برخورداری: حذفم از هیات رییسه تیراندازی اخلاقی نیست
برخورداری: حذفم از هیات رییسه تیراندازی اخلاقی نیست
پیشکسوت تپانچه می‌گوید زمان زیادی برای کسب سهمیه المپیک نداریم و انتخاب دو سرمربی برای تیم تپانچه ممکن است باعث افت رکورد و کم شدن سهمیه ها شود.

ابراهیم برخورداری در گفت و گو با حاشیه ورزش، در مورد حذف شدن نامش از هیات رییسه فدراسیون تیراندازی اظهار کرد: من خودم هم نمی‌دانم. شش ماه سرپرستی که تمام شد قاعدتا باید حضور من و خانم احمدی به عنوان خبره ورزشی در مجمع عمومی به رای گذاشته می‌شد اما شنیده‌ام اسامی دیگری را قرار است به جای من مطرح کنند. برای من این حرکت عجیب است.

او در پاسخ به این سوال که آیا از منظر قانونی حذف بدون رای مشکلی نخواهد داشت گفت: در این قضیه قانون را درست نمی‌دانم اما به لحاظ اخلاقی حداقل درست نیست. ما به سردار کمک کردیم و به عنوان کاندیدا به نفع او کنار کشیدیم. از طرفی دیگر مگر به عنوان خبره کسی دیگری را داریم که در این رشته شرایط من را داشته باشد. من ۱۳۰ مدال دارم، المپیک رفته‌ام، ۴ دوره در بازی‌های آسیایی شرکت کردم و ۲۰ سال در تیم ملی بوده‌ام. حداقل باید اخلاقا در اولین مجمع عمومی بعد از مجمع انتخاباتی اسامی افرادی را که به عنوان خبره‌های ورزشی معرفی کردند را به رای بگذارند. اگر رای نیاوردیم طبق قانون فرد دیگری معرفی خواهد شد اگر هم رای آوردیم که به کار ادامه می‌دهیم.

پیشکسوت تیراندازی در ادامه مصاحبه در مورد حضور دو سرمربی در تیم ملی تپانچه گفت: باید افراد کارشناس برای این موضوع تصمیم‌گیری کنند. سردار قربانی قبلا رییس هیات تیراندازی اصفهان بود. آقای مبینی از جنس تیراندازی نیست و از رشته دیگری آمده و تاکنون هم نشان داده که خوب عمل نکرده است. عباس محمدی نایب رییس اول فدراسیون مقطعی در اردوی تیم ملی تپانچه و خانم قیاسی نایب رییس زنان نیز رییس هیات ایلام بوده است. یکی دو نفر در فدراسیون فنی هستند و سایر افراد آنقدر که باید اشراف ندارند. من فکر می‌کنم با انتخاب دو سرمربی در یک رشته در جامعه ورزشی ما را به تمسخر بگیرند.

وی افزود: مگر می‌شود یک رشته دو سرمربی داشته باشد یا در یک اردو دو سرمربی و کمک مربیان متفاوت حضور داشته باشند. آن هم در یک رشته که ماده‌های میکس و تیمی مردان و زنان دارد. در جریان مسابقات بین‌المللی چه فردی قرار است مربی این تیم‌ها باشد. برای کوچ ورزشکاران بین مربیان دعوا خواهد شد. این موضوع خیلی حساس است. در مواقعی شاید یک تایم اوت درست حین فینال رنگ مدال را عوض کند. به نظر من جامعه ورزشی اینها را نمی‌پذیرد و کار مطالعاتی درستی روی آن انجام نشده است و موجب اختلافات خواهد بود.

برخورداری در ادامه گفت: افرادی هم نیستند در فدراسیون که سابقه داشته باشند و بتوانند راهنمایی کنند. من حداقل ۸ مربی خارجی دیده‌ و با تمام مربیان داخلی ایران هم کار کرده‌ام. از ما که مشورت نگرفتند. در آینده این اتفاق لطمه خواهد زد. دو یا سه مسابقه کسب سهمیه بیشتر نخواهیم داشت و فرصت چندانی نیست. اولین اشتباه آخرین اشتباه خواهد بود. در این شرایط و با این تصمیم غیرحرفه‌ای ممکن است سهمیه‌ها کم شود و یا رکورد ورزشکاران افت کند. آسیب این تصمیم ۴ ساله است و مختص یک سال نیست.

وی در ادامه گفت: به این سبک تیم ملی تپانچه خوش‌بین نیستم و امیدوارم که از این حرکات آسیب نبینیم. مگر می‌شود دو مربی با سبک متفاوت داشته باشیم و هر مربی ساز خود را بزند. اگر با مربیگری فردی موافق نیستند آن را بردارند و فرد دیگر را جایگزین کنند. البته فردی را که انتخاب می‌کنند باید رزومه داشته باشد. نصراصفهانی رزومه دارد، مدال المپیک و قهرمانی جهان را در کارنامه مربی گری دارد اما آقای جعفرزاده و قیاسی چه رزومه‌ای در مربیگری و یا حضور در میادین بین‌المللی دارند؟ تیم ملی فقط یک سال برای کسب سهمیه زمان دارد و راه برای اشتباه، آزمون و خطا وجود ندارد. این هم نیازمند تیم کارشناسی است.

ملی پوش سابق تپانچه در ادامه در مورد شروع رشته تپانچه خفیف در بین مردان با وجود نبود مهمات گفت: مهمترین مطلب این است که هانیه رستمیان در رشته‌ای سهمیه گرفته که نیاز به مهمات کالیبر ۲۲ دارد. رستمیان باید دو برابر در رشته‌ای که سهمیه گرفته نسبت به بادی تمرین کند چون احتمال کسب مدال در آن رشته برای او بیشتر است. هر چند که اسلحه او هم برای خودش نیست. شنیده‌ام که دستور داده شده که حتی مهمات ایرانی هم خریداری نشود. پس چطور ملی‌پوشان ما تمرین کنند.

پیشکسوت تیراندازی افزود: در این شرایط حسین باقری چه کار می‌تواند کند. وقتی مهمات نیست بدون مهمات چطور رشته‌های تفنگ حمایت خواهند شد. اکثر سهمیه‌های المپیک در ادوار گذشته در رشته خفیف بوده است. این را حذف کنیم یعنی صورت مساله را پاک کرده‌ایم. برای فعال شدن رشته‌های خفیف که المپیکی هستند چه کرده‌ایم. یک مقطعی کمیته گلوله‌زنی راه‌اندازی کردند و قرار بود قهرمانی کشوری آن را برگزار کنند در حالی که قهرمانی کشور رشته‌های المپیکی و آسیایی مثل ۲۵ متر تپانچه، ۵۰ متر سه وضعیت، سنترفایر، استاندارد، رپیدفایر تعطیل هستند. چون فشنگ نداریم صورت مساله را پاک کرده‌ایم. حداقل می‌توانیم با فشنگ ایرانی نام این رشته‌ها را ثبت کنیم. اگر حرفه‌ای کار نمی‌کنیم حداقل رشته‌ها را نابود نکنیم. مگر می‌شود در دوومیدانی رشته پرتاب دیسک را به این دلیل که دیسک نداریم تعطیل کنیم. ابزاری شبیه دیسک می‌شود ساخت تا آن رشته حذف نشود.

او گفت: نسل آقای حسین باقری و خانم ها الهام هاشمی، مریم طالبی و .. همه یک سبک مدیریتی برای تیم ملی دارند که برگرفته از آقای لازلو است. لازلو ۸ سال در ایران مربی و موفق هم بود. سبک مدیریتی این مربیان یکی است. هر فرد دیگری از این نسل مربی تیم ملی شود کمکی به ارتقای رکورد نخواهد کرد. باید مربی خارجی و خوب بیاوریم که سبک جدیدی را به تیم ملی تزریق کند و ارتقاء داشته باشیم. اینکه هاشمی را برداریم و حسین را بگذاریم، حسین را برداریم و طالبی را بگذاریم، تغییری در تیم نخواهد داشت. اگر می‌خواهیم حداقل سهمیه‌های قبل را تکرار کنیم باید مربی خارجی بیاوریم.

وی با اشاره به تعطیل شدن مسابقات قهرمانی کشور گفت: نمی‌دانم چرا از سال ۹۷ به بعد دیگر مسابقات قهرمانی کشور برگزار نشده است. قهرمانی کشور جزو رویدادهایی است که تمام فدراسیون‌ها موظف هستند آن را برگزار کنند. وقتی مسابقات آزاد انجام می‌شود چون ورزشکار بابت آن پول داده اهداف فدراسیون به لحاظ مالی و فنی تامین می‌شود و دیگر به سراغ قهرمانی کشور نمی‌رود. قهرمانی کشور سطح خاص خود را دارد. چند سالی هم هست که برگزار نمی‌شود.