تغییرات آیین‌نامه تقدیر ازقهرمانان در شطرنج/حذف استادان بین‌الملل
تغییرات آیین‌نامه تقدیر ازقهرمانان در شطرنج/حذف استادان بین‌الملل
پرداخت پاداش به شطرنج‌بازانی که موفق به کسب عنوان «استاد بین الملل» می‌شوند از آیین‌نامه وزارت ورزش برای تقدیر از قهرمانان حذف شده است اما فدراسیون پیگیر تجدید نظر در این زمینه است.

به گزارش حاشیه ورزش ، پرداخت نشدن پاداش بردیا دانشور بابت کسب عنوان استاد بین المللی در رشته شطرنج یکی از موضوعاتی بود که در مطلب «بلوکه شدن پاداش جوانترین استاد بین الملل شطرنج/ پشیمانی از بازگشت» به آن اشاره شد.

همین مسیله پیگیری حاشیه ورزش را به دنبال داشت به خصوص که پیش از این وزارت ورزش بر اساس آیین نامه مصوب خود برای تجلیل از قهرمانان و مدال آوران، به شطرنجبازانی که با تایید فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) صاحب دو عنوان «استاد بزرگ» و «استاد بین الملل» می شدند، پاداش اختصاص می داد.

در راستای اقداماتی که وزارت ورزش برای بازنگری در آیین نامه مورد نظر داشت و تغییراتی که در آن و به خصوص در شیوه محاسبه پاداش ها و پرداخت آنها صورت گرفت اما شطرنجبازان از دریافت پاداش به خاطر دستیابی به یکی از عناوین استاد بزرگی یا استاد بین المللی کنار گذاشته شدند.

به گفته محسن سمیع زاده سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج، این تغییر و حذف سال گذشته در آیین نامه تجلیل از قهرمانان و مدال آوران اعمال شد و همین مسئله مانع از اختصاص پاداش به برخی شطرنجبازانی شد که به این مهم رسیده بودند.

این در حالی است این عنوان ها از اعتبار بالایی در شطرنج برخوردار هستند و هر شطرنجبازانی هم نمی تواند به راحتی آنها را در اختیار داشته باشد. به خصوص استاد بزرگی که در کنار قهرمانی جهان، بالاترین عنوانی به حساب می آید که یک شطرنجباز می تواند آن را از آن خود کند.

به همین دلیل با پیگیری فدراسیون شطرنج پرداخت پاداش به شطرنجبازان بابت کسب عنوان استاد بزرگی به آیین نامه تقدیر از قهرمانان و مدال آوران مصوب وزارت ورزش بازگشت. بر این اساس سال گذشته پاداش آرین غلامی به خاطر دستیابی به عنوان استاد بزرگی به وی اهدا

تغییرات آیین‌نامه تقدیر ازقهرمانان در شطرنج/حذف استادان بین‌الملل

آرین غلامی دو سال پیش در رقابت های زیر ۱۸ سال جهان با کسب حد نصاب لازم برای استاد بزرگی – سه نورم GM و عبور از ریتینگ ۲۵۰۰ – به عنوان استاد بزرگی دست یافت. این عنوان در نودمین کنگره فدراسیون جهانی که اسفندماه ۹۸ به میزبانی امارات برگزار شد، به تایید رسید و اینگونه آرین غلامی پاداش خود را بابت کسب این عنوان بین المللی دریافت کرد.

در مورد استادان بین المللی شطرنج اما هنوز اقدامات انجام شده برای تجدید نظر و بازگشت نام آنها به فهرست مستحقان دریافت پاداش به نتیجه نرسیده است؛ «استاد بین الملل» دومین عنوان معتبری است که از سوی فیده و پیش از استاد بزرگی به شطرنجبازان اختصاص داده می شود. برای دستیابی به این عنوان، شطرنجباز باید به ریتینگ ۲۴۰۰ دست یابد و سه نورم استاد بین المللی را هم دریافت کند. همچنین کسب عنوان دوم و سوم قهرمانی جوانان جهان در رده سنی زیر ۲۰ سال یکی دیگر از ملاک های فیده برای اختصاص این عنوان بین المللی است.

به جز بردیا دانشور که در سن ۱۲ سالگی به عنوان استاد بین المللی دست یافت، مبینا علی نسب هم طی دو سال گذشته صاحب این عنوان شد اما به خاطر تغییرات اعمال شده در آیین نامه تجلیل از قهرمانان و مدال آوران، این دو شطرنجباز کشورمان پاداشی بابت کسب این عنوان معتبر دریافت نکرده اند.

فدراسیون شطرنج البته پیگیر این موضوع است که بتواند پرداخت پاداش به استادان بین المللی را هم به فهرست تقدیر از مدال آوران بازگرداند.

سمیع زاده در گفتگو با حاشیه ورزش گفت: سال گذشته بعد از تغییراتی که در مورد شطرنج و در آیین نامه تقدیر از قهرمانان و مدال آوران ایجاد شد، موضوع را پیگیری کردیم. خوشبختانه با حمایت معاون وزیر (مهدی علی نژاد) در مورد استاد بزرگان و لزوم تقدیر از آنها تجدید نظر لازم صورت گرفت. در مورد استادان بین المللی هم همچنان پیگیر موضوع هستیم تا دانشور و علی نسب و شطرنجبازانی که بعد از این موفق به کسب این عنوان می شوند، بتوانند پاداش خود را بگیرد.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با اشاره به در پیش بودن مجمع انتخاباتی این فدراسیون (۱۲ خردادماه) ابراز امیدواری کرد که با مشخص شدن رئیس و باثبات شدن مدیریت در شطرنج، این موضوع جدی تر پیگیری شود تا به نتیجه قطعی برسد.