تحلیلی بر مربیان پایه ها
تحلیلی بر مربیان پایه ها
برای رسیدن به ارمانها و فوتبال مدرن ،همه مربیان تیم های پایه باید از شاخص های تعریف شده ی استاندارد جهانی پیروی کنند .

حاشیه ورزش:منظور از استانداردهای جهانی ، رجوع به مؤلفه های صاحب نام ، و نادیده گرفتن بخش های داخلی که بعضی ها خود را در قامت مفسر ، تحلیل گر ، نویسنده ، مربی ، انالیزور ، مدرس یوفا و فیفا ، کارشناس ،و…. می بینند اما در عمل قادر به اداره کردن یک تیم محلی هم نیستند .
در ایران این مدل شخصیت ها که بنابه سلیقه و منافع خود، حتی صاحب کتاب هم شده اند علیرغم داشتن اینهمه پست و مقام در نشست های کارشناسی، بعضی ها را در قواره فرگوسن فرض می کنند و اگر رودر بایستی نبود انان را در قالب خالق فوتبال مدرن هم معرفی می‌کردند تا شاید از این رهگذرسایر پست های باقی مانده را با سفارش اشغال کنند .کپی پیست مقوله ایست اسان و قابل دسترسی و با تغییرات افعال و بعضی از کلمات و بنام خود ثبت کردن ، کار دشوار و با محتوایی نیست .پیشنهاد می شود هرباشگاهی بجای جمع کردن قاعده های غیر فنی با دعوت یکی از کارشناسان مرتبط ،با مطالعه و تحقیقات اخرین دستاوردهای علوم و فنون فوتبال را در اختیار باشگاهها قرار دهند . (تشکیل اتاق مطالعات )اگر باشگاهها مقوله فوتبال را بصورت علمی دنبال کنند قدر مسلم بسیاری از مربیان به لحاظ مختلف از قاعده مربیگری خارج می شوند و اونوقت فضا برای مربیان علمی و محقق باز می شود و می توان به فوتبال علمی توام با فرهنگ و اخلاق امید وار شد
در یک جمع بندی کلی و بررسی از دائره علمی و تحصیلات مربیان حاضر ، نمی توان به فوتبال علمی و شاخص های مدرن دست پیدا کرد .
بطوریکه بسیاری از مربیان حاضر، اصول و مراتب اولیه روانشناسی ، پزشکی ،تغذیه و… را نادیده گرفته وبستر فعالیت خود را به داشته های سنتی می کشانند . و همه بازیکنان را مقید به اجرای انها می کنند و حتی در برخورد با سرپرستان بصورت ارباب- رعیتی رفتار می کنند . متاسفانه در این خصوص هیچ هیات و یا ارگانی برای نظارت این مهم وجود ندارد .ادامه این فعالیت ها و نادیده گرفتن بسیاری از رفتارها ما را از فوتبال مدرن دور کرده و بستر را برای فوتبال سنتی پایدار می کنداینگونه مربیان چون توان فراگیری علوم و فنون جدید فوتبال را ندارند با ورود دانش جدید مخالفت و مقاومت نشان می دهند .امروزه بسیاری از مربیان در قامت اساتید دانشگاهها بخاطر تنگ بودن فضای موجود عطای فوتبال را به لقایش بخشیده و میدان را برای مربیان شش کلاس سواده باز گذاشتند . متاسفانه امروزه با مربیانی برخورد می کنیم که از اصول اولیه اموزش و برنامه ریزی ها بدور بوده و با ارتباط و رانت بعنوان سرمربی برای باشگاهها حرفه ای خط و مشی تعیین می کنند .

  • نویسنده : مهرشاد عنبری