حمله تند اسطوره به بازیکنان استقلال و عبدالله ویسی!
حمله تند اسطوره به بازیکنان استقلال و عبدالله ویسی!
فوق‌ستاره فوتبال ایران و تیم استقلال در دهه 1360 در گفتگو با اعتماد صحبت‌های تندی علیه سرمربی صنعت نفت آبادان کرده و ضمن اننقاد از عملکرد بازیکنان استقلال، به حمایت قاطعانه از ریکاردو ساپینتو پرداخته است.

به گزارش حاشیه ورزش

آبي‌های پایتخت بعد از شكست در دربي در مقابل صنعت نفت آبادان هم به نتيجه مساوي رضايت دادند تا اميدشان براي كسب عنوان قهرماني در ليگ برتر كمرنگ شود. بازي كه پيشكسوت استقلال اعتقاد دارد بازيكنان استقلال كم‌كاري كردند وگرنه مي‌توانستند برنده از زمين خارج شوند‌. گفت‌وگوي خبرنگار «اعتماد» با شاهرخ بياني را در ادامه مي‌خوانيد.

* استقلال بد موقعي امتياز از دست داد و شانس قهرماني اين تيم به پايين‌ترين حد ممكن رسيد.

– استقلال با مشكلاتي كه داشت بالاخره اين اتفاق برايش رخ مي‌داد. ضمن اينكه من احساس مي‌كنم بچه‌هاي استقلال در زمين كم‌كاري كردند. هر جا توپ بود سه بازيكن صنعت نفت روي توپ مي‌آمدند همين كار را استقلالي‌ها هم مي‌توانستند انجام دهند اما متاسفانه اين كار را نكردند و گل بدي هم خوردند.

* از كم‌كاري بازيكنان استقلال گفتيد علتش را مي‌دانيد؟

– چند وقت است كه حاشيه‌هايي را براي اين تيم درست كردند. پول بچه‌ها را ندادند و حضور در ليگ قهرمانان آسيا را از دست دادند. به هر ترتيب از يك جايي بازيكن بي‌انگيزه مي‌شود. رقيبان دو تيم استقلال و پرسپوليس به دليل طرفدارانش هميشه انگيزه دارند و اين انگيزه در استقلالي‌ها نبود و بيشتر تكروي مي‌كردند يا مي‌خواستند توپ را به قايدي برسانند تا او كاري كند. فكر مي‌كنم با اين نتيجه استقلال از حالت قهرماني خارج شد.
1667623
* اما نسل شما بازي مي‌كرد هم خبري از پول نبود.

– دوران ما با دوران اين‌ها قابل قياس نيست. ما هيچ چيزي نداشتيم اما اينها همه چي دارند. از زمين تمرين تا ماساژور و… ما گاهي مي‌رفتيم در پارك تمرين مي‌كرديم . آن تعصب و عرق آن زمان با الان فرق دارد. شما چند تا بازيكنان اين استقلال را مي‌شناسيد؟ من كه بازيكن اين تيم بودم استقلال اصلا اين‌طور نبود! استقلال بايد از دقيقه اول تا آخر با انگيزه مقابل تماشاگرانش كار كند. بايد قدر اين پيراهن باارزش را بداند. وقتي هوادار با اين مشكلات اقتصادي به ورزشگاه مي‌آيد و شما را تشويق مي‌كند بايد بازيكن جنازه‌اش از زمين بيرون بيايد. اما در عوض بازيكن عرقش در نمي‌آيد! متاسفانه بعضي از بازيكنان را در اين فوتبال گنده مي‌كنيم كه اگر دوره ما بازي مي‌كردند نيم ساعت هم بازي به آن‎‌ها نمي‌رسيد.

* برگرديم به بازي با صنعت نفت و درگيري كه بين ساپينتو و مربيان تيم ميهمان رخ داد. فكر نمي‌كنيد اين جار و جنجال‌ها باعث مي‌شود مربي استقلال تمركزش را از دست دهد؟

– ساپينتو يكي از بهترين مربياني است كه به ايران آمده و تاسف مي‌خورم به حال مربيان خودمان. اين شده يك تاكتيك چون فهميدند ساپينتو يك مربي احساسي است او را تحريك مي‌كنند. اين مدل صحبت‌ها براي آقاي ويسي هم بد است! ساپينتو ميهمان ماست و بايد به او احترام گذاشت. جايگاه‌ها در فوتبال عوض شده. طرف دو تا بازي را برده و‌ ديگر خدا را بنده نيست! حالا يك مساوي گرفتي ديگر آن صحبت‌ها چيست كه در تلويزيون مي‌كني؟ اگر مي‌گويي ايراني‌ها قدمت تاريخي دارند پس اين حرف‌ها يعني چه؟ توهين است به تمام مربيان ما. همه دنيا مي‌فهمند ما چي مي‌گوييم. چند ماه از مربيگريت بگذرد بعد منم منم كنيد! مگر خودت تيم قهرمان را نگرفتي و بردي دسته يك؟ يك ايراني به جاي ساپينتو بود تا حالا رفته بود. پول هتل تيمش را ندادند اما او مانده و اين تيم را در اين جايگاه نگه داشته بعد ميايي و مي‌گويي ساپينتو مربي نيست؟ نه! تو مربي هستي! آدم دردش مي‌آيد. مثل سالي كه شفر را بيرون كردند و سر تمرين راهش ندادند. آن هم توسط يك آدمي كه از فوتبال سر درنمي‌آورد و كلاهبردار بود‌ و بعدش مي‌روند و فوتبال ما مي‌ماند با افرادي كه مفهوم احترام را نمي‌فهمند‌.

* بعد از بازي، فرزاد مجيدي هم گفت فرهاد به استقلال نمي‌آيد و هواداران از همين ساپينتو حمايت كنند. نظر شما در اين خصوص چيست؟

– فرهاد بود و كارش را كرد و رفت. الان مي‌گويند فرهاد نمي‌آيد يعني چه؟ در اين شرايط آدم بايد ساكت باشد و ببيند شرايط استقلال چه مي‌شود نه آنكه نمك روي زخم اين تيم و هوادارانش بپاشند.

* درباره داوري‌ها هم نظرتان را بگوييد، يكي از مربيان استقلال خواهان داور خارجي در فينال حذفي شده است.

– مگر پول دارند كه داور خارجي بياورند؟ اگر مي‌خواهند داور خارجي بياورند بايد براي همه بازي‌ها اين كار را انجام دهند. ضمن اينكه اول به فينال برسند و بعد درخواست داور خارجي كنند! الان يك بازي سخت با نساجي دارند و بايد اول نساجي را ببرند.

* به عنوان سوال آخر، در خصوص حواشي‌هاي ليگ ما و بيانيه‌ها و تنش‌ها بين باشگاه‌ها چه نظري داريد؟

– در فوتبال ما جايگاه‌ها و قانون‌ها عوض شده. شما ببينيد مثلا جاي ميزبان و ميهمان عوض مي‌شود خب با اين تصميمات سنگ روي سنگ بند نمي‌شود و فردا استقلال هم ‌بخواهد با پيكان بازي كند، مي‌گويند بيايد در آزادي. پس ديگر قانوني نداريم. خب همين چيزها تنش ايجاد مي‌كند. مگر مي‌شود؟‌ بايد بازي‌ها همزمان برگزار شود يا پيكان بايد در زمين خودش ميزبان پرسپوليس مي‌شد. همين چيزها باعث مي‌شود كه هواداران استقلال فكر مي‌كنند پرسپوليس سوگلي فوتبال ماست. اين تصميمات آنها را ناراحت و تحريك مي‌كند.