تنها یک دورگه‌ در تیم ملی بسکتبال خوب است/ باخت به ژاپن زنگ خطر بود
تنها یک دورگه‌ در تیم ملی بسکتبال خوب است/ باخت به ژاپن زنگ خطر بود

پیشکسوت بسکتبال ایران ضمن بیان اینکه باخت به ژاپن می‌تواند زنگ خطری برای تیم ملی بسکتبال باشد، گفت: از نظر من تنها یکی از دو رگه‌ها در تیم ملی شرایط خوبی دارد و برای بقیه آن‌ها جایگزین‌های بهتری داریم. حمیدرضا کلاسنگیانی در گفت و گو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد تیم‌ ملی بسکتبال ایران در […]

پیشکسوت بسکتبال ایران ضمن بیان اینکه باخت به ژاپن می‌تواند زنگ خطری برای تیم ملی بسکتبال باشد، گفت: از نظر من تنها یکی از دو رگه‌ها در تیم ملی شرایط خوبی دارد و برای بقیه آن‌ها جایگزین‌های بهتری داریم.

حمیدرضا کلاسنگیانی در گفت و گو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد تیم‌ ملی بسکتبال ایران در بازی‌های تدارکاتی با ژاپن که حاصل آن دو باخت سنگین و یک برد نزدیک بود، توضیح داد: همانطور که می‌دانید در بازی تدارکاتی نتیجه اهمیت زیادی ندارد و مربیان بیشتر در حال سبک سنگین کردن هستند تا به ترکیب مد نظر خود دست پیدا کنند. در بازی تدارکاتی باید ببینیم چه نفراتی می‌توانند در کنار هم بهتر بازی کنند تا آن‌ها را بشناسیم و برای میدان بزرگی چون المپیک از آن‌ها استفاده کنیم.

او افزود: از نظر من با این دو باخت نباید خیلی نگران بود، اما می‌توان آن‌ها را زنگ خطری برای آینده و مسابقات کاپ آسیا دانست. مسلما مسابقات تدارکاتی برای رسیدن به هماهنگنی و یک هارمونی است تا تیم را آماده میدان‌های بزرگ‌تر کند، اما اینکه با چنین اختلاف زیادی ببازیم یک‌ مقدار دغدغه‌هایی را برای آینده تیم‌ ملی ایجاد می‌کند. باخت با این اختلاف خوب‌ نیست و می‌توانیم بهتر کار کنیم، اما نبود حدادی هم از نظر روحی و کیفی بازی روی نفرات تیم تاثیر می‌گذارد. حضور حدادی کفه ترازو را به سمت ایران سنگین‌تر می‌کند و تیم ملی با اضافه شدن حامد جان تازه‌ای خواهد گرفت. من امیدوارم در المپیک عملکرد خوبی داشته باشیم، چیزی که قطعا هدف اصلی مربیان تیم است.

ملی‌پوش سابق بسکتبال ایران، درباره عملکرد ضعیف ملی‌پوشان در دو فاکتور دفاع تیمی و انفرادی نیز اظهار ‌کرد: برای ارزیابی این‌ موضوع چند چیز مهم است. بازیکنان تیم ملی در یک سال گذشته به واسطه کرونا کم‌تر دور هم‌ جمع شدند و بازی‌های برون‌ مرزی کمتری داشتند. ما برای المپیک هم بازی‌های تدارکاتی خوبی نداشته‌ایم و همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا بازیکنان در شرایط مسابقه نباشند. باید فرصت بدهیم تا با بازی‌های تدارکاتی که دارند به شرایط بهتری برسند.

او درباره عملکرد بازیکنان دو رگه تیم‌ملی نیز گفت: بازیکنان دورگه ای که به تیم‌ ملی اضافه می‌شوند باید اختلاف سطح زیادی با نفرات داخلی داشته باشند. ضمن اینکه الان ما بازیکنان خوبی در لیگ داخلی داریم که می‌توانند جایگزین مناسبی برای دو رگه‌ها شوند. به نظرم اضافه کردن جوانان به ترکیب تیم باعث بالا رفتن ‌انگیزه خواهد شد و بازی دادن در المپیک به جوانها تجربه آن‌ها را هم بالاتر می‌برد.

کلاسنگیانی ادامه داد: یک زمانی تیم چین همه ملی‌پوشان خود را کنار گذاشت و با جوانان خود شروع‌ کرد و الان تیم خوبی دارد که به راحتی ده سال می‌تواند روی این تیم خود حساب باز کند. ژاپن هم با جوانان کار کرد و الان استرالیا را شکست داد که دلیلش کار پایه‌ای است. ما هم باید ببینیم این نفرات دو رگه‌ای که به تیم اضافه می‌کنیم با بسکتبال ما سازگار هستند یا نه؟ باید ببینیم آیا سبک بازی او به تیم ما می‌خورد یا خیر؟ فکر می‌کنم مربیان تیم‌ ملی به قدری تجربه دارند که ببینند آیا بازیکنان دو رگه ما با بازیکنان داخلی تفاوت سطح زیادی دارند یا خیر؟ همچنین باید دید آوردن این نفرات چقدر روی‌ روحیه تیم تاثیر می‌گذارد؟

او گفت: از نظر من دو رگه‌ها انتخاب شده هستند و رقابتی برای آن‌ها نیست تا با تلاش زیاد به تیم ملی برسند و این موضوع یک ضرر است. اگر فاصله آن‌ها با نفرات داخلی زیاد است قطعا باید انتخاب شوند، اما باید مربیان تیم‌ ملی دقیق این موضوع را بررسی کنند. امیدوارم در این میان حق جوانان ما که در داخل کار می‌کنند پایمال نشود.

کلاسنگیانی در پاسخ به این سوال که آیا او شخصا از عملکرد دو رگه‌های تیم‌ ملی رضایت دارد؟ توضیح داد: به نظر من تنها یک نفر از آن‌ها به درد تیم ملی می‌خورد و برای بقیه آن‌ها جایگزین بهتری در داخل کشور داریم. نفراتی مثل متین آقاجانپور باید در تیم ملی باشند و بهتر است روی این نفرات کار کنیم. الان نمی‌توانم نامی از این نفرات ببرم چون در شرایط حساسی هستیم، ولی بهتر است کادرفنی توجه بیشتری داشته باشند.

او در واکنش به این موضوع که چه عملکردی از تیم‌ ملی در المپیک رضایت بخش خواهد بود؟ تصریح کرد: نباید از تیم ایران انتظار داشت که با این امکانات و تدارکات، آمریکا و فرانسه را شکست دهد. فرانسه و آمریکا شرایطشان‌ کاملا متفاوت است و به نظرم می‌شود با ترکیبی از جوانان و با تجربه‌ها ‌تیم خوبی را مقابل آن‌ها به میدان فرستاد که تجربه خوبی هم برای آینده شود. واقعیت این است که اختلاف سطح بسکتبال ما با اروپا و آمریکا بسیار زیاد است، زمان و امکانات می‌خواهد تا به آن‌ها برسیم. ما هنوز در ورزشگاهی بازی‌ می‌کنیم که برای‌ پنجاه سال پیش است و باید بدانیم که اگر تیمی را هم شکست دهیم یک حادثه بوده و حادثه جزوی از ورزش است.

کلاسنگیانی در پاسخ به این سوال که آیا امسال در لیگ حضور خواهد داشت؟ اظهار کرد: تا الان صحبتی نشده است که در لیگ باشم.