بازگشت فرهاد به استقلال، شاید 10 سال دیگر!
بازگشت فرهاد به استقلال، شاید 10 سال دیگر!
صالح مصطفوی گفت که استقلال در لیگ از پرسپولیس بهتر بود و آنها می توانند قهرمان جام حذفی شوند.

به گزارش حاشیه ورزش

صالح مصطفوی دستیار مورد اعتماد فرهاد مجیدی در سال های اخیر، در پایان این فصل از رقابت های لیگ امارات، از کادرفنی اتحاد کلباء جدا شد تا برای ادامه زندگی شخصی و همچنین ادامه فعالیت حرفه ای به کانادا مهاجرت کند.

مصطفوی یکی از دستیاران مجیدی در لیگ بیست و یکم بود که توانست با استقلال قهرمان لیگ برتر شود. او در گفتگویی که با خبرنگار ورزش سه داشت، از اتفاقات اتحاد کلباء، عملکرد ساپینتو، دربی پایتخت و بازگشت مجیدی صحبت کرد.

خلاصه صحبت های مصطفوی:
* مدیران از عملکرد کلباء و رتبه به دست آمده راضی بودند
* گل هایی که در دقایق پایانی دریافت کردیم، به دلیل جوانی و بی تجربگی بود
* مسئولین شارجه اسپورتس کنسول بابت پیروزی مقابل الشارجه به فرهاد تبریک گفتند
* مجیدی هم در نیم فصل و هم پایان فصل، از تیم های بزرگ اماراتی پیشنهاد داشت
* هیچ برنامه ای برای جذب قایدی نداشتیم ولی مغانلو و حسین زاده را می خواستیم
* مجیدی نه از استقلال بازیکن می گیرد و نه بازیکنی که مدنظر استقلال باشد
* بخاطر استقلال، قید رافائل سیلوا را زدیم
* فکر نمی کنم کلباء برای فصل بعد، بودجه جذب بازیکن خارجی داشته باشد
* فرهاد به شایعات بازگشتش اهمیت نمی داد و روی کلباء تمرکز کرده بود
* مجیدی به مانند یک هوادار، نتایج استقلال را دنبال می کرد
* از لحاظ عملکرد فوتبالی، استقلال از پرسپولیس بهتر بود
* استقلال نباید در دربی از بالا پرس کند
* شاید فرهاد 7 یا 8 یا 10 سال دیگر به استقلال برگردد

مشروح مصاحبه را در زیر می خوانیم:

* ابتدا درباره مهاجرتت صحبت کنیم. چرا این تصمیم را گرفتی؟
مصطفوی: دلیل اصلی جدایی من از اتحاد کلباء، بحث مهاجرت من بود. این موضوع نیز یک برنامه دراز مدت سه، چهار ساله بود. من یک پسر بزرگ 17 ساله دارم و برای شرایط بهتر تحصیلی، دانشگاه این تصمیم خانوادگی را گرفتیم.

* این احتمال وجود دارد که در کانادا مربیگری کنی؟
مصطفوی: فوتبال کانادا رو به پیشرفت است و برنامه های استعدادیابی قدرتمندی در حال انجام است. آنها برای جام جهانی 2026 برنامه ریزی کرده اند. چند سالی است که لیگ داخلی کانادا راه افتاده است. تا پیش از این چند تیم این کشور در لیگ MLS آمریکا شرکت می کردند. من نیز نمی توانم از فوتبال دور باشم. باید ببینیم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

* کلباء در لیگ هشتم شد. مدیران باشگاه از این نتیجه راضی بودند؟
مصطفوی: کلباء در لیگ هشتم شد ولی با توجه به کیفیتی که ارائه می کرد، می توانست امتیازات بیشتری داشته باشد و رتبه بهتری کسب کند. مدیران هم از شکل بازی و هم از فرم استفاده از بازیکنان و جایگاه تیم در جدول راضی بودند. رتبه هشتم، بهترین رتبه تاریخ باشگاه بوده است.

* در خیلی از بازی ها، کلباء در وقت های تلف شده نتایج را از دست میداد. علت این موضوع چه چیزی بود؟
مصطفوی: درست است، در خیلی از بازی ها، نتایج در دقایق آخر عوض شد. البته برعکس این اتفاق نیز رخ داد. مثلا در بازی با الشارجه ما در دقایق پایانی به گل رسیدیم. یا حتی در دیدار برابر الوصل در دقیقه 100 صاحب پنالتی شدیم ولی آن را از دست دادیم. به نظر من یکی از دلایلی که باعث شد این قضیه بولد شود، بخاطر جام جهانی بود. بعد از آن مسابقات، در امارات وقت های تلف شده بیشتری گرفته می شد. مثلا گلی که در دقیقه 95 به ثمر می رسد، مانند گل های دقیقه 85 است. نیمکت کلباء کلا از بازیکنان جوانی تشکیل شده بود و فرهاد اعتقاد داشت از بازیکنان جوان خود باشگاه استفاده کند. فکر می کنم بخاطر کم تجربگی بازیکنان و جوانی تیم ما بود. این اتفاق برای تیم های باتجربه کمتر رخ می داد. فکر می کنم دلیل اصلی همین بود.

* کلباء تیم دوم امارت شارجه است و تمرکز حاکم شهر، روی تیم اصلی یعنی الشارجه است. بعد از اینکه الشارجه را شکست دادید، واکنش ها چطور بود؟
مصطفوی: الشارجه تیم اول امارت شارجه است. این عمارت تیم های دیگری مانند البطائح دارد. خورفکان نیز همینطور. ولی تیم اصلی همان شارجه است. زمانیکه ما این تیم را شکست دادیم، واکنش های خیلی مثبتی دریافت کردیم که یک تیم با بودجه کمتر از یک شهر کوچکتر توانسته است شارجه را با آن همه ستاره و امکانات شکست دهد. تعریف و تمجید زیادی شد و حتی من شنیدم مسئولین شارجه اسپورتس کنسول هم به آقا فرهاد تبریک گفته بودند. آنها از این موضوع خوشحال بودند. چون شارجه اسپورتس کنسول به دنبال بسط و گسترش فوتبال در شهرهای مختلف این امارت است و زمانیکه از یک شهر کوچکتر، یک تیمی با بازیکنان جوان محلی می تواند یک تیم بزرگ را با آن همه ستاره شکست دهد، یک جورایی کمک به تحقق آن هدفشان است.

* در اولین هفته لیگ و شکست برابر البطائح، هواداران از مجیدی انتقاد کردند. ولی هفته های دوم و سوم الوحده و الظفره را شکست دادید. واکنش ها چطور بود؟
مصطفوی: ما در هفته اول با یک تیم تازه صعود کرده بازی کردیم و شناخت کافی نداشتیم. ما یک سری بازیکن را در لحظات آخر از دست دادیم. شاید در همان ابتدا و بعد از هفته اول، شرایط بد شده بود. اما بعد از پیروزی برابر الوحده و الظفره، نگاه ها برگشت و آقا فرهاد مربی هفته شد و واکنش های مثبتی دریافت کردیم. در واقع آن نگاه مثبت و آن احترام و باور به این تیم برگشت.

* بابت نیمکت نشینی احمد عامر در چند بازی، فرهاد مورد انتقاد قرار گرفت چون این بازیکن بهترین گلزن تیم بود. چرا فرهاد او را نیمکت نشین کرد؟
مصطفوی: احمد عامر خیلی از گل هایش را به عنوان بازیکن تعویضی به ثمر رسانده بود. مدل بازی که آقای مجیدی به او داد، باعث شد تا به تیم ملی دعوت شود. ضمن اینکه ما یک بازیکن جوان 19 ساله به اسم سلطان عادل داشتیم که او نیز برای فوتبال امارات، بازیکن آینده داری است. پس از اینکه فهمیدیم تیم توانایی جذب مهاجم درجه یک خارجی ندارد و نتوانستیم در نقل و انتقالات بازیکن خارجی بگیریم، این 2 بازیکن به تناوب بازی می کردند. حالا براساس تاکتیکی که برای آن بازی در نظر گرفته می شد و با توجه به شرایط خود بازیکن، یکی از آنها انتخاب می شد. احمد عامر در خیلی از بازی ها از ابتدا بازی کرد و برخی نیز سلطان عادل. هر دوی آنها با هم رقابت داشتند. کلا هر بازیکنی که در تمرینات آماده باشد و نظر مربی را برای آن اهداف تاکتیکی مدنظرش تأمین کند، آقا فرهاد به آن بازیکن بازی می دهد و برایش فرقی ندارد آن شخص 18 ساله است یا آن بازیکن گل بزند آقای گل می شود یا… او انگیزه و توانایی بازیکن را در نظر می گیرد و نیازی که برای آن مسابقه داریم. هر دوی این بازیکن به تناوب بازی کردند، عملکرد خوبی داشتند و به تیم ملی امارات دعوت شدند.

* بارها و بارها نام بازیکنان ایرانی مانند قایدی، مغانلو و حسین زاده برای پیوستن به کلباء مطرح شد. آیا این بازیکنان اصلا در خرید لیست فرهاد بودند؟
مصطفوی: در نیم فصل که قرار بود مهاجم بگیریم، با بازیکنان مختلفی صحبت شده بود. بجز مهدی قایدی که با استقلال قرارداد داشت و در اختیار این تیم بود، دیگر بازیکنانی که نام بردید، در نیم فصل مدنظر بودند. ولی شرایط باشگاه طوری پیش رفت که نتوانستیم در نقل و انتقالات بازیکنی که مدنظر داشتیم را جذب کنیم. آنها همه بازیکنان بزرگی هستند ولی کلا نظر آقای مجیدی این بود که از استقلال بازیکنی گرفته نشود. به ویژه اینکه استقلال در کورس قهرمانی بود. ابتدای فصل نیز همین نظر را داشتند. حتی اول فصل و زمانیکه باشگاه استقلال خواستار تمدید قرارداد رافائل سیلوا شد، آقای مجیدی از جذب این بازیکن صرف نظر کرد. کلا نظر ایشان این بود زمانیکه استقلال بازیکنی را می خواهد، هم برای آن بازیکن بهتر است راهی این تیم شود و هم اینکه ضربه ای به استقلال وارد نشود، بهتر است.

* در خیلی از بازی های کلباء، بخاطر اشتباهات عجیب مدافعین بازی ها را باختید. نمونه بارز آنف اشتباهات عجیب عبدالعزیز حمد در بازی با البطائح بود که 2 پنالتی داد و اخراج شد. چرا اینقدر در خط دفاعی ضعیف بودید؟
مصطفوی: فکر می کنم اتحاد کلباء تنها تیمی بود که با یک بازیکن خارجی در خط دفاعی بازی می کرد. بازیکنان دیگری نیز که حضور داشتند، یا خیلی جوان بودند (مانند ولید راشد و محمد عبدالرحمن) که بازیکنان تیم ملی زیر 21 ساله های امارات هستند و یا بازیکنان محلی بودند. در برابر وینگرها و مهاجمان خیلی گران قیمت و حرفه ای و پرتجربه تیم های دیگر لیگ، ضعف آنها بیشتر به چشم می آمد. در برابر آن بازیکنان، این موضوع بولد شده بود. فکر می کنم شاید دلیل ضعف خط دفاعی، همان کم تجربگی بود و اینکه در خط دفاعی، بازیکن پروفشنال کم داشتیم.

* چیکالدائو که یکی از بازیکن مهم تیم است، به صورت قرضی از گالاتاسرای آمده و حالا باید به ترکیه برگردد. قبل از جداییت از کادرفنی، برنامه ای برای حفظ او بود؟ به طور کلی، برنامه فرهاد برای بازیکنان خارجی چیست؟
مصطفوی: درباره الکساندر چیکالدائو و کلا نقل و انتقالات بازیکنان خارجی باید بگویم تقریبا از موقعی که به آقای مجیدی گفتم بخاطر شرایط ویزا نمی توانم فصل بعد در کنار تیم باشم، چندان در امور نقل و انتقالات باشگاه نیستم. تا جایی که من می دانم، اولویت آقا فرهاد حفظ تیم و تقویت بود. قطعا بازیکنان کلیدی مانند چیکالدائو باید در اولویت باشند.

* مدیران به فرهاد برای فصل بعد، قول بودجه خوبی را داده اند؟ او می تواند بازیکن بزرگ خارجی بگیرد؟
مصطفوی: شاید کلباء از نظر بودجه ای، جزو سه تیم آخر لیگ امارات باشد. من فکر نمی کنم آنها بودجه چندانی وجود داشته باشد که بازیکن خیلی بزرگ و نامدار خارجی بتوانند جذب کنند. یکی از دلایل رضایت مدیران باشگاه از آقای مجیدی، این بود که با همان بودجه محدود توانست از تیم هایی مانند النصر که بودجه خیلی بیشتری داشتند، نتایج بهتری بگیرند. یا در برابر تیم هایی که بودجه های سرسام آوری دارند، توانستیم نتایج خوبی کسب کنیم و بازی بهتری ارائه دهیم.

* خیلی از هواداران مجیدی امیدوار بودند که فصل بعد هدایت تیم بزرگتری مانند الوصل را برعهده بگیرد. فکر می کنی این اتفاق در آینده برای او رخ خواهد داد و اینکه فرهاد به مربیگری در اروپا فکر می کند؟
مصطفوی: واقعیت این است که پیشنهاداتی بود. در همان نیم فصل نیز پیشنهاداتی وجود داشت که آقا فرهاد به تیم های بزرگتر برود. ولی داستان این است وقتی شما وارد لیگ جدیدی می شوید، شناخت از بازیکنان، تیم ها، فلسفه حریفان زمان می برد. حسن آقا فرهاد این بود که به جو کلی لیگ امارات تسلط داشت. آن چیزی که برای رسانه ها، هواداران و مدیران مهم است را به آن مسلط بود و این مسائل عملکرد امسال مجیدی را جلو انداخت. ولی تصمیم بر این شد که یک سال دیگر در کلباء بمانند و ان‌شاءالله بتوانند با کسب نتایج بهتر، به تیم بهتری بروند. قطعا هدف ایشان همین است که در یک تیم بزرگ تر یا اروپا مربیگری کنند. اما نکته ای که وجود دارد این است که واقعا مربیگری در لیگ امارات خیلی کار بزرگی است. ما یک مربی در الوحده داشتیم که هفته چهارم او را اخراج کردند و فورا راهی لیگ اسپانیا شد و در لالیگا مربیگری کرد. این یعنی مربی های بزرگی به امارات می آیند. به عنوان مثال، خوان آنتونیو پیزی مربی خیلی بزرگی است. حالا انتخاب شدن برای یکی از این چهارده تیم و رقابت با این مربیان بزرگ و نتیجه گرفتن جلوی آنها، یک افتخار است. درست است که نام آن لیگ امارات است ولی انگار کلکسیونی از مربیان صاحب ایده و تئوری است که در یک جا جمع شده اند و رقابت با اینها کار بزرگی است. فکر می کنم شاید لیگ امارات از یک سری لیگ های دیگر مانند بلژیک یا پرتغال، از نظر کیفیت مربیان، اگر بیشتر نباشد، کمتر هم نیست. مربیگری در لیگ امارات واقعا کار بزرگی است و من نیز به این موضوع افتخار می کنم. از آقای مجیدی تشکر می کنم که به من این فرصت را دادند تا کنارشان باشم و این تجربه را داشته باشم. برای خود آقا فرهاد نیز چالش بزرگ، جالب و جذابی است. بنابراین فکر می کنم مربیگری در لیگ امارات کمتر از مربیگری در لیگ های درجه دو و سه اروپایی نباشد.

* با وجود تمدید قرارداد مجیدی با کلباء، اما خیلی از رسانه های مجازی (که شاید برای به حاشیه بردن استقلال بوده) همیشه فرهاد را جانشین ساپینتو معرفی می کردند. واکنش مجیدی به این اخبار چی بود؟
مصطفوی: شاید خیلی از این اخبار به گوش آقا فرهاد نرسیده باشد و آنها را نخوانده باشد. کلا آقای مجیدی چندان به حواشی توجه نمی کند و کار خودش را انجام می دهد. از مدت ها قبل معلوم بود که قرار است فصل بعد در کلباء باشند و تمرکزشان کامل آنجا بود. هر چند که به عنوان یک هوادار، نتایج استقلال را پیگیری می کرد و قلبا دوست داشت تا این تیم نتیجه بگیرد و قهرمان شود. اصلا این بحثی که مطرح شده بود، درست نبود. تمرکز ایشان کامل روی باشگاه کلباء بود. به عنوان یک هوادار، پیشکسوت، بازیکن و مربی سابق نتایج را پیگیری می کرد. ما می دیدیم که چقدر قلبا دوست دارد استقلال نتایج مثبت بگیرد و هواداران خوشحال شوند.

* دربی را دیدی؟ به نظرت علت شکست استقلال چه چیزی بود؟
مصطفوی: دربی بازی مهمی بود و اگر استقلال مساوی هم می گرفت، شانس قهرمانی داشت. پرسپولیس قهرمان شد، به این تیم، کادرفنی که خیلی از آنها دوستانم هستند و هوادارانشان تبریک می گویم و واقعا موفقیت بزرگی به دست آوردند. ولی من فکر می کنم به طور کلی، استقلال امسال فوتبال بهتر و با کیفیت تری نسبت به پرسپولیس انجام داد، بخصوص از لحاظ خلق موقعیت. من فکر می کنم این تیم با دید از بالا وارد بازی شد. استقلال در دقایق اولیه یک سری موقعیت ایجاد کرد ولی استفاده نکردند. ولی دربی بازی لحظه هاست. در خیلی از دربی ها طی سالهای گذشته دیده بودیم که کلا پنج موقعیت در بازی ایجاد می شود که سه مورد آن به گل تبدیل می شود. فکر می کنم شاید دلیلش این بود که شرایط جدولی استقلال بهتر بود و بچه ها از کسب پیروزی اطمینان داشتند. شاید پرسپولیس تلاش بیشتری کرد و استراتژی مناسب تری انتخاب کرد. البته نظر من این است اگر آن پنالتی دقایق ابتدایی بازی برای استقلال گرفته و به گل تبدیل می شد، بازی کاملا بر می گشت. شما می دانید استقلال تیمی است که روی ضدحملات بسیار خطرناکی است. تیمی که قایدی، محبی و ارسلان مطهری که سه بازیکن سرعتی زهردار هستند، در خط حمله اش بازی می کنند، چنانچه در دقایق ابتدایی به گل برسد، تیم حریف را نابود می کند. من فکر می کنم اگر آن پنالتی گرفته و به گل تبدیل می شد، شاید استقلال حتی می توانست با اختلاف چند گل بازی را ببرد. امیدوارم در بازی فینال جام حذفی، استقلال برنده بازی باشد و جام را برنده شود و سپس در سوپرجام بتوانند دربی را پیروز شوند و ان‌شاءالله 2 جام خوشگل به هواداران تقدیم کنند.

* کلا نظرت درباره ساپینتو و استقلال تحت هدایت او چیست؟
مصطفوی: آن چیزی که به عنوان هوادار از دور دیدم، ساپینتو یک مربی با انرژی است و توانسته است تیم را متحد و یکدست کند. اوایل اینجوری فکر می کردم که با توجه به تعداد خیلی زیاد بازیکنان، آن یکدست شدن و تیم شدن در استقلال داستان شود. ولی بزرگان تیم مانند روزبه چشمی و سیدحسین حسینی به ساپینتو خیلی کمک کردند. تیم واقعا یکدست و همدل است. بازیکنان با همدیگر رفیق هستند، یک تیم متحدی درست شده و امیدوارم بتوانند 2 جام پیش رو را بگیرند. به نظرم استقلال تیمی است که در خلق موقعیت خیلی خوب کار می کند، بخصوص اگر از حریف پیش بیفتد، با توجه به سه مهره خیلی زهرداری که دارند، تیم بسیار خطرناکی خواهند بود. به نظرم از نظر انتقال از دفاع به حمله، استقلال بهترین تیم لیگ است.

* استقلال باید چند روز دیگر به مصاف پرسپولیس برود. اولا نظر و پیش بینیت درباره بازی چیست و بعد اینکه استقلال باید چه کاری انجام دهد تا در این بازی پیروز شود؟
مصطفوی: درباره دربی صحبت کردم. اما به نظر من استقلال نباید خیلی باز بازی کند. چون پرسپولیس در خط حمله اش بازیکنانی مانند صادقی، امیری، ترابی و آل کثیر دارد که بازیکنان زهرداری هستند. استقلال برای کنترل این بازیکنان باید برنامه داشته باشد. قطعا برای خط حمله و نقطه قوت خودشان برنامه ریزی کنند. حتما پرسپولیس را آنالیز کرده اند و تیم مقابل نیز همینطور. ولی من فکر می کنم با توجه به اینکه نقطه قوت استقلال انتقال از دفاع به حمله است، شاید بهتر است یک خط پرسش را عقب تر بیاورد. بجای اینکه از بالا پرس کند، از خط میانی این کار را انجام دهد و آن زمان از انتقالات استفاده کند و ان‌شاءالله بتواند برنده بازی باشد.

* به نظرت کلباء برای فصل بعد نظری روی جذب مهدی قایدی یا هر بازیکن ایرانی دیگه ای دارد؟
مصطفوی: واقعا در این زمینه نمی دانم برای نقل و انتقالات چه برنامه ای دارند. ولی قطعا شانس جذب بازیکن ایرانی وجود دارد. حالا اینکه بخواهند از استقلال بازیکن بگیرند، فکر نمی کنم این اتفاق بیفتد. آقا فرهاد روی بازیکنی که با استقلال قرارداد دارد، برای انتقال به کلباء برنامه ای ندارد. حتی اگر بازیکنی مورد نظر استقلال باشد، مجیدی تمایلی به جذبش ندارد. ولی می دانم یک سری بازیکن ایرانی دیگر هستند که آقا فرهاد به آنها اعتقاد دارد. ولی باشگاه اتحاد کلباء استراتژی و بودجه خودش را دارد. معلوم نیست، شاید از کشورهای دیگر بازیکن جذب کنند ولی ما در ایران بازیکنان با کیفیت خیلی خوبی داریم و به نظر من آنها می توانند در تیم های اماراتی بازی کنند.

* به عنوان سوال پایانی، فکر می کنی که روزی به همراه فرهاد به استقلال برگردی؟
مصطفوی: فکر می کنم و حدسم این است احتمالا در سالهای آینده شاید آقا فرهاد به استقلال برگردد، شاید هم نه. امیدوارم استقلال آنقدر خوب نتیجه بگیرد که بتواند ستاره بعدی را کسب کند. چه با حضور ما و چه بدون ما، مهم این است هواداران خوشحال شوند. من 6 سالی عضو این تیم بودم و جام طلایی را کسب کردیم که به این موضوع افتخار می کنم. نمی دانم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد. دوست دارم در آینده خوشحالی هواداران و جام های رنگارنگ را ببینیم. در مورد خودم مطمئن نیستم ولی فکر می کنم آقا فرهاد یک روزی بازخواهد گشت، این حدس من است. در حال حاضر قطعا برنامه ای برای این موضوع ندارد ولی شاید در 7 یا 8 و یا 10 سال آینده، آقا فرهاد به استقلال بازگردد. امیدوارم هر کسی که در استقلال است، چه مربی و چه بازیکن، بتواند موفقیت کسب کند. چون واقعا می توانم بگویم بهترین لحظه کاری کل زندگی من، لحظه ای بود که جام طلایی مسجل شد و آن قهرمانی با استقلال، لذت بخش بود. مهمترین هدف من نیز این بود که برای استقلال و هوادارانش، یک کاری انجام دهیم که ماندگار شود. خدا را شکر می کنم که این اتفاق رخ داد و برای باشگاه استقلال آرزوی موفقیت و برای هواداران آرزوی شادی و سلامتی دارم.