دامغانی: کار آلکنو قابل ستایش است/ زیاد شدن خطا در جوانگرایی طبیعی است
دامغانی: کار آلکنو قابل ستایش است/ زیاد شدن خطا در جوانگرایی طبیعی است

کارشناس والیبال ایران می گوید که ایجاد خطا در تیم ملی به دلیل جوانگرایی امری طبیعی است. محمدرضا دامغانی در گفت و گو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد والیبال ایران در لیگ ملت های والیبال ۲۰۲۱ گفت: قبل از اینکه بخواهم درباره سه بازی ایران توضیح دهم، باید پیش زمینه ای را عرض کنم. باتوجه […]

کارشناس والیبال ایران می گوید که ایجاد خطا در تیم ملی به دلیل جوانگرایی امری طبیعی است.

محمدرضا دامغانی در گفت و گو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد والیبال ایران در لیگ ملت های والیبال ۲۰۲۱ گفت: قبل از اینکه بخواهم درباره سه بازی ایران توضیح دهم، باید پیش زمینه ای را عرض کنم. باتوجه به جسله ای که آلکنو با داورزنی و فدراسیون والیبال ایران داشت مشخص شد که این رقابت ها بازی تدارکاتی برای ایران باشد و می توان از این دید، به کارشناسی این رقابت ها پرداخت. همچنین باید گفت نزدیک به هفت تیم که در المپیک خواهند بود و با ایران بازی دارند، در لیگ ملت های والیبال حضور پیدا کرده اند.

او افزود: این رقابت ها همانطور که در گذشته گفته شد مسابقات تدارکاتی خوبی برای تیم ها است. آقای آلکنو در این بازی تک تک بازیکنان را ارزیابی می کند تا بفهمد هر بازیکن تحت فشار چه عملکردی را خواهد داشت. معتقدم که تاکنون آلکنو بهترین عملکرد را داشته و کمتر کسی فکر می کرد تیم ایران با این ترکیب به میدان رود. باید گفت که تمام مردم دنیا علاقه مند هستند که تیم ملی کشورشان در رقابت های بین المللی موفق و پیروز میدان باشد. اما آلکنو با دیدگاه بازی تدارکاتی به این رقابت ها پا گذاشته و باید طبق همین مسئله، بازی ها را تحلیل کرد.

دامغانی گفت: در بازی اول بلافاصله بعد از اینکه مشخص شد معروف به دلیل سرماخوردگی بازی را از دست داده است بار روانی بدی به تیم تحمیل شد. معروف را در بازی اول نداشتیم و شاهد بودیم که هیچ یک از بازیکنان عملکرد خوبی نداشتند. حتی بازیکنان با تجربه ای مانند عبادی پور و موسوی درخشان عمل نکردند. نبود معروف از لحاظ ذهنی بار بدی را به تیم ملی تحمیل کرد.

او ادامه داد: در بازی اول خوب عمل نکردیم و نتوانستیم مقابل ژاپن بهترین خود باشیم. قول می دهم که اگر بازی با ژاپن به جای بازی با هلند برگزار می شد ما پیروز میدان بودیم. بازی با ژاپن خوب نبود و به همین دلیل متاسفانه امتیازاتی در رنکینگ جهانی از دست دادیم.

دامغانی در باره بازی ایران با روسیه که با شکست ملی پوشان همراه بود، گفت: این بازی قابل پیش بینی بود چرا که روسیه از فیزیک بسیار خوبی برخوردار است. روسیه با شیوه “سرویس خوب بزن و بعد توپ را دفاع کن”، توانست قهرمان جهان و المپیک شود. در بازی با ایران هم روس ها سرویس های خوبی زدند و حضور میخاییلوف برای روسیه نعمت بزرگی بود که به روسیه در شرایط سخت کمک کرد؛ هرچند که سرمربی روسیه تصمیم گرفت از موزرسکی استفاده نکند. باید گفت که در بازی دوم نسبت به بازی اول خوب بودیم. وادی بازی اول با وادی بازی دوم اصلا قابل مقایسه نبود. باید بگویم که ملی پوشان در بازی دوم عملکرد بهتری داشته و توانستند بهتر شوند.

او ادامه داد: در بازی دوم، بازیکنان جوان به این اعتماد رسیدند که بدون سعید معروف هم باید والیبال بازی کرد و بدون او هم باید تیم ملی ایران برنده شود. معروف از لحاظ فنی با سایر پاسور ها تفاوت زیادی دارد اما جوانان ایران به این باور رسیدند که می توان والیبال بازی کرد بدون معروف، شهرام محمودی و یا نفرات دیگر. در بازی دوم آلکنو به بازیکنان باور و اعتماد به نفس را القا کرد.

دامغانی درخصوص بازی سوم ایران برابر هلند که به پیروزی ایران انجامید، اظهار کرد: هلند از عبدالعزیز از ابتدا استفاده نکرد و باید بگویم که ما هم از ابتدا از سعید معروف استفاده نکردیم. آلکنو در این بازی ها بازیکنان را ارزیابی می کند تا ببیند عملکرد آنها در زمان تحت فشار چگونه بوده و خودباوری را به آنها القا می کند. می توان اعتراف کرد که بازیکنان جوان لحظه به لحظه بهتر می شوند.

او در باره جوانگرایی تیم ملی والیبال ایران گفت: ایجاد خطا در تیم ملی به دلیل جوانگرایی امری طبیعی است. به عنوان مثال زمانی که به مربی می گوییم از جوانان استفاده کن و پیروز شو مانند این است که به شخصی بگوییم که در استخر بپر و خیس نشو! ذات استفاده از بازیکن جوان خطا و ارور است.

دامغانی گفت: آلکنو کار خود را حرفه ای جلو می برد و تصمیمات خود را به خوبی اجرا می کند. من قول می دهم با گذشت زمان و در بازی های آینده تیم ملی والیبال ایران خودش را پیدا کند و بازیکنان جوان عملکرد خوبی را از خود نشان دهند. اعتماد به نفس نکته ای مهم است که آلکنو به بازیکنان جوان القا می کند. به عنوان مثال صابر کاظمی در بازی با هلند با اینکه سه دفاع رو به روی خود داشت توپ را به آرامی در منطقه دو زمین فرود آورد.

او ادامه داد: کسی که والیبال بازی کرده است از این ضربه کاظمی متوجه خواهد شد که توان فنی بالایی داد و همچنین اعتماد به نفس خوبی را پیدا کرده است.

دامغانی در پایان گفت: به اعتقاد من از عملکرد آلکنو رضایت وجود دارد چرا که به بازیکنان القا کرده که به آنها اعتماد دارد و صرف نظر از نتیجه آلکنو کار خود را با پختگی هرچه تمام تر انجام می دهد. ایران نباید در این رقابت ها دنبال پیروزی باشد چرا که ماموریت تیم ملی جوانگرایی بوده و کار آلکنو قابل ستایش است.