دستاورد یک سومی تیم هندبال
دستاورد یک سومی تیم هندبال
تیم ملی هندبال ایران در مسابقات قهرمانی آسیا جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را کسب کرد، اما از رسیدن به مدال بازماند و سرمربی خود را هم از دست داد.

به گزارش حاشیه ورزش ، بیستمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی مردان آسیا با حضور 16 تیم از 28 دی ماه در دمام عربستان آغاز شد و تیم های صعود کننده به رقابت های قهرمانی جهان مشخص شدند. به این ترتیب تیم های ملی قطر، بحرین، عربستان، ایران و کره جنوبی با قرار گرفتن در رده های اول تا پنجم توانستند راهی رقابت های قهرمانی جهان شوند.

تیم ملی هندبال ایران در این دوره از مسابقات با کسب 3 پیروزی در مرحله گروهی به عنوان صدرنشین راهی دور دوم این رویداد شد. شاگردان فرناندز در دور اول موفق شدند استرالیا، هند و تیم قدرتمند عربستان را از پیش رو بردارند. ملی‌پوشان کشورمان در دور دوم با تیم‌های عراق، کویت و بحرین همگروه شدند که در بازی نخست توانستند عراق، پدیده رقابت ها را در دیداری حساس شکست دهند. در ادامه تیم ایران به مصاف کویت رفت تا شانس خود را برای صعود به جمع 4 تیم برتر مسابقات و کسب جواز حضور در مسابقات قهرمانی جهان آزمایش کند. در این بازی هندبالیست‌های کشومان دست به کار بزرگی زدند و در نبردی حساس و نفس‌گیر با نتیجه 27 بر 26 از سد کویت، یکی از حریفان قدیمی خود عبور کردند و بلیت مسابقات قهرمانی جهان را برای خود رزرو کردند.

این بازی تا ثانیه‌های پایانی‌ با نتیجه مساوی پیش می‌رفت، اما گل ارزشمند سجاد استکی در 3 ثانیه پایانی بازی برتری را برای ملی‌پوشان ایران رقم زد تا آنها جواز حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را که به میزبانی لهستان – سوئد برگزار می‌شود، کسب کنند. در ادامه اما روند نزولی ایران آغاز شد؛ شکست مقابل قطر در دیدار پایانی مرحله دوم ایران را به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد کرد. در مرحله نیمه نهایی شاگردان فرناندز باید با بحرین، صدرنشین گروه مقابل مصاف می دادند. بحرینی ها با هدایت آرون کریستنسن سوئدی آمده بودند که در این دوره طلسم 4 ساله قطر را شکسته و قهرمان آسیا شوند.

در این مسابقه ایران نتیجه را به حریف واگذار کرد تا نتواند راهی فینال شود. در مسابقه رده بندی ایران یک بار دیگر مجبور بود مقابل عربستان، میزبان مسابقات قرار بگیرد. عربستانی های که در مرحله مقدماتی مغلوب ایران شده بودند در این بازی شانس زیادی برای خود قائل نبودند، اما برخی اشتباهات، دست کم گرفتن حریف و البته کوبل داوری از عراق موجب شد تا سعودی ها احساس کنند توان غلبه بر ایران را دارند و بازی بهتری از خود به نمایش بگذارند.

در نهایت ملی پوشان ایران که تنها یک قدم تا رفتن روی سکوی آسیا فاصله داشتند، این بارهم ناکام ماندند، اما در این بین نباید هدف گذاری ها را هم فراموش کرد. مسئولان فدراسیون بارها اعلام کردند که هدف اول تیم صعود به رقابت های قهرمانی جهان است و هدف دوم هم قرار گرفتن روی سکوی آسیایی که یکی از این دو هدف مهم محقق شد.

در ادوار گذشته 3 تیم از آسیا به مسابقات قهرمانی جهان می رفتند و در این دوره سهمیه قاره کهن به 5 تیم افزایش پیدا کرده بود و از طرف دیگر تیم ملی ژاپن، یکی از قدرت های آسیا و مدعیان کسب سکو هم به دلیل ابتلای بازیکنانش به کرونا از حضور در مسابقات انصراف داد. تیم ملی هندبال کشورمان پیش از این تنها یک بار در مسابقات قهرمانی جهان حضور پیدا کرده بود که مربوط به مسابقات سال 2015 در قطر بود که در آنجا نتوانست عنوانی بهتر بیست‌ویکمی کسب کند. بهترین نتیجه تیم ملی در مسابقات قهرمانی آسیا هم مربوط به سال 2014 بود که توانست عنوان سومی را به دست بیاورد. همچنین تیم ایران در بازی‌های آسیایی در بحرین مدال برنز و 2005 دوحه هم موفق به کسب مدال نقره شده بود.

نکته مهمی که وجود دارد این است که نسل هندبال ایران تغییر پیدا کرده و حضور بازیکنان جوانی همچون محمدرضا اورعی، یونس آثاری، محمدرضا کاظمی، امیدرضا سرپوشی و… در کنار بازیکنان باتجربه ای همچون احسان ابوعی، سجاد استکی، محمد سیاوشی، مهرداد صمصامی و پویا نوروزی نژاد می تواند این امید را بدهد که راه پیش روی هندبال روشن است. شاید حضور در بازی های آسیایی و چند تورنمنت بین المللی قدرتمند بتواند عاملی باشد تا هندبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان زنگ تفریح نباشد.

موضوعی که کمی کام اهالی هندبال و مردم را تلخ کرد جدایی مانوئل مونتایا فرناندز از تیم ملی بود. شاید جدایی او به تنهایی خیلی ناراحت کننده نبود، چراکه قراردادش هم به اتمام رسیده بود، اما مدل این جدایی چندان جالب نبود. او که لقب پروفسور را یدک می کشید قرار بود بعد از مسابقات به ایران بازگردد، اما شخصاً به دلیل چیزی که بعدها «اختلاف‌ها در مورد نیازهای یک تیم ملی» عنوان شد بلیت اسپانیا گرفت و از عربستان راهی کشورش شد.

علیرضا پاکدل، رئیس فدراسیون هندبال در گفت وگویی درخصوص جدایی فرناندز، اظهار داشت: قرارداد رابطه دو طرفه است. عدم حضور او در ایران به خاطر این بود پروانه کاری وی تا 12 بهمن بود. برای ورود مشکلی نداشت ولی برای خروج یک روند اداری یک هفته‌ای وجود داشت.‌ وی در این مدت تنها 9 روز پیش خانواده بود و تمایل داشت که نزد خانواده برود. فرناندز تصمیم خود را گرفته و ما هم باید شخصیت هندبال کشور را حفظ کنیم‌. مطمئنا برای بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی یک سرمربی با کیفیت را در کنار هندبال خواهیم داشت.

طرف دیگر قرارداد اما صحبت هایی دیگری را مطرح کرد. مانوئل مونتایا در صفحه شخصی خود به نوعی افشاگری کرد و نوشت: «بعد از مدتی حضور در ایران و صعود تیم ملی به مسابقات جهانی لهستان-سوئد صلاح دیدم که هدایت تیم ملی هندبال مردان را ادامه ندهم. می‌خواهم از پاکدل به خاطر اعتمادش به من و از عزتی برای کمک‌هایش در تمام این مدت تشکر کنم. همچنین از همه بازیکنان، چه نفراتی که در مسابقات آسیایی با تیم بودند و چه آنهایی که در مسیر انتخابی حذف شدند و من با آنها کار کردم به خاطر تلاش و فداکاری‌شان تشکر می‌کنم. آنها قهرمانانه برای کسب جواز قهرمانی جهان و کسب مدال جنگیدند. شما بازیکنان شگفت‌انگیزی هستید و من همیشه شما را در قلب خود نگه خواهم داشت. از کادرفنی برای کمک‌های‌شان و با اشاره ویژه به فرهان غضبان (عصای دستم) که در طول اقامتم در ایران به آن تکیه کردم تشکر می‌کنم. اختلاف‌ها در مورد نیازهای یک تیم ملی باعث شد تا این تصمیم را بگیرم. زمان‌ها برای مدیریت آسان نیست، اما اینکه بخواهید در این عرصه جزو اولین‌ها باشید خیلی بیشتر از اینها به موفقیت و کار نیاز دارد. از همه شما که در این مدت در این کشور بزرگ به من کمک کردید و باعث شد احساس کنم در خانه خودم هستم، تشکر می‌کنم.»

با تمام این تفاسیر رقابت های هندبال قهرمانی آسیا یک دستاورد بزرگ برای هندبال ایران داشت و آن هم کسب سهمیه حضور در رقابت های قهرمانی جهان بود، اما نقطه های تاریکی هم وجود داشت که کارشناسان باید طی روزهای آینده بیشتر و بهتر درمورد آن اظهارنظر کنند. هندبال ایران از حالا باید کارش را برای حضور در بازی های آسیایی و سپس قهرمانی جهان آغاز کند و بدون شک در این مسیر فراز و نشیب های زیادی پیش روی هندبال خواهد بود.