جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو
جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو
تصمیمی که سرمربی تیم ملی والیبال ایران پس از شکست برابر ژاپن و برای دیدار با روسیه گرفت، این امیدواری را ایجاد کرد که والیبالیست‌‍های جوان در المپیک به ستاره‌های این تیم تبدیل شوند.

به گزارش حاشیه ورزش ، تیم ملی والیبال ایران با هدایت ولادیمیر الکنو مربی بزرگ دنیای والیبال گام در سومین دوره مسابقات لیگ ملت‌ها گذاشته است. تیمی که در چند سال اخیر با هدف جوانگرایی راهی مسابقات لیگ ملت‌ها می‌شد اما در نهایت جسارت استفاده از بازیکنان جوان بعد از ولاسکو در هیچ یک از مربیان خارجی دیده نشد.

بدون ترس از انتقادات
ولادیمیر الکنو اما روز شنبه در بازی مقابل روسیه نشان داد بر پایه برنامه ریزی که انجام داده است و بدون ترس از انتقادات پیش می‌رود. سرمربی تیم ملی در نشست خبری پیش از آغاز مسابقات در صحبت‌هایش مطرح کرد از جوانان در لیگ ملت‌ها استفاده خواهد کرد تا ترکیب تیم المپیکی ایران را شناسایی کند.

کارتی که الکنو رو نکرد
عملکرد الکنو در مقابل تیم ملی روسیه شبیه به اقدامی بود که توماس ساملوو در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ در ارومیه انجام داد. جایی که ایگور کولاکوویچ سرمربی سابق ایران در خانه با ترکیب اصلی مقابل تیم جوان روسیه قرار گرفت و با نتیجه ۳ بر صفر پیروز شد اما ساملوو با هدف آماده سازی تیمش برای مسابقات مهم و حیاتی انتخابی المپیک توکیو بازیکنانی را مقابل ستاره‌های ایران چید که نتیجه آن را چند ماه بعد در خانه دید.

تیم جوان روسیه در لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ مقابل ایران شکست خورد اما در مسابقات حساس انتخابی المپیک در روسیه برابر ایران به راحتی پیروز شد و جواز حضور مستقیم در المپیک توکیو را کسب کرد تا ایران راهی مسابقات قاره‌ای برای کسب سهمیه المپیک شود.

آماده سازی جوانان
ساملوو لیگ ملت‌های ۲۰۱۹ را فدای آماده سازی بازیکنان جوانش و کسب سهمیه المپیک کرد کاری که اینبار ولادیمیر الکنو در حال انجامش است. سرمربی تیم ملی والیبال ایران که طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را در کارنامه دارد در حال میدان دادن به جوانانی است که در المپیک توکیو می‌توانند ستاره‌های تیم ملی شوند. درخشش صابر کاظمی، آرمان صالحی، امیر حسین اسفندیار و میثم صالحی نشان داد ۱۳ بازی باقی مانده و تقابل با غول‌های برزیل، آمریکا و لهستان می‌تواند تیمی را برای المپیک آماده کند که هیچ تیمی توان رقابت با ایران را نداشته باشد.

جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو/ در المپیک ستاره می‌شوند؟

جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو/ در المپیک ستاره می‌شوند؟

ایجاد فضای رقابتی بین باتجربه‌ها و جوانان
نکته مهم دیگر رقابتی است که می‌تواند بین بازیکنان با تجربه و جوان با انگیزه برای پوشیدن پیراهن تیم ملی در المپیک توکیو شکل گیرد و همین رقابت در نهایت شکل گیری تیم ملی قدرتمندی را نوید خواهد داد.

اقدام درست سرمربی تیم ملی
محمود افشاردوست در گفتگو با خبرنگار مهر درباره عملکرد الکنو و استفاده از جوانان در بازی مقابل روسیه گفت: الکنو کار بسیار خوبی کرد. با توجه به اهدافی که قبل از حضور در مسابقات لیگ ملت‌ها مطرح کرد؛ مبنی بر استفاده از جوانان و آماده‌سازی تیم برای المپیک و اختیاری که فدراسیون به درستی به او داد، در همان راستا این اقدام انجام شد.

وی ادامه داد: لازم است که جوانان تحت شرایط سخت زندگی والیبالی را تجربه کنند تا در المپیک به هدف اصلی فدراسیون برسند. بازیکنان باتجربه خود را اثبات کرده‌اند و در لحظات حساس به تیم کمک خواهند کرد. باید در کنار بازیکنان باتجربه، جوانان نیز آپدیت شوند و حرکت الکنو در همین راستا بود. بازیکنان جوان نیز شجاعانه بازی کردند و عملکرد خوبی به نمایش گذاشتند؛ فارغ از نتیجه.

شایستگی کسب نتیجه در المپیک
عضو هیئت رئیسه فدراسیون والیبال در پاسخ به این سوال که آیا با نمایش بازیکنان جوان مقابل روسیه به المپیک می‌توانیم امیدوار باشیم، گفت: قطعاً می‌توان امیدوار بود چرا که این جوانان در تیم ملی زیر نظر مربیان خوبی کار می‌کنند و همچنین در مقطع باشگاهی آموزش خوبی از مربیان ایرانی دیده‌اند. مربیان ایرانی با والیبال روز دنیا اختلافی ندارند و تنها از نظر تجربه کمی عقب‌تر هستند. در نهایت می‌توانیم به تیم ملی در المپیک امیدوار باشیم البته منظورم این نیست که بار روانی زیادی بر دوش تیم ملی بگذاریم. این جوانان شایسته کسب نتایج خوب در المپیک هستند. در لیگ ملت‌ها نیز می‌توانیم نتایج خوبی به دست آوریم. قطعاً با کمک معروف شرایط تیم بهتر خواهد شد.

عظیم جزیده نیز در گفتگو با حاشیه ورزش  درباره حضور بازیکنان جوان در بازی مقابل روسیه گفت: شروع خوبی با تیم ژاپن نداشتیم چرا که بدون دیدار تدارکاتی در مسابقات حاضر شدیم و عدم هماهنگی نشان داد که تمرینات به تنهایی کافی نیست و حتماً باید بازی تدارکاتی پیش از شروع مسابقات برگزار شود. در بازی دوم الکنو می‌دانست که بازی را مقابل روسیه واگذار می‌کند به همین دلیل ترکیبی را در زمین استفاده کرد که بتواند بازیکنان مد نظر خود در المپیک را محک بزند.

جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو/ در المپیک ستاره می‌شوند؟

جوانه زدن جوانان با تصمیم درست الکنو/ در المپیک ستاره می‌شوند؟

زمان انتقاد نیست
مربی تیم ملی والیبال تأکید کرد: در بازی مقابل تیم‌هایی مانند برزیل، لهستان و آمریکا که بازیکنان بزرگ خود را به همراه دارند، با چنین ترکیبی موافق هستم تا تجربه بازیکنان جوان افزایش یابد. برای حفظ شخصیت تیم ملی نیز با آمدن معروف و حضرت‌پور، خیال مربی راحت‌تر می‌شود. با توجه به شوکی که در بازی نخست به تیم وارد شد، تیم از نظر روانی اُفت کرد و حضور دوباره معروف می‌تواند انگیزه‌ها را افزایش دهد.

جزیده ادامه داد: در حال حاضر نیز با تیم ملی در ارتباط هستیم، برگه‌های آنالیز مرتب به ما ارسال می‌شود چرا که هدف ما آماده‌سازی تیم برای المپیک است. باید به آرامش برسیم و به موضوعات منصفانه نگاه کنیم. باید وقت کافی به سرمربی تیم ملی داده شود که خودش را محک بزند. چهار ماه بیشتر زمان نداریم و الان زمان مناسبی برای انتقاد نیست. باید تیم ملی و بازیکنان را به آرامش برسانیم.

زنگ خطر برای حضرت پور
وی در پاسخ به این سوال که بازیکنانی مانند صابر کاظمی و آرمان صالحی در بازی مقابل روسیه چطور بودند؟ گفت: تیم ملی در المپیک باید با ترکیب ۱۲ نفره حاضر شود و این یعنی حضور یک لیبرو در ترکیب. آرمان صالحی در بازی مقابل روسیه بی‌نظیر بازی کرد و این می‌تواند زنگ خطری برای حضرت‌پور باشد. صابر کاظمی نیز عالی بود و او قطعاً می‌تواند کمک بسیاری به تیم ملی کند. همچنین میثم صالحی بازیکن خوبی است که به او امیدوار هستیم. کار سختی در پیش داریم. باید اجازه دهیم تیم تمرکز داشته باشد و در حال حاضر آرامش مهم‌ترین رکن برای تیم ملی است.