بیرانوند: در چهار جام جهانی حاضر خواهم بود!
بیرانوند: در چهار جام جهانی حاضر خواهم بود!
دروازه‌بان ملی‌پوش و ایرانی بوآویشتا از آغاز چالش خود برای تجربه چهار جام جهانی و موفقیت در لیگ پرتغال می‌گوید.

به گزارش “حاشیه ورزش“، علیرضا بیرانوند بعد از یک فصل حضور در آنتورپ بلژیک اکنون مسیر تازه‌ای را انتخاب کرده و امیدوار است با حضور در پرتغال و تیم بوآویشتا بتواند شرایط مناسبی را در مسیر تجربه دومین جام جهانی‌اش پشت سر بگذارد. او در گفتگو با ورزش سه درباره اتفاقاتی که در طول یک سال و اندی اخیر برایش در لیگ اروپا افتاد صحبت می‌کند و مهمترین بخش مصاحبه او البته مربوط به ماجرای شکایت از پرسپولیس و اتفاقاتی که باعث آن شد، است. در ادامه مصاحبه مفصل بیرانوند را با ورزش سه بخوانید.

 

می‌خواستم گلر جام جهانی باشم و بوآویشتا را انتخاب کردم
این انتخاب به خاطر جام جهانی بود که پیش رو داریم. فقط به این خاطر این کار را انجام دادیم. اگر پرتغال نمی‌شد، قصدم این بود که تا جام جهانی قطر، با توجه به قراردادم در اروپا بمانم چرا که تاثیر زیادی در آینده‌ام دارد. این تجربه را در جام جهانی روسیه به دست آوردم. البته ای کاش قبل از جام جهانی روسیه، در اروپا بازی می‌کردم، در این صورت بعد از این رقابت‌ها می‌توانستیم به تیم‌های بهتری بروم. همان زمان هم البته پیشنهاداتی از ترکیه داشتم اما با توجه به محرومیت پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس، اینکه چند بازیکن رفته بودند و قرارداد چند بازیکن تمام شده بود ترجیح دادم بمانم. خدا را شکر که همان فصل هم توانستیم به فینال آسیا صعود کنیم. اگر به پرتغال نمی‌آمدم و تیم بوآویشتا پیشنهاد نمی‌داد در انتورپ و لیگ بلژیک می‌ماندم. چرا که می‌توانست در جام جهانی و بازی کردن به من کمک کند. انشاالله بتوانیم به جام جهانی صعود کنیم و در این رقابت‌ها بدرخشم. اکنون با توجه به اینکه در تیمی اروپایی حضور دارم، درخشش در جام جهانی کمک بیشتری به من در انتقال بعدی‌ام خواهد داشت. به این خاطر است تا الان اینجا ماندم و در حال تلاش هستم تا اتفاقاتی که در ذهنم دارم بیفتد.

 

 

در انتورپ اتفاقاتی افتاد که نمی‌توانستم با آنها بجنگم
من در بلژیک تجربه‌ای کسب کردم و الان اینجا و در پرتغال هستم. اگر تیم خوب و گردن‌کلفت باشد بله، مشکلی ندارد که دو سه فصل آنجا بمانم و در غیر اینصورت ترجیم تجربه جدید است. اما خوشحالم که در دو فصل اخیر در دو کشور بزرگ اروپایی کار می‌کنم. بیشتر بازیکنانی که به تیم‌های مطرح اروپایی انتقال پیدا می کنند از این دو لیگ (بلژیک و پرتغال) هستند. جدا از مسائلی که برایم پیش آمد یک فصل خوب داشتم و بنظرم بازی‌های خوبی پشت سر گذاشتم. متاسفانه یک اتفاقاتی افتاد و یک مسائلی پیش آمد که نمی‌شد با آنها جنگید. مطمئنا در آینده و در یک برنامه مفصل به مردم خواهم گفت که چه اتفاقاتی در بلژیک برایم افتاد. باز برایم جای خوشحالی دارد که در لیگ اروپا و مقابل تیم‌های بزرگی مثل گلاسکو رنجرز استیون جرارد و تاتنهام مورینیو بازی کردم.

با در اروپا برای گلر سخت است
بازی کردن در اروپا خیلی سخت است. بستگی زیادی به پست‌هایی که بازی می‌کنید، دارد. به طور مثال در پست دروازه کار خیلی سختی دارم. اگر گلری از آسیا به اروپا بیاید شاید سال اول حتی نتواند به عنوان گلر دوم کار کند. اما پست‌هایی مثل هافبک و مهاجم حداقل این شانس را دارند در بازی‌ها برای 10 دقیقه هم شده فرصت بازی پیدا کنند. اینکه بعنوان گلر از آسیا بیایی و همان سال اول بازی کنی سخت است. همین که از آسیا به اروپا بیایی و بازی کنی جای خوشحالی دارد و اینکه چقدر خوب بودی و از کارت راضی بودند که به گلر آسیایی شانس بازی دادند واقعا مهم و ارزشمند است.

 

 

امیدوارم مهدی طارمی آقای گل پرتغال شود
مهدی (طارمی) شرایط خاص خودش را داشت و یک سال در ریوآوه بود و با توجه به پستی که داشت به خوبی  توانایی‌اش را نشان داد. فکر کنم آقای گل این تیم هم شد و مسلما با این شرایط تیم‌های خوب جدول پیشنهاد می‌دهند و خوشحالم که از این تیم پورتو را انتخاب کرد. با این حال شما دیدید که علیرغم آقای گلی در روزهای ابتدایی حضورش در این تیم فرصت کمی داشت اما خوشبختانه بار دیگر از همین فرصت‌های کم هم به بهترین شکل استفاده کرد و خودش را نشان داد و بازیکن اصلی تیم و باعث خوشحالی مردم ایران و ما هم شد. امیدوارم امسال هم سال خوبی داشته باشد و همانطور که خودش مصاحبه کرد هم آقای گل شود و هم مردم ایران را خوشحال کند و هم به تیم ملی کمک کند.

 

از اینکه می‌گویند تیم ملی گروه آسانی قرار دارد می‌ترسم
تیم ملی شرایط سختی دارد. من از این می ترسم که تمام مردم و کارشناسان می گویند گروه آسانی هستیم و راحت به جام جهانی خواهیم رفت. یک موفقیت نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی بالایی است. شما نگاه کنید همین الان ما در بازی دوم به مصاف عراق خواهیم رفت؛ تیمی که اکنون در اسپانیا اردو گذاشته است. بازیکنان تیم ملی و سرمربی جدیدش در اردو حاضر هستند. تیم‌های سختی هستند و من واقعا از این گروه می ترسم چرا که مردم و کارشناسان شاید بخواهند به ما انرژی بدهند اما این کاملا گول زننده است که کار آسانی داریم. امیدوارم اتفاقات خوبی بیفتد و همه دست به دست هم بدهند، مردم، کارشناسان،مسوولین، رسانه‌ها و همه باید کمک کنند. ما کار سختی داریم و آنها هم (حریفان ما در انتخابی جام جهانی) آرزو دارند به جام جهانی صعود کنند. در این شرایط سختی که در دو سال اخیر از نظر اقتصادی و کرونا و دیگر مشکلات داشتیم امیدوارم بتوانیم مردم را خوشحال کنیم و به جام جهانی صعود کنیم.

 

 

کار اسکوچیچ با این بازیکنان آماده سخت است
بعد از اینکه آقای اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شدند، به خاطر مصدومیتی که در آن زمان در انتورپ پشت سر می گذاشتم در ادامه از دو بازی دوستانه  توانستم به تیم ملی ملحق شدم. آنجا دیدم که همه واقعا به دنبال این هستند از فدراسیون تا کادر و همه هواداران تیم ملی، تا تیم ملی نتیجه بگیرند. آقای اسکوچیچ کادرفنی خوبی دارند. آقای هاشمیان که واقعا انرژی مثبتی برای بچه‌ها هستند و آقای باقری هم در بحرین به ما اضافه شدند خیلی به تیم ملی کمک کردند. خود آقای اسکوچیچ چندین سال در ایران بوده و تمام بازیکنان ایران و سبک آنها را می‌شناسد. تمام مربیان کروات به لیگ ایران کمک کردند و امیدوارم بتوانیم بار دیگر موفق ظاهر شویم و انشاالله بار دیگر به جام جهانی صعود کنیم. شانس اکنون با آقای اسکوچیچ است که بازیکنان خوبی داریم و همه آماده هستند. همه دوست دارند به تیم ملی کمک کنند و همه هم دوست دارند بازی کنند و این خیلی سخت است.

 

یحیی نشان داد که با ایده‌های خاص خودش دوباره قهرمان می‌شود
چهار سال در پرسپولیس بودم و در این مدت توانستیم هشت قهرمانی را کسب کنم. اتفاق بزرگی در زندگی ورزشی‌ام با پرسپولیس بود که یک فینال آسیا را هم تجربه کردم و البته رکوردهایی که به کمک هم‌تیمی هایم و حمایت هواداران زدم. کار سختی بود و همه می‌گفتند که بعد از هت تریک دیگر نمی‌شود قهرمان شد اما این تیم نشان داد می‌توان سال‌ها قهرمان شد و قهرمان ماند. این تیم بازیکنان خوبی دارد. هرچند برخی از این مسیر جدا شدند اما انگیزه و غرور تیم برای موفقیت‌های بیشتر کمک کرد تا همچنان در مسیر قهرمانی بماند. به آقای گل‌محمدی تبریک می‌گویم که می‌دانست کار سختی در این تیم دارد و همه از وی انتظار قهرمانی دارند اما به بهترین شکل آن را ممکن کرد. وقتی تیمی سه فصل قهرمان می‌شود، مربی جدید کار سختی دارد. اما آقای گل‌محمدی نشان داد با ایده‌های خاص خودش حرف‌های زیادی دارند. ایشان مرا به فوتبال ایران معرفی کرد و از آن همکاری خوشحالم. از این بابت هم خوشحالم که بار دیگر فرصت همکاری با هم را اینبار در پرسپولیس داشتیم و پایان آن قهرمانی بود. امیدوارم بار دیگر موفق باشند چرا که شایستگی این اتفاق مهم را دارند.

 

در پرتغال همه به ماجرای من و پنالتی رونالدو پرداختند
وقتی وارد پرتغال شدم رسانه‌ها و البته شبکه‌های اجتماعی روی اتفاقات جام جهانی و دیدار با پرتغال مانور دادند. بهرحال اتفاقاتی که در جام جهانی برای من افتاد جالب بود. رونالدو یکی از بزرگترین بازیکنان دنیاست و این توجهی که به آن اتفاق در جام جهانی شد کار من را سخت‌تر کرد. باید از این فضا به بهترین شکل برای نمایش توانایی‌هایم در پرتغال سود ببرم و با عملکردی درخشان باعث خوشحالی مردم کشورم شوم.

 

 

مهدی طارمی نه، مقابل همه باید خوب باشم
مهدی در پورتو شرایط خوبی دارد. پورتو هر سال در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد و مدعی اصلی قهرمانی لیگ این کشور است و مسلما انگیزه زیادی دارم تا بتوانم با سعی و تلاش زیاد عملکرد خوبی برابر آنها داشته باشم. در پورتو تنها مهدی طارمی نیست که باید روبروی آنها قرار گیرم و این تیم (پورتو) بازیکنان بزرگی دارد و امیدوارم اگر کادرفنی صلاح دانست در این تقابل حضور داشته باشم. نتیجه اصلا مهم نیست و دوست دارم بهترین عملکرد را داشته باشم.

 

هر چیز که باید درباره شکایت بیرانوند از پرسپولیس بدانید
باشگاه پرسپولیس باشگاه بزرگی است و این را همه می‌دانند. هر قهرمانی هم به بزرگی آنها اضافه می‌کند. موقعی که از پرسپولیس جدا شدم دوست داشتم به من احترام بگذارند و اتفاقات خوبی برایم بیفتد. اینکه حتی بدرقه‌ام نکردند حالا بماند! من زمانی که با پرسپولیس قرارداد بستم پیشنهادی 700هزار دلاری گرفتم. آن زمان تنها 6 درصد از پرسپولیس گرفته بودم و شرایط قراردادم به شکلی بود که می‌توانستم خیلی راحت آن را فسخ کنم اما این کار را نکردم. در این چهار سالی که در پرسپولیس بازی کردم،

شاید 5 میلیارد هم نگرفته باشم اما زمانی که جدا شدم 20میلیارد به خزانه این باشگاه ریختم. دوست داشتم حداقل به من احترام گذاشته شود اما نه اینکه بگویند علیرضا بیرانوند در 5 بازی آخر نبوده و به این خاطر یک میلیارد و خرده‌ای از قراردادم را کم کنند. این در حالی بود که باشگاه پرسپولیس خودش به باشگاه انتورپ در آن مقطع نامه داده بود تا با توجه به مطالبات برانکو و پنجره بسته‌اش به دنبال پول رضایتنامه من باشد و این مشکل را حل کند. آنها (مدیران وقت پرسپولیس) به انتورپ نامه زده بودند که ما قهرمان لیگ شدیم ( زمانی که من باید برای تست پزشکی می‌رفتم) و اگر می‌خواهید مشکلی نیست که علیرضا برنگردد و شما باقی مبلغ رضایتنامه را پرداخت کنید. قرار بود من بعد از تست پزشکی برگردم. اگر به این شکل می‌شد تنها قسط دیگری از رضایتنامه به پرسپولیس واریز می‌شد. اما وقتی برای تست پزشکی رفتم آنها این نامه را زدند ولی در نهایت از قرارداد من کسر شد! به خاطر هواداران در آن مقطع سکوت کردم اما هرکس باشد از این اتفاق ناراحت و دلگیر می‌شود. شرایط برایم خیلی ناراحت کننده شده بود. با خودم صحبت نمی‌کردند و بدون توجه به اینکه من برای این باشگاه درآمدزایی کرده‌ام،

علاوه بر پول رضایتنامه‌ام دنبال این بودند تا از قراردادم هم کسر کنند. مثل اینکه از اینکه 20 میلیارد به آنها داده بودم خوش‌شان آمده بود. ترجیح دادم با این رفتار به کمیته تعیین وضعیت مراجعه کنم و خوشبختانه پرسپولیس هم کم نیاورد و خیلی قاطعانه جلو آمد و وکیل گرفت. من انتظار این را داشتم که حداقل بار دیگر مستقیم با خودم وارد صحبت شوند و درد دلم را بشنوند و ببینند علیرغم علاقه‌ام به تیم و تلاشی که برای موفقیت آن داشتم و 20 میلیارد درآمدزایی کردم چرا این کار را کرده‌ام اما آنها وکیل گرفتند و جلو آمدند. فهمیدم این داستان ادامه دارد و پرسپولیس دنبال این است تا هزار تومان هم ندهد. اینقدر قسم و آیه برای کمیته تعیین وضعیت خوردند که از طلب 5 میلیاردی‌ام در نهایت 2 و نیم به من بدهد. کمیته تعیین وضعیت رای به پرداخت 2 و نیم میلیارد به من از سوی پرسپولیس داد. گفتم مشکلی نیست و من دیگر اعتراض نمی‌زنم و همین حکم 2 و نیم میلیاردی را بدهید. باشگاه گفت مشکلی نیست، پس وکیلت را به باشگاه بفرست تا مشکل را حل کنیم اما خودشان راه دیگری رفتند و بار دیگر وکیل‌شان را فرستادند تا روی همین حکم 2.5میلیاردی هم اعتراض بزنند. وقتی دیدم که شرایط به این شکل است بار دیگر اعتراض زدم تا بتوانم حق خودم که حداقل 3.5 است را بگیرم و مطمئن هستم که با مستنداتی که دارم دریافت خواهم کرد. جالب نیست که وقتی کوتاه آمدم و گفتند وکیلت را بفرست و به احترام هواداران و باشگاهی که آنجا بودم گفتم چشم اما در پشت سر با فرستادن وکیل خودشان به کمیته تعیین وضعیت به دنبال این بودند تا حکم را بار دیگر تغییر دهند و فرصت اعتراض من در این میان تنها گرفته شود که برایم خیلی عجیب بود.

 

 

مطمئنم می‌توانم در چهار جام جهانی حاضر باشم
هر کس هر چه بیشتر به جام جهانی صعود کند اتفاق جالبی است. برایم مهم نیست که چند دوره به جام جهانی صعود کنم. من به دو دوره قانع نیستم و شاید 3 یا چهار دوره در این جام حاضر شوم. من هیچ وقت قانع نیستم و تمام تلاشم را خواهم کرد تا مردمم را خوشحال کنم و چرا که نشود چهار دوره حاضر شوم!؟

از دکتر و آمپول می‌ترسم و به همین دلیل دماغم را عمل نکردم
دماغ من به گلری‌ام خیلی کمک می‌کند! جدا از اینکه شاید گلر نترسی باشم و سرم و دماغم را هم جلوی توپ می‌گذارم اما شاید این مساله را تا به حال نگفته باشم که من واقعا از دکتر می‌ترسم! من از آمپول زدن می‌ترسم و حتی دندان درد هم بگیرم از دکتر رفتن می‌ترسم. واقعا نمی‌دانم چرا با اینکه اینهمه ادعای نترس بودن از دکتر و آمپول چرا می ترسم! این چه اخلاقی است که من دارم. من از تست‌های کرونا هم فوق‌العاده می‌ترسم. واقعا از آمپول می‌ترسم و دو بار در حال ترمیم دندانم وقتی آمپول را دیدم از حال رفتم.

اینستاگرام انتورپ عکس و ویدئو از من نمی‌گذاشت
هواداران دوست دارند جایی که شما هستید را دنبال کنند. من از حمایت همگی آنها ممنون هستم و اینکه وقتی به جایی می‌روم صفحه آنجا را هم حمایت میکنند و این خیلی به من انرژی و اعتمادبنفس می‌دهد. اگر نگاه کنید زمانی که انتورپ رفتم، این باشگاه 30هزار فالوور داشت اما بعد از حضورم نزدیک به 90 هزار نفر شد. الان هم که از آنجا جدا شدم فکر کنم 10هزار فالوور ریزش داشته‌اند. البته به پای لیونل مسی و حضورش در پاریسن ژرمن نمی‌رسم! اما جدا از شوخی واقعا از مردم و هواداران ایرانی‌ تشکر می‌کنم که با حمایت خودشان باعث انگیزه و انرژی برایم می‌شوند. درباره انتورپ اما این را باید بگویم که یکی از صحنه‌هایی که می‌دیدم این بود همه آنجا می‌دانستند که از این 90 یا 80 هزار فالوور صفحه اینستاگرام‌شان، 50 هزار هوادار ایرانی هستند و دوست دارند ببینند من در این تیم و تمرینات آن چه می‌کنم. مسلما هواداران ایرانی این صفحه را فالو کرده بودند تا عکس یا ویدئویی از تمرینات من ببیند اما برای خودم هم جالب بود که چرا آنها کمتر عکس و تصویری از من می‌گذاشتند. از آنجا آمدم بیرون و دیگر دوست ندارم درباره آن صحبت کنم.