درخشش علیرضا فیروزجا اتفاقی نیست!
درخشش علیرضا فیروزجا اتفاقی نیست!
یک سایت تخصصی شطرنج در گزارشی به عملکرد فیروزجا در سال ۲۰۲۱ پرداخت و نوشت که درخشش او اتفاقی نیست.

به گزارش حاشیه ورزش ، سایت chessbase در گزارشی به عملکرد علیرضا فیروزجا در سال ۲۰۲۱ پرداخت و نوشت: در سالی که مگنوس کارلسن برای چهارمین بار متوالی از عنوان قهرمانی کلاسیک خود دفاع کرد، یک بازیکن جوان و خطرناک برای کارلسن نروژی خودنمایی کرد؛ علیرضا فیروزجا ۱۸ ساله با به نمایش گذاشتن نتایج باورنکردنی در سال ۲۰۲۱ به رتبه دوم رنکینگ جهانی صعود کرد. نگاهی می‌اندازیم که چگونه استاد بزرگ ایرانی الاصل در ۱۲ ماه ۵۵ واحد ریتینگ خود را افزایش داد.

این سایت شطرنج ادامه داد: شش سال پیش(در سال ۲۰۱۶)، خبر از پیروزی غافلگیرکننده یک نوجوان ۱۲ ساله در مسابقات قهرمانی ایران در جهان مخابره شد. علیرضا فیروزجا، بچه خندان و با روحیه با ریتینگ ۲۵۹۰ قهرمان مسابقات کشور شد.

دو سال پس از اولین قهرمانی فیروزجا ایوان سوکولوف هلندی، سرمربی پیشین شطرنج ایران که با فیروزجا هم کار کرده بود، گفت: برای من واضح بود که شطرنج بازان جوان ایران پتانسیل بالایی دارند. من در آن زمان با رییس فدراسیون صحبت کردم و به او گفتم که آن‌ها پسران بسیار با استعدادی دارند اما چیزی که آن‌ها متوجه نمی‌شوند این است که در علیرضا فیروزجا روحیه قهرمانی جهان وجود دارد.

در سال ۲۰۱۹ فیروزجا شروع به نشان دادن نتایج قابل توجهی در مسابقات آزاد کرد و در ماه آگوست پس از عملکرد قوی در لیگ ترکیه به باشگاه ۲۷۰۰ پیوست و عنوان سوپر استاد بزرگی را به نام خود کرد.

در سال ۲۰۲۰ و در میان سخت‌ترین محدودیت‌های کرونا، فیروزجا به‌خاطر توانایی‌هایش به‌عنوان یک بازیکن آنلاین مورد تحسین قرار گرفت. در ماه آوریل، فیروزجا قهرمان جهان یعنی مگنوس کارلسن را در یک مسابقه غیررسمی شکست داد.

این سایت شطرنجی ادامه داد: این موفقیت‌ها اتفاقی نیست. فیروزجا به قدری در شطرنج تأثیرگذار بوده است که قهرمان جهان (کارلسن) اظهار دارد که در مسابقه بعدی تنها با او بازی می‌کند. اما چگونه فیروزجا این گونه پیشرفت کرد؟ چه طور او در ۴۵ بازی ۵۵ واحد ریتینگ خود را افزایش داد؟

او با حضور در رقابت های تاتا استیل، گرند سوییس، قهرمانی تیمی اروپا و رقابت‌های شطرنج نروژ عملکردی خیره کننده‌ای داشت و توانست در رده دوم جهان قرار بگیرد. باید دید که این ستاره شطرنج در آینده چه طور عمل خواهد کرد.