در جام‌جهانی جوانان بسکتبال کاشته‌های خود را برداشت کردیم!
در جام‌جهانی جوانان بسکتبال کاشته‌های خود را برداشت کردیم!

کارشناس و مربی سابق تیم‌های پایه بسکتبال ایران گفت: من از نتیجه تیم جوانان راضی هستم چون ما چیزی که کاشته بودیم را برداشت کردیم و نباید غیر منطقی فکر کرد. عباس آقاکوچکی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد تیم ملی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران در مسابقات جام جهانی، توضیح داد: از نظر […]

کارشناس و مربی سابق تیم‌های پایه بسکتبال ایران گفت: من از نتیجه تیم جوانان راضی هستم چون ما چیزی که کاشته بودیم را برداشت کردیم و نباید غیر منطقی فکر کرد.

عباس آقاکوچکی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش، درباره عملکرد تیم ملی تیم ملی بسکتبال جوانان ایران در مسابقات جام جهانی، توضیح داد: از نظر من با توجه به سرمایه گذاری که در کشور شده بود و سطح پیشرفت بسکتبال دنیا، این نتیجه و کسب رتبه دوازدهم قابل قبول است. این تیم‌ جوانان ما تحت پوشش باشگاه کاله با حمایت آقای سلیمانی بود که جا دارد از آن‌ها تشکر کنیم، چرا که با حمایت آن‌ها جوانان ما در لیگ یک و سپس در لیگ برتر بازی کردند، اتفاقی که شاید خود فدراسیون‌ نمی‌توانست آن را رقم بزند.

او افزود: شخصا بعید می‌دانستم فدراسیون بتواند چنین کاری را برای این‌تیم‌ جوانان انجام دهد و جای تشکر از باشگاه کاله دارد. قطعا اگر می‌شد با برنامه‌ریزی فدراسیون بازی تدارکاتی بیشتری برای‌ این تیم در نظر گرفت، نتیجه بهتری حاصل می‌شد. با توجه به سرمایه گذاری انجام شده، کسب این نتیجه منطقی بود. باید منطقی نگاه کرد، بسکتبال دنیا با سخت افزار خوب و بهینه کار می‌کند و از نظر تعداد مسابقات تدارکاتی هم آمار خیلی بهتری نسبت به‌ ما دارد. آنها از نظر فیزیکی هم شرایط بسیار خوبی نسبت به ایران دارند که نشان می‌دهد در سال‌های آینده هم همین بازیکنان می‌توانند به بزرگسالان خود کمک‌ کنند.

مربی سابق رده‌های پایه تیم ملی ایران گفت: به عنوان‌ مثال می‌توانیم به بازی با ترکیه اشاره کنیم که با کوچک‌ترین فضاها و موقعیت‌ها پرتاب‌های سه امتیازی موفق داشتند. باید بدانیم که در بسکتبال روز دنیا بازی زیر حلقه جای خود را به بازی‌های پیرامونی داده است، حال اینکه ما از نظر فیزیکی هم ضعیف‌تر بودیم. بنده با آقای نوری هم در ارتباط بودم، به نظرم این تیم با توجه به روند آماده‌سازی که داشت، همین ‌نتیجه برایش خوب است. البته باید در نظر بگیریم که همین تیم جوانان ما باید طی چند سال آینده با همین جوانان کشورهای دیگر بازی‌ کند که نشان می‌دهد چقدر از بسکتبال روز دنیا عقب هستیم. باید دید که آیا فدراسیون‌ می‌تواند از تیم‌های دیگر ما حمایت لازم را انجام دهد؟ ‌این تیم تحت حمایت کاله بود. در واقع ما چیزی که‌ کاشته بودیم را برداشت کردیم، نباید از سطح بسکتبال جهان و اروپا غافل شویم و شخصا واقعا لذت می‌بردم ‌وقتی شرایط تیم‌های دیگر را می‌دیدم که چقدر از نظر فیزیکی، نحوه بازی‌و … پخته کارمی‌کردند. دلیل این اتفاق هم بالا بودن تعداد بازی‌های دوستانه و استفاده از امکانات مناسب است.

آقاکوچکی درباره آمار ضعیف پرتاب‌های سه امتیازی بازیکنان ایران نیز گفت: این یعنی کادرفنی ایران می‌دانست ما از نظر فیزیکی عقب هستیم و برنامه درستی پیش بینی کرده بودند، مقابل حریفانی که داشتیم بازی زیر حلقه امکان نداشت و  باید دور از حلقه کار می‌کردیم که اقدام‌ها موفق نبودند. دلیل این اتفاق هم قرار نگرفتن بازیکنان ایران در شرایط سخت مسابقه بود. به دلیل نبود بازی تدارکاتی بازیکنان ما در شرایط سخت مسابقه‌ای نبودند که همچون تیم ترکیه در فضاهای سخت شوت بزنند و به آن عادت کنند. اینکه‌ چرا پرتاب‌های ما گل نشد دلیلش دفاع خوب‌ تیم‌ها بود. ضمن اینکه ما باید روی دفاع و شوت‌های خودمان نیز بیشتر کارکنیم.

او در پایان گفت: به نظر من باید در رده‌های پایه  از مربیان باتجربه استفاده شود تا به نتیجه برسیم، اتفاقی که در تیم‌های بزرگ جهان نیز عملی می‌شود. به عنوان مثال از تیم ۲۰۱۱ جوانان افتخار همکاری با آن‌ها را داشتم. الان نفراتی چون بهنام یخچالی، محمد یوسف‌وند و … را داریم. استفاده از جوانان نمی‌تواند نتیجه خوبی در رده پایه داشته باشد. متاسفانه ما با برگزاری اردوهای دو سه روزه برای رده‌های پایه فقط می‌خواهیم اعلام‌ حضور کنیم که درست نیست. باید هم برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم و هم از باتجربه‌ها استفاده کنیم که نقاط ضعف را برطرف کنند، پس از آن در رده‌های بعدی می‌توان کار را به جوان‌ترها سپرد، دقیقا مثل تیم‌های اروپایی. متاسفانه‌ ما پشتوانه خوبی نداریم و به عنوان‌ مثال کشوری مثل ژاپن ۳ تیم دارد که این یعنی برنامه‌ریزی بلند مدت، اتفاقی که ما هم باید آن را رقم بزنیم.