذاشتند و متاسفانه ما نتوانستیم از این پرس رد شویم. قطر و عربستان تیم‌های درجه دو آسیا هستند و ما باید روی‌ پرس شکن‌ کار کنیم چون تیم‌های بهتر آسیا با دیدن فیلم این بازی‌ها به خودشان اجازه خواهند داد که با جسارت بیش‌تری تیم ملی ایران را تحت پرس قرار دهند. متاسفانه در دقایق پایانی توپ‌هایی‌ را لو دادیم‌ که نباید این‌طور می‌شد.

سرمربی پیشین تیم ملی، در پاسخ به این سوال که چگونه‌ می‌توان این‌ مشکل را در تیم ملی برطرف کرد؟ توضیح داد: من فکر می‌کنم در درجه اول باید تمرینات مکرر روی این بحث ‌داشته باشیم ‌و زمانی هم ‌که حریفان تیم ما را پرس‌ می‌کنند از دو بازیکن گارد استفاده کنیم تا با توجه به قدرت حفظ و حمل توپ بالا، تیم را از زیر فشار خارج کنند.

او همچنین در واکنش به این سوال که با شرایط فعلی، تیم ملی برای عملکرد قابل قبول در المپیک چه کمبودی دارد؟ تصریح ‌کرد: ما در المپیک با تیم‌های تراز اول جهان بازی ‌داریم‌ که برای خوب بودن در برابر آن‌ها باید بازی‌های تدارکاتی خوبی انجام دهیم. باید با تیم‌هایی بازی‌ کنیم که به لحاظ سبک بازی به دو تیم آمریکا و فرانسه نزدیک باشند. مسابقه تدارکاتی بسیار ضرورت دارد.

این کارشناس بسکتبال ایران در مورد ضعف‌های انفرادی بازیکنان نیز گفت: ما باید از نظر آمادگی جسمانی هم بهتر از این دو بازی گذشته باشیم. مشخصا تیم‌هایی مثل آمریکا و فرانسه به لحاظ مهارتی بالاتر از تیم ایران هستند، اما می‌توانیم با دوندگی بیش‌تر حریفان را اذیت کنیم.

ایزدپناه در پاسخ به این سوال که ضعف کلی بازی تیم ایران از نظر مسائل فنی برای مسابقاتی چون المپیک و کاپ آسیا چیست؟ اظهار کرد: برای چنین مسابقاتی ما باید یک مقدار بیش‌تر روی بازیکنان شوتزن و شوت کردن کار کنیم. با توجه به این که تیم‌های تراز اول آسیا و جهانی از نظر فیزیکی به مراتب شرایط بهتری دارند، نفوذ به منطقه رنگی آن‌ها سخت‌تر می‌شود. باید روی شوت تمرکز بیش‌تری کنیم تا با پرتاب‌های از راه دور شرایط بهتری را برای خودمان رقم بزنیم. باید درصد موفقیت شوت‌های سه امتیازی خود را بالا ببریم.

او در مورد بازیکنان دو رگه تیم‌ ملی نیز گفت: دو رگه‌های ‌تیم‌ ملی چون خارج از ایران هستند سطح خوبی دارند و به لحاظ دفاعی خوب‌ کار می‌کنند. به هر حال این نفرات ایرانی هستند و می‌توانند به تیم ملی کمک کنند. الان بازیکنی مثل جلال‌پور در پست گار به تیم اضافه شد که می‌تواند در کارهای دفاعی به تیم‌ ملی کمک کند چون سطح بالایی دارد. من موافق حضور دو رگه‌ها هستم، اما چون خارج از مملکت خودمان هستند با فرهنگی متفاوت رشد کرده‌اند که بزرگ‌ترهای ‌تیم مثل صمد و حامد باید جو اردوها را به گونه‌ای‌ فراهم کنند که این نفرات در تیم حل شوند.

ایزدپناه در پایان گفت: به هر صورت من فکر می‌کنم بچه‌های تیم ‌ملی برای مسابقات پیش‌ رو باید انسجام بهتری داشته باشند تا وقتی جلوی فرانسه و آمریکا هستیم موفق کار کنیم. مهم‌ترین موضوع هم بحث همدلی است و باید تیم باشیم.