بازی‌های آسیایی هانگژو آخرین فرصت یوز ایرانی
بازی‌های آسیایی هانگژو آخرین فرصت یوز ایرانی
بازی‌های آسیایی هانگژو آخرین فرصت برای اثبات حسن تفتیان است.

به گزارش حاشیه ورزش

و به نقل از روزنامه ایران، دونده و رکورددار 100 متر ایران، این روزها بی‌سر و صدا در جامائیکا تمرین می‌کند. بدون اینکه خبری از او و نتایجش در مسابقه‌هایی که می‌دهد باشد؛ تنها او گاهی در صفحه شخصی‌اش منتشر می‌کند. برخلاف چند سال قبل که با مربی فرانسوی‌اش در پاریس تمرین می‌کرد و نتیجه مسابقه و رکوردهایش می‌رسید. تفتیان که از امیدهای فدراسیون دوومیدانی برای قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی محسوب می‌شود، وقتی در المپیک توکیو نتیجه خوبی نگرفت، ترجیح داد با اونتانن گای فرانسوی دیگر کار نکند و با مربی جامائیکایی و تمرین کنار دونده‌های سرعتی این کشور برای بازیهای آسیایی و انتخابی المپیک آماده شود.

رکورددار 100 متر ایران اما شروع خوبی در فصل مسابقه نداشت. او 100 متر را در اولین مسابقه فصل، با رکورد 10 ثانیه و 68 صدم ثانیه دوید و مسابقه دوم را 3 صدم ثانیه بهتر یعنی 10 ثانیه و 65 صدم ثانیه تمام کرد. یعنی 46 صدم ثانیه بیشتر از رکوردش در بازی‌های آسیایی جاکارتا 2018 که ششم شد. مسابقه‌ای که سو دونده چینی، با رکورد 9.92 ثانیه هم طلایی شد و هم رکورد بازی‌ها را شکست. سریع‌ترین دونده ایران با این رکورد در تاپ لیست فدراسیون جهانی جایگاهی بهتر از 91 ندارد. آن هم بعداز دو دونده چینی و یک دونده چین تایپه‌ای که به ترتیب با رکوردهای 10 ثانیه و 5 صدم ثانیه، 10 ثانیه و 17 صدم ثانیه و 10 ثانیه و 21 صدم ثانیه از آسیا در تاپ لیست شرایط بهتری دارند.

دونده 100 متر ایران حتی نسبت به قبل از المپیک توکیو هم شروع خوبی نداشته، چرا که آن زمان با رکوردزنی، استارت زد و با رکورد 10 ثانیه و 3 صدم ثانیه لیگ الماس سهمیه المپیک را برای دومین بار پیاپی گرفت. اما رکورد 10 ثانیه و 65 صدم ثانیه‌ای‌اش کمی نگران کننده به نظر می‌رسد. اگر چه هرچند باید در نظر گرفت شاید هدف او بازیهای آسیایی هانگژوست و بنابراین برای آن زمان پیک بدنی‌اش را گذاشته و بنابراین بعید نیست طبق برنامه مربی‌اش با آمادگی کمتر در دو مسابقه شروع فصل دویده است.

البته تفتیان باید اردیبهشت ماه به تهران برمی‌گشت اما ظاهراً دوباره از فدراسیون خواسته تا مجوز برون مرزی‌اش را برای دو ماه تمدید کند. هاشم خزایی دبیر فدراسیون دوومیدانی با دفاع تمام قد از تفتیان می‌گوید: «رکورد خاص برای اول فصل زود است، چرا که بازی‌های آسیایی مهرماه است و بنابراین حالا نباید در اوج باشد. ما باید به تفتیان زمان بدهیم. از طرفی باید بدانیم مربی‌اش چه زمانی را برای پیک بدنی او تعیین کرده است.» دبیر فدراسیون امیدوار است در هانگژو بهترین اتفاق برای دونده 100 متر ایران رقم بخورد: «به هر حال حسن تفتیان در ویترین افتخاراتش مدال بازی‌های آسیایی را ندارد و امیدوارم با رکورد بهتری در بازی‌های آسیایی بدود. درست است که شرایط مسابقه تعیین کننده است اما در ماده 100 متر، از یک رکوردی شانس مدال زیاد می‌شود و هرکسی مدال می‌خواهد باید به آن رکورد نزدیک شود.»