با چه مجوزی مدارس فوتبال دایر است؟
با چه مجوزی مدارس فوتبال دایر است؟

حاشیه ورزش: در شرایطی که مدارس فوتبال صرفا در مناطق زرد از نظر رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا، مجوز فعالیت دارند اما اعلامیه فدراسیون فوتبال باعث شده تا این مدارس در تمامی شهرهای کشور اعم از قرمز و نارنجی هم فعالیت کنند. ۱۷ خردادماه سال جاری، منصور قنبرزاده، سرپرست سابق دبیرکلی فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای […]

حاشیه ورزش: در شرایطی که مدارس فوتبال صرفا در مناطق زرد از نظر رنگ‌بندی شیوع ویروس کرونا، مجوز فعالیت دارند اما اعلامیه فدراسیون فوتبال باعث شده تا این مدارس در تمامی شهرهای کشور اعم از قرمز و نارنجی هم فعالیت کنند.

۱۷ خردادماه سال جاری، منصور قنبرزاده، سرپرست سابق دبیرکلی فدراسیون فوتبال با ارسال نامه‌ای به رییسان هیات فوتبال استان‌های سراسر کشور اعلام کرد فعالیت مدارس فوتبال کشور با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی بلامانع است. وی همچنین در خصوص از سرگیری فعالیت مدارس فوتبال کشور بیان کرد با توجه به نامه ارسالی از سوی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، فعالیت مدارس فوتبال با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله حضور حداقل نفرات (حداکثر ۳۰ نفر در هر جلسه تمرینی در زمین استاندارد فوتبال)، توجه به تهویه در فضاهای بسته، انجام تست PCR، رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از وسایل محافظت فردی، گندزدایی سطوح تماس مشترک بلامانع است.

غیرقانونی بودن فعالیت مدارس فوتبال در مناطق نارنجی و قرمز

این اطلاعیه فدراسیون فوتبال در حالی اعلام شد که ۱۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری، رییس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرده بود که مدارس فوتبال صرفا در شهرهای با رنگ زرد از نظر شیوع ویروس کرونا مجوز فعالیت دارند و بازگشایی و فعالیت آن‌ها در شهرهای نارنجی و قرمز غیرمجاز است.

با این وجود اما با اطلاعیه فدراسیون فوتبال رسما فعالیت تمامی مدارس فوتبال در سراسر شهرهای کشور علی رغم متفاوت بودن شرایط شیوع ویروس کرونا کلید خورد و شاهد بازگشایی و آغاز فعالیت این مدارس در نقاط با رنگ بندی قرمز و نارنجی بودیم که نمونه مشخص آن پایتخت است و در حال حاضر نیز که رنگ تهران از نظر شیوع ویروس کووید۱۹ قرمز است، مدارس فوتبال دایر و در حال فعالیت هستند.

نکته قابل تامل دیگر اینکه بر اساس گروه‌بندی جدید مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی که از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی تهیه شده و به تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده نشانی از مدارس فوتبال نبود!

مطابق گروه‌بندی جدید مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی که از اواخر خردادماه سال جاری ابلاغ شد، هرچند وضعیت فعالیت فوتبال سالنی نیز مشخص شده اما در رابطه با مدارس فوتبال هیچ مطلبی عنوان نشد و مشخص نیست که مدارس فوتبال در کدام گروه مشاغل باشگاه های ورزشی قرار می‌گیرند! موضوعی که با توجه به حضور در فصل تابستان و هجوم بسیاری از خانواده‌ها برای نام نویسی فرزندان‌شان به منظور حضور در مدارس فوتبال جای سوال دارد و ابهام در مورد نحوه فعالیت مدارس فوتبال به این مورد باز می گردد که گروه فعالیت مدارس فوتبال در مشاغل ورزشی مشخص نبوده و معلوم نیست که نحوه فعالیت آن ها در شهرهای کشور از نظر رنگ بندی کرونا چگونه است؟

با این وجود و بر اساس اعلام فدراسیون پزشکی ورزشی، اخیرا درخواستی از سوی این فدراسیون به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شده است تا بر اساس آن، مدارس فوتبال در گروه شغلی دوم قرار گیرد، هرچند هنوز از سوی وزارت بهداشت اصلاحیه گروه‌بندی مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی مورد تایید قرار نگرفته است و در صورتی که با درخواست فدراسیون پزشکی از سوی وزارت بهداشت در رابطه با مدارس فوتبال موافقت شود مدارس فوتبال این امکان را خواهند داشت تا در مناطق نارنجی هم فعالیت کنند اما تا آن زمان، مدارس فوتبال صرفا در مناطق زرد امکان فعالیت دارند و فعالیت آن ها در مناطق نارنجی و قرمز، غیرقانونی است.

فدراسیون فوتبال پاسخگو باشد!

سوال قابل طرح این است که با چه مجوزی، فدراسیون فوتبال دستور بازگشایی مدارس فوتبال در سراسر کشور را صادر کرده تا این‌گونه شاهد فعالیت آن‌ها در تمامی نقاط کشور از نظر رنگ بندی شیوع کرونا باشیم؟ آیا این اتفاق از سر سهل انگاری صورت گرفته یا با توجه به شروع فصل تابستان و اقبال عمومی خانواده‌ها به ثبت نام فرزندان‌شان در مدارس فوتبال، تعمدی در کار بوده است؟

حتی اگر در گروه بندی مشاغل مرتبط با فعالیت باشگاه‌های ورزشی نامی از مدارس فوتبال نیامده، به چه علت استعلام لازم در این رابطه از سوی فدراسیون فوتبال انجام نشده است؟

به طور حتم فعالیت مدارس فوتبال در نقاط نارنجی و به ویژه قرمز از نظر شیوع ویروس کرونا، با افزایش احتمال انتقال ویروس همراه خواهد بود و بیش از هر چیز دیگری سلامت فرزندان مردم را با خطر مواجه خواهد کرد، مسئله ای که فدراسیون فوتبال باید نسبت به آن پاسخگو باشد و قبول مسوولیت کند، چراکه مشخص نیست با چه مجوزی در برهه زمانی کنونی شاهد فعالیت این مدارس در نقاط نارنجی و قرمز کشور از نظر رنگ بندی شیوع ویروس کرونا هستیم.