تاثیر ورزش بر سلامت و بهداشت روان چقدر است؟
تاثیر ورزش بر سلامت و بهداشت روان چقدر است؟
تاثیر ورزش بر سلامت روان موضوعی است که اخیرا زیاد به آن پرداخته می‌شود. مطمینا همه شما می‌دانستید که ورزش برای سلامت جسمی و تناسب‌اندام مفید است، اما تحقیقاتی که در سال‌های اخیر انجام‌شده است، نشان داده‌اند که مشارکت ورزشی می‌تواند بر بهداشت روان شما نیز تاثیر مثبت داشته باشد.

 حاشیه ورزشی

تاثیر ورزش در بهبود روحیه

اگر دلتان می‌خواهد بسیار شاد و ریلکس شوید، حتما درگیر یک فعالیت فیزیکی شوید. مهم نیست چه فعالیتی را انتخاب کنید؛ فعالیت‌های ورزشی باعث ترشح یکسری مواد شیمیایی از مغز می‌شود که به شما احساس شادی و آرامش می‌دهد.

تاثیر ورزش در افزایش تمرکز

فعالیت‌های فیزیکی منظم به شما کمک می‌کنند که سلامت روان و مهارت‌های ذهنی خود را با افزایش سن حفظ کنند. برخی از این مهارت‌های ذهنی شامل تفکر انتقادی، قدرت یادگیری و مهارت قضاوت صحیح می‌باشد.

تاثیر ورزش در کاهش استرس و اضطراب

هنگامی‌که ازلحاظ جسمی فعال هستید، ذهن شما از  مهارت‌های ذهنی روزانه پرت می‌شود. این می‌تواند به شما کمک کند که از افکار منفی دور شوید. ورزش همچنین باعث کاهش سطح هورمون استرس در بدن شما می‌شود. درعین‌حال، تولید اندورفین‌ها را افزایش می‌دهد. این دو عامل در کنار هم باعث می‌شوند که استرس و افسردگی در فرد کاهش یابد.

تاثیر ورزش در اصلاح عادات خواب

تاثیر ورزش در این زمینه از طریق کمک به تسریع خواب و عمیق‌تر شدن آن اتفاق می‌افتد. خواب بهتر می‌تواند سلامت روانی شمارا در طول روز بهبود بخشد و همچنین خلق‌وخوی فرد را بهبود دهد.

تاثیر ورزش در کاهش وزن و بهبود تصور شما از بدنتان

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها شرکت در فعالیت‌های ورزشی را یک‌راه سالم برای حفظ وزن و تناسب‌اندام می‌دانند. انواع ورزش‌ها مانند راه رفتن، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری، همگی روش‌هایی بسیار مؤثر برای سوختن کالری و ساخت عضلات هستند.

تاثیر ورزش در افزایش اعتمادبه‌نفس‌

ورزش منظم، اعتمادبه‌نفس شمارا بالا می‌برد و عزت‌نفستان را بهبود می‌بخشد. همان‌طور که قدرت، مهارت‌ها و استقامت شما از طریق ورزش افزایش می‌یابد، تصویر شما از بدنتان نیز بهبود می‌یابد که نتیجه آن ارتقا سلامت روانی شما خواهد بود.

تاثیر ورزش در ایجاد صفات رهبری

ورزش‌های تیمی مانند فوتبال، بیس بال و بسکتبال، می‌توانند صفات رهبری را در افراد تقویت می‌کنند. افراد درگیر در ورزش به‌طور طبیعی بیشتر تمایل دارند تا در محیط کار و اجتماعی نیز یک «نظم تیمی» برقرار کنند و موفق‌تر خواهند بود  .

تاثیر ورزش بر سلامت روان کودکان

به نظر می‌رسد تاثیر ورزش در سلامت روان کودکان می‌تواند به‌اندازه بزرگسالان باشد. بزرگ‌ترین تفاوت این است که بر اساس مطالعات وقتی بچه‌ها در سن نوجوانی شرکت در ورزش را آغاز می‌کنند، با بیشتر شدن سن، تمایلشان به مشارکت در فعالیت‌های ورزشی افزایش می‌یابد.

سید بهنام حسینی زهرائی