بازار داغ اعتراض و بیانیه/ عقب‌ماندگی فرهنگی در سطح اول فوتبال ایران!
بازار داغ اعتراض و بیانیه/ عقب‌ماندگی فرهنگی در سطح اول فوتبال ایران!

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اعتراض خود را نسبت به این رای اعلام کردند و قرار بود باشگاه سپاهان نیز اعتراض ۱۴ بندی خود را به کمیته انضباطی ارسال کند. همچنین در رابطه با دیدار تیم‌های فوتبال سایپا و پیکان، هرچند هنوز رای […]

در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از آرای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، دو باشگاه پرسپولیس و استقلال اعتراض خود را نسبت به این رای اعلام کردند و قرار بود باشگاه سپاهان نیز اعتراض ۱۴ بندی خود را به کمیته انضباطی ارسال کند. همچنین در رابطه با دیدار تیم‌های فوتبال سایپا و پیکان، هرچند هنوز رای کمیته انضباطی صادر نشده اما هجمه و اظهارات عجیبی از سوی مسئولان دو تیم و حتی دیگر تیم‌ها مطرح می شود!

به گزارش حاشیه ورزش، استعدادهای بی نظیر فوتبال ایران را که کنار بگذاریم، از هر نظر که به آن بنگریم در مقایسه با سطح اول فوتبال دنیا و آسیا، واژه ای بهتر از عقب افتاده چه در بعد فرهنگی و چه در بعد فنی و زیرساختی برای آن پیدا نمی کنیم و درست نمی دانیم که چه زمانی این فضای ملتهب و آزاردهنده اصلاح خواهد شد تا ما نیز همانند سایر کشورها از تماشای فوتبال و فضای خارج از زمین مسابقه لذت ببریم. اعتراض و وارد کردن هجمه در فوتبال ایران، ترفندی است که نمونه آن را در هیچ کجای دنیا شاهد نیستیم، گویی آقایان نمی دانند که گاهی اوقات باید با برخی مسائل کنار بیایند و همیشه اعتراض، اولین و آخرین راه حل نیست؛ اعتراضاتی که بعضا جنبه منطقی هم ندارند و صرفا برای همراه و راضی کردن هواداران صورت می‌گیرند.

آرای انضباطی پرسپولیس، استقلال و سپاهان

به تازگی کمیته انضباطی رای دیدار تیم های فوتبال سپاهان و پرسپولیس و همچنین پرسپولیس و سپاهان را اعلام کرد که بر اساس آن در دیدار نخست، سید جلال حسینی و عزت الله پورقاز به یک جلسه محرومیت قطعی از همراهی تیم‌های خود در مسابقات رسمی و سعید آقایی و محمد رضا حسینی به یک جلسه محرومیت تعلیقی که مدت تعلیق تا پایان فصل جاری ادامه خواهد داشت و تمام این افراد و هم‌چنین محمد حسین کنعانی زادگان نیز هر یک به پرداخت مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی و باشگاه‌های سپاهان و پرسپولیس نیز هر کدام به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند. همچین احسان کوراهیه و یاسر جمال بافقی نیز هر یک به ترتیب به شش ماه و سه ماه محرومیت از ورود به ورزشگاه‌های فوتبال کشور و نیز پرداخت مبلغ ۲۰۰ و ۱۰۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

ضمنا با توجه به وقوع حوادث تلخ در چند بازی متعدد در مسابقات گذشته دو تیم پرسپولیس و سپاهان در مقابل یکدیگر و از باب تکمیل مجازات، حکم به برگزاری مسابقات دو تیم یاد شده در فصل آتی لیگ برتر اعم از رفت و برگشت در خارج از ورزشگاه‌های خانگی این دو تیم و در شهر و استان بی‌طرف به تشخیص سازمان لیگ، مستند به ماده ۱۱۸ از مقررات انضباطی موصوف صادر شد.

کمیته انضباطی برای دیدار تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال نیز اعلام کرد، بهزاد غلامپور و فرشاد فرجی هر کدام به دو جلسه محرومیت قطعی از مسابقات رسمی و یک جلسه محرومیت تعلیقی و مهدی ترابی و محمد نادری هر کدام به یک جلسه محرومیت تعلیقی و تمام این افراد و سید احمد موسوی هر یک به پرداخت مبلغ ۷۵۰ میلیون ریال و باشگاه پرسپولیس به پرداخت مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و باشگاه استقلال نیز به پرداخت مبلغ یک میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شدند.

نقطه ضعف کمیته انضباطی

اولین چالش به وجود آمده از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال شکل گرفت چراکه اگر در رابطه با پرونده دیدار تیم های فوتبال سپاهان و پرسپولیس، قبل از دیدار تیم های فوتبال پرسپولیس و استقلال اقدام می کرد، بیشترین بازدارندگی اخلاقی و انضباطی را رقم می‌زد و از ایجاد هرگونه شائبه، جانبداری و حاشیه ممانعت به عمل می‌آورد. هرچند رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که به دلیل “پیچیده بودن مساله و مشخص نبودن مقصران اصلی، نمی‌شد در عرض چند روز درباره بازی پرسپولیس و سپاهان رأی صادر کرد.”

پرسپولیس و اولین اعتراض

پرسپولیس اولین باشگاهی بود که اعتراض خود را نسبت به رای کمیته انضباطی اعلام کرد. معاونت حقوقی این باشگاه با ارسال نامه به کمیته استیناف نسبت به رای‌های صادر شده در خصوص اتفاقات دیدار با سپاهان و استقلال، مراتب اعتراض خود را اعلام کرد. این باشگاه در نامه ۹ بندی خود، تمام موارد مورد اعتراض را عنوان کرد تا آرای صادره در رکن عالی قضایی فدراسیون مورد بررسی دوباره قرار گیرد.

در ادامه بیانیه باشگاه پرسپولیس آمده بود، طبق خواسته هواداران و اعضای تیم و با دستور صریح مدیریت باشگاه، رسیدگی به این پرونده تا ایجاد تغییر در آرا توسط تیم حقوقی پرسپولیس ادامه خواهد داشت.

اعتراض استقلالی‌ها

به فاصله ۳۰ دقیقه پس از باشگاه پرسپولیس، باشگاه استقلال نیز بیانیه خود را در این زمینه صادر و اعلام کرد، روز شنبه جهت اعتراض به احکام صادر شده در داربی و پیگیری حقوق تیم فوتبال استقلال، این باشگاه اعتراض خود را به احکام صادر شده اعلام خواهد کرد.

ماجراهای عجیب و حاشیه‌ساز دیدار خودروسازان!

پیکان در دیداری که با حساب ۲ بر یک موفق به شکست سایپا شد، اقدام به انجام شش تعویض در خلال مسابقه کرد و همین موضوع با اعتراض تیم بازنده همراه شده است. طبق قوانین، پیکان مرتکب تخلف شده و سایپا خواهان ۳ بر صفر شدن نتیجه بازی است، هرچند قوانین داخلی و خارجی، حاکی از نبود پاسخی روشن برای این تخلف است، هرچند در مورد مشابهی در ایتالیا، اشتباه آ. اس رم مقابل اسپتزیا در جام حذفی ایتالیا و انجام شش تعویض، به قیمت باخت ۳ بر صفر جالوروسی با حکم فدراسیون فوتبال ایتالیا تمام شده است.

در این بین اما باز هم شاهد تعلل کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در تصمیم گیری هستیم؛ مساله ای که یکی از عوامل ایجاد حاشیه هرچه بیشتر است و در عین حال اقتدار این کمیته در تصمیم گیری را زیر سوال می برد.

علی اصغر مدیرروستا در واکنش به اینکه پیکان در جریان بازی با سایپا ۶ تعویض انجام داده اظهار کرد: این اتفاق رخ داده و ما هم نمی خواهیم آن را کتمان کنیم اما آیا ناظر و داور چهارم نباید حواسشان به تعداد تعویض های تیم ها باشد؟ همچنین مهدی تارتار، سرمربی تیم فوتبال پیکان می‌گوید تیمش در زمین مسابقه برابر سایپا به پیروزی رسیده و نتیجه بازی نباید تغییر کند. علاوه بر این اکبر محمدی، مدیرعامل باشگاه پیکان تهران عنوان کرد که برخی تلاش ها در پشت پرده در حال انجام است تا “انشای حکم به کمیته انضباطی تلقین شود.”

پس از این دیدار اما باشگاه سایپا نیز بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده بود: اوج اشتباهات سریالی داوری لیگ برتر امسال که گمانه زنی تاثیر گذاری عوامل بیرونی بر نتیجه را پر رنگ می‌کند، در بازی سایپا مقابل پیکان به عجیب‌ترین روش خودنمایی کرد و در شرایطی که فراز کمالوند، سرمربی تیم سایپا در خصوص نحوه چینش داوران این بازی ابراز نگرانی کرده و تذکرات خود را به کمیته صیانت از اخلاق فدراسیون ارایه داده بود با بی توجهی به تذکرات داده شده، چیدمان داوری به صورت غیر عادلانه انجام شد و اتفاقات عجیب همچون شش تعویض در یک بازی رخ داد. دقیقا زمانی که داور چهارم مشغول راضی کردن داور وسط برای ثبت پنالتی به ضرر سایپا بود با غفلت وی پیکان ششمین تعویض خود را نیز انجام داد که بر اساس آیین نامه فدراسیون فوتبال این تخلف بزرگ به منزله حضور بازیکن غیر مجاز در بازی است و به موجب قانون، باید نتیجه دیدار ۳ بر صفر به سود سایپا تغییر یابد.

بیانیه چند باشگاه لیگ برتری

نکته قابل تامل اما چند باشگاه لیگ برتری درباره تصمیمات انضباطی فدراسیون فوتبال بیانیه مشترک صادر کردند. در بیانیه باشگاه نساجی آمده بود: «تیم‌های نساجی مازندران، نفت مسجدسلیمان، پدیده خراسان و ذوب‌آهن اصفهان طی یک بیانیه مشترک نسبت به برخی تحرکات انجام‌شده توسط عوامل مرتبط با فدراسیون برای تغییر نتیجه مسابقه سایپا و پیکان از خود عکس‌العمل نشان داده‌اند. ضمن احترام به جناب آقای دکتر عزیزی خادم، ریاست محترم فدراسیون و جناب آقای دکتر حسن‌زاده محمدی، رئیس محترم کمیته انضباطی به اطلاع می‌رساند که فدراسیون فوتبال متولی و برگزارکننده مسابقات است و وظیفه دارد برابر ذات خود در کلیه تصمیماتش بی‌طرف بوده و منافع یک باشگاه را به سرنوشت سایر تیم‌ها ترجیح ندهد و به جدول طبیعی مسابقات آسیب نرساند.»

البته پس از انتشار این بیانیه مسئولان باشگاه نفت مسجدسلیمان، دخالت در انشا و امضای این بیانیه را تکذیب کردند.

چرا این قدر اعتراض می کنید؟

در کنار رفتار قابل انتقاد کمیته انضباطی، آنچه از سوی باشگاه های فوتبال ایران رخ می دهد مایه تاسف است و آن ها هرگز نسبت به هیچ مساله ای سر تعظیم فرود نمی آورند و تنها راهکار آن ها در قبال مسائل به وجود آمده اعتراض است. آن ها سعی دارند با ایجاد هجمه شرایطی را به وجود آورند که فضای هواداری را با خود همراه کنند؛ اتفاقی که تنها نتیجه آن تنش بیشتر در فوتبال ایران است و شرایط را برای مراجع قضایی سخت می کند. در این زمینه رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نیر معتقد است که باشگاه‌ها برای ارضای احساسات هواداران خود، بیانیه منتشر می‌کنند.