بسکتبال ومدالی که از دستش افتاد
بسکتبال ومدالی که از دستش افتاد
بسکتبال درحالی وارد بازی‌های آسیایی شد که طی دودهه گذشته همواره از مدال‌آوران این بازی‌ها بود

به گزارش حاشیه ورزش  تأکیدی که همواره بر کیفی سازی کاروان ورزش ایران در بازی‌های آسیایی می‌شد، در مورد رشته‌ای مانند بسکتبال و نتیجه گیری‌اش بیشتر باعث دلگرمی شده بود به خصوص با لحاظ کردن پیشینه‌ای که تیم ملی بسکتبال در بازی‌های آسیایی اخیر داشت اما بسته شدن پرونده بسکتبال ایران با جایگاه پنجمی، واقعیت امروز این رشته و فاصله‌اش با گذشته نه چندان دور را عیان کرد.

بسکتبال جزو معدود رشته‌هایی بود که از اولین دوره بازی‌های آسیایی (۱۹۵۲ دهلی نو) در ترکیب کاروان اعزامی ایران قرار گرفت و اتفاقاً مدال برنز آن دوره بازی‌ها را هم به دست آورد. این رشته البته در دیگر ادوار بازی‌ها یا غایب بود یا در میان جایگاه‌های ششم تا هشتم می‌چرخید اما از سال ۲۰۰۶ و بازی‌های آسیایی قطر، تغییر مسیر داد به گونه‌ای که همواره وارد جمع چهار تیم برتر می‌شد و حتی در دو دوره اخیر فینالیست هم شد.

مدال برنز بازی‌های ۲۰۰۶ قطر و ۲۰۱۰ گوانگژو و بعد از آن نایب قهرمانی در بازی‌های ۲۰۱۴ اینچئون و ۲۰۱۸ جاکارتا کلیت کارنامه بسکتبال ایران از حضور در بازی‌های آسیایی طی دو دهه اخیر است. این کارنامه اما در هانگژو به واسطه عملکردی که ملی پوشان داشتند، خدشه دار شد.

پنجمی جایگاهی بود که تیم ملی بسکتبال در پایان بازی‌های آسیایی اخیر به آن بسنده کرد. این جایگاه به واسطه کسب پنج پیروزی و متحمل شدن تنها یک باخت سهم بسکتبال ایران شد. تیمی که شرایطی جدید در هانگژو داشت اما با وجود این شرایط دسته اولی، انتظارها بیشتر به سمت مدال آوری بود تا دور شدن از سکو.

منبع :مشرق 

  • منبع خبر : مشرق