دبیر: المپیک خم رنگرزی نیست، اگر کرونا نبود همین مدال ها را نمی گرفتیم
دبیر: المپیک خم رنگرزی نیست، اگر کرونا نبود همین مدال ها را نمی گرفتیم
رییس فدراسیون کشتی گفت: با توجه به تعویق المپیک به دلیل شرایط کرونا این تهدید را فرصت تبدیل کردیم و اگر سال قبل اعزام می شدیم همین مدال ها را هم نمی توانستیم بگیرم.

به گزارش نخست نیوز، علیرضا دبیر با اشاره به شرایط کشتی گیران کشورمان در بازی های المپیک گفت: من قبل از اعزام هم گفته بودم قول مدال نمی دهم، هر چند مردم دوست دارند کشتی همواره مدال آور باشد اما باید قبول کنیم واقعیت کشتی ما همین بود که در المپیک دیدیم.

وی ادامه داد: با یک یا دو سال نمی شود شاهکار کرد.  المپیک، المپیک است و این میدان خم زنگرزی نیست. برای المپیک باید سال ها برنامه ریزی و تلاش کرد تا بتوان در این آوردگاه بزرگ موفق بود. اگر ما سال قبل اعزام می شدیم همین مدال ها را هم نداشتیم. ما تیم خوبی داریم اما ایده آل نیست و در نظر داریم در روزهای آینده عملکرد کشتی ایران را در المپیک مورد بررسی قرار دهیم.

رئیس فدراسیون کشتی در گفت و گو با برنامه دهکده المپیک خاطرنشان کرد: یزدانی که نقره گرفت مصدوم بود و از اردیبهشت روی تشک آمد. اگر سال قبل المپیک برگزار می‌شد، یزدانی می‌توانست کشتی بگیرد؟ من حتی گفتم تیم اعزامی تیم خوبی است اما ایده‌آل من نیست. آمریکا و روسیه با این همه شانس مدال طلا، ۲ و ۳ طلا گرفتند.  فرنگی می‌توانست مدال‌های بیشتری بگیرد، از تیم ۵ نفره فرنگی ما باید مدال‌های بیشتری می‌گرفتیم. اگر ساروی اشتباه نمی‌کرد، شانس طلا بود. من متخصص فرنگی نیستم اما او نباید می‌باخت. ساروی و رضا گرایی از نظر من شانس طلا بودند. نجاتی اگر دور اول را رد می‌کرد، شانس مدال داشت.

دبیر درباره کشتی محمدرضا گرایی، گفت: رضا گرایی بسیار خونسرد بود و روز فینال، مسابقه رده‌بندی را تماشا می‌کرد. او ۷۲ کیلو بود که در المپیک در وزن ۶۷ کیلو رقابت کرد و چند ساعت بعد از وزن کشی به تشک آمد. شاید بنا راضی نباشد اما من بگویم که مقام معظم رهبری پیام خصوصی به بنا دادند. من نقطه منفی از بنا ندیدم و او همه آیتم‌ها را دارد. اگر روز شانس ما بود، او باید چند طلا در المپیک می‌گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آزادکاران در وقت دوم توانایی نداشتند و بدنسازی مشکل داشت، تصریح کرد: من باید از محمدی هم تشکر کنم، به نظرم به او کم لطفی شد چرا که زحمت خود را کشید. قبل از اینکه من بیایم او انتخاب شده بود. جاهایی من ورود کردم اما واقعیت این است مشکل وجود داشت اما باید آسیب شناسی شود.

رئیس فدراسیون کشتی همچنین در خصوص رقابت حسن یزدانی در فینال المپیک، خاطرنشان کرد: کشتی یزدانی یکی از بهترین‌ها بود. او چند ثانیه پایانی فکر می‌کرد مسابقه تمام شده و همان لحظه نتیجه را از دست داد. من به او گفته بودم اختلاف تو با حریف آمریکایی چند امتیاز بود. ما به حسن گفته بودیم حریف آمریکایی را ۶ دقیقه مدیریت کند، البته حریف او به روزتر بود. حریف روسی جلوی حسن تاکتیک داشت بنابراین رقابت مقابل حریف روسی و آمریکایی متفاوت است.

دبیر با اشاره به عملکرد مربیان کشورمان در المپیک گفت: کادر فنی ما هر آنچه داشت هزینه کرد و جا دارد از همه آنها تشکر کنم. افرادی مثل محمد بنا یک نعمت برای کشتی و ورزش ایران هستند، غلام محمدی نیز از جمله مربیان شایسته ما است و در نظر داریم در روزهای آینده با بررسی کارشناسانه عملکرد کاروان کشورمان را تحلیل کنیم.

رییس فدراسیون کشتی تصریح کرد: در این نشست ها به صورت جداگانه با دوستان صحبت می کنم چرا که شاید در نشست های گروهی برخی ها به هر دلیل نتوانند حرف های خود را بزنند اما در نشست های خصوصی راحتر می شود صحبت ها را انتقال داد.

 

وی تاکید کرد: باید به یک نکته دیگر هم اشاره داشت، هر کشتی گیر یک سبک خاصی دارد و بر اساس آن با حریفان دست و پنجه نرم می کند. از سویی دیگر می بینم برخی از کشتی گیران سعی دارند سبک دیگران را تقلید کنند که این کار درست نیست. نسل طلایی ما در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳ ظهور کرد که حاصل یک کار ۱۰ ساله بود. کشتی ما این پتانسیل را دارد و باید از این ظرفیت استفاده کرد.

دبیر درباره ادامه همکاری با غلام محمدی و اینکه شایعه شده شما در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستید، خاطرنشان کرد: هنوز بررسی نکردیم و من هم آدمی نیستم که زود تصمیم بگیرم اما همه چیز را در نظر دارم. باید با او روزهای آینده جلسه بگذاریم، غلام سرمایه ورزش و کشتی ما بوده و هست و نباید این نکات را نادیده گرفت،  اگر تصمیم گرفته شد ادامه می‌دهد و درغیر این صورت در جای دیگر از او استفاده می‌شود.

رییس فدراسیون کشتی در خصوص انتقادات وارد شده به غلام محمدی، خاطرنشان کرد: اگر حسن طلا می‌گرفت به غلام محمدی می‌گفتیم غلام مورینیو! او مربی زحمت کشی است. واژه سرمربیگری تیم ملی با قهرمانی جهان و المپیک فرق دارد. مربیگری باید از پایه بسازد و بالا برسد به همین دلیل می‌گویم غلام سرمایه است.

  • منبع خبر : ایرنا