جولان دلال‌ها در تیم تراکتور
جولان دلال‌ها در تیم تراکتور
یک پیشکسوت باشگاه تراکتور معتقد است سولدو با همین بازیکنانی که در اختیار دارد، می‌توانست نتایج بهتری کسب کند. هم‌چنین او معتقد است که زنوزی باید در انتخاب مشاور دقت می‌کرد و اجازه نمی‌داد دلال‌ها برای باشگاه تعیین و تکلیف کنند.

به گزارش حاشیه ورزش ، تراکتور تا پایان هفته شانزدهم لیگ برتر با ۱۴ امتیاز در جایگاه دوازدهم جدول رده‌بندی ایستاد. این تیم با احتساب فراز کمالوند، در نیم فصل نخست سه سرمربی روی نیمکت خودش دید و بیش‌تر لیگ برتر را با هدایت سولدو پشت سر گذاشت. سولدو، سرمربی کروات تراکتور در مدت حضورش در این تیم توانست برخی مشکلات را حل کند اما براساس صحبت‌های سولدو، تراکتور با مشکل بدنی و کمبود بازیکن روبه‌رو است و به همین دلیل فصل سختی را پیش‌رو دارد.

این مربی کروات امیدوار بود که با تقویت تیم در نقل و انتقالات نیم فصل و حل مشکل بدنی بازیکنان، در نیم فصل دوم بهتر ظاهر شود اما بحث واگذاری این باشگاه به شرکت ملی مس، باشگاه را در برزخ قرار داد و تا حدی آن‌ها را عقب انداخت. تراکتور تا این جای نقل و انتقالات فقط بلبلی و کیانی را جذب کرده و هنوز نتوانسته بازیکنی خارجی به خدمت بگیرد.

برای بررسی شرایط تراکتور در نیم فصل دوم به سراغ اصغر اعتباری، بازیکن و کاپیتان سال‌های دور “پرشورها” رفتیم. اعتباری در این گفت‌وگو به تشکیلات نابسامان تراکتور، نقش پررنگ دلال‌ها در اداره باشگاه و عملکرد سولدو انتقاد کرد.

در ادامه گفت‌وگوی ایسنا با این پیشکسوت فوتبال تبریز را می‌خوانیم:

* تراکتور فصل عجیبی را شروع کرد و نتوانست نتایج خوبی در حد نام این تیم کسب کند. به نظرتان تراکتور می‌تواند در نیم فصل دوم شرایط را تغییر دهد؟

– متاسفانه در دور رفت تراکتور تعریفی نبود. تیم به لحاظ نفرات بد نیست منتها مربی کروات تراکتور از نظر فنی مشکل دارد. متاسفانه تیم با نفرات کم حمله می‌کند و در عمق دفاع و خط هافبک مشکل دارد. من فکر می‌کنم در پایان فصل اگر تراکتور دهم شود، شاهکار کرده است. تراکتور مشکلات زیادی به لحاظ مدیریت و تشکلات باشگاه دارد. زنوزی باید زود تصمیم می‌گرفت که می‌خواهد تیم را نگه دارد یا نه. باشگاهی در حد تراکتور که پرطرفدارترین تیم آسیاست، نباید به این حال و روز بیفتد.

* شما تاکتیک‌های سولدو را یکی از دلایل نتیجه نگرفتن تراکتور می‌دانید، با این حال این مربی کروات معتقد است که تیمش باید تقویت شود تا نتیجه بگیرد. آیا به نظرتان تراکتور مشکل بازیکن ندارد؟ البته روند تقویت تیم در نیم‌فصل پس از طرح واگذاری تراکتور به کندی پیش رفته است.

– انتقال تراکتور، برنامه باشگاه را به هم ریخت. منتها ساختار باشگاه تراکتور از عمق ضعف دارد. وقتی باشگاهی به لحاظ تشکیلاتی قوی نباشد، به همین روز می‌افتد. این‌ها یک روز می‌گویند مس سنگون مالک باشگاه می‌شود که نشد، خب آن را اسپانسر می‌کردید. مس رفسنجان بالای ۳۰۰ میلیارد هزینه می‌کند، مس سنگون هم می‌توانست به عنوان اسپانسر ۲۰۰ میلیارد هزینه کند. آن وقت تراکتور جزو سه تیم برتر لیگ می‌شد.

تراکتور به لحاظ فنی مشکل دارد. آقای سولدو که می‌گوید تراکتور با این نفرات به جایی نمی‌رسد به این دلیل است که بدون شناخت به تراکتور آمده است. مربی قبل از این که به تیم بیاید، حداقل پنج بازی آخر آن را می‌بیند و با یک شناختی تصمیم می‌گیرد. قبل از آمدن آقای سولدو مشخص بود که نفرات باشگاه چه کسانی هستند. شما وقتی نمی‌توانستید با این نفرات نتایج نسبی بگیرد و جزو شش، هفت تیم شوید، نباید می‌آمدید. به نظرم تراکتور بازیکنان جوان و شادابی دارد.

به عنوان مثال یکی از مشکلات تاکتیکی تراکتور این است که، تیم حریف کرنر دو نفری می‌زند اما یک نفر از تراکتور مقابل آن قرار می‌گیرد. این اتفاق در سطح جوانان هم اتفاق نمی‌افتد. این مربی کروات ماست! ایشان نتوانستند خوب کار کند. تراکتور بهترین نفرات را دارد و جوانان جویای نامی در این تیم حضور دارند. اگر این بازیکنان در اختیار ما بودند، بهترین بازیکن می‌شدند. من محسن دلیر و میثم نقی‌زاده را از مرند به فوتبال تبریز آوردم و مطرح شدند. باید به جوانان بها داد. الان هم تیم بد نیست منتها تیم مشکل تاکتیکی در دفاع تیمی و حمله تیمی دارد.

* پس معتقدید که تراکتور از نظر بازیکن مشکل ندارد؟

– این تیم از طریق یکی، دو نفر دلال اداره می‌شود. من نمی‌دانم آقای زنوزی می‌خواهد به فوتبال این شهر خدمت کند یا نه. زنوزی باید مشاوران قوی‌ای داشته باشد. او از یک طرف هزینه می‌کند و از طرفی بعضی تماشاگران به او کم لطفی می‌کنند. حالا هم ماشین‌سازی و هم تراکتور بدهکار هستند. ماشین‌سازی از سال ۹۱ به خود من بدهکار است و در این ۹ سال نتوانستم پولم را بگیرد اما یک بازیکن معتاد به ماشین سازی آمد و ۱۴ میلیارد از این باشگاه پول می‌خواهد. منظورم کویتونگو است که مشکل اخلاقی داشت و در خوابگاه مشکل‌آفرین شده بود. بعد آقای نصیرزاده گفت که من خودم موضوع را حل کردم و فرستادمش رفت. الان همان معتاد ۱۴ میلیارد از ماشین‌سازی پول می‌خواهد اما پول مربیان داخلی را نمی‌دهند.

* نظرتان راجع به جذب بلبلی و کیانی چیست؟

– بلبلی بازیکن خوبی است. کیانی هم بازیکن باتعصب و باشخصیتی است اما فوتبالش تمام شده است. تیمی که به دنبال حضور در بین ۶ تیم اول لیگ است، باید دنبال بازیکن شاداب و جنگنده باشد. چرا مس رفسنجان با خروجش موافقت کرد؟ چون که آن‌جا آن‌طور که باید جواب نداد. البته دو سال پیش در سپاهان عملکرد خیلی خوبی داشت. وقتی بازیکن ۳۵، ۳۶ سالش است، برای ۹۰ دقیقه در پست هافبک میانی کم می‌آورد. ضمن این که تراکتور در آن پست مشکل نداشت چرا که اگر اکبر ایمانی در پست خودش کار کند، جواب می‌دهد. تراکتور نیاز به دفاع راست و چپ و وسط دارد. نیازمند هافبک خوب و مهاجم قدر در کنار بابایی بود. تراکتور مهاجم ندارد. عباس‌زاده مهاجم خوبی است منتها سنش بالاست و در کارهای دفاعی نمی‌تواند شرکت کند. در فوتبال امروز همه باید در دفاع شرکت کنند.

آقای زنوزی اگر می‌خواهد به این تیم لطف کند باید زودتر مشکلاتش را حل کند. هم‌چنین باید به تشکیلات باشگاه سروسامان بدهد. آقای رحیم‌زاده و پژمان بهترین مربیان تبریز هستند اما از تراکتور کنار گذاشته شدند. آن‌ها می‌توانستند به سولدو کمک کنند و نتایج خوبی کسب کنند. وقتی یک دلال در باشگاه جولان بدهد و برای باشگاه تعیین تکلیف کند، باشگاه به این روز می‌افتد.

* شایعاتی مبنی بر انتقال پاتوسی به تراکتور هم وجود دارد. به نظرتان پاتوسی می‌تواند به تراکتور کمک کند؟

– پاتوسی فوتبالش تمام شده است. او کند است و وزنش زیاد است. نکونام با این که سنش کم است، یک مربی پخته و باتجربه است در نتیجه وقتی او را نمی‌خواهد، یعنی به درد نمی‌خورد. فوتبال در حال حاضر نیازمند بازیکن جنگنده است که ۹۰ دقیقه بدود و در حمله و دفاع شرکت کند. پاتوسی از این نظر خوب نیست. آقای زنوزی باید سه، چهار نفر فوتبالی را مشاور خودش کند. در این صورت نتیجه می‌گیرد و همه برای او احترام قائل می‌شوند.

* شما در ابتدا گفتید که سولدو نباید بهانه کمبود بازیکن بیاورد، چون تراکتور بازیکنان خوبی در اختیار دارد اما حالا از ضعف تراکتور در چند پست انتقاد کردید.

– منظور من این است که با همین بازیکنان هم می‌توان خوب نتیجه گرفت اما نه این نتایجی که سولدو کسب کرده است. اگر تراکتور تقویت شود، نتایج خیلی خوبی باید بگیرد. الان تیمی در سطح تراکتور، پرسپولیس، استقلال و سپاهان باید ۲۰ بازیکن تاپ داشته باشد. تراکتور متاسفانه ۱۱ بازیکن تاپ دارد در حالی که باشگاهی در حد تراکتور باید دو تیم کامل داشته باشد. از طرفی باید به امیدها و آکادمی بها داده شود. الان تراکتور بهترین بازیکنان جوان را در اختیار دارد که با یک سال کار روی آن‌ها می‌توانند به تیم‌ملی برسند.

باید توجه کنیم که الان بازیکن خوب در بازار نیست. تراکتور اگر بخواهد بازیکن خارجی بیاورد به مشکل می‌خورد چون وقتی پول بازیکن داخلی را هم نمی‌تواند بدهد، چطور می‌خواهد پول بازیکن خارجی را بدهد. من خودم به شخصه پنج، شش سال کاپیتان تراکتور بودم و می‌توانستم حداقل به عنوان مشاور به تراکتور کمک کنم، بدون این که دنبال مال و اموال باشم ولی واقعیت این است که شهر ما غریب پسند است.