دیبو، فیفا را وادار کرد: تغییر قانون برای دروازه‌بان‌ها
دیبو، فیفا را وادار کرد: تغییر قانون برای دروازه‌بان‌ها
کمیته قانون‌گذاری فیفا اعلام کرد که تغییرات گسترده‌ای را روی قوانین موجود برای دروازه‌بان‌ها در جریان ضربات پنالتی اعمال خواهد کرد.

به گزارش حاشیه ورزش

اتفاقاتی که در جریان رقابت‌های جام جهانی رخ داد و خصوصا رفتارهای دیبو مارتینز در ضربات پنالتی انتقادات بسیاری را به همراه داشت.

این دروازه‌بان آرژانتینی آمار درخشانی در ضربات پنالتی برای تیمش داشت و نقش مهمی را در قهرمانی آنها در جام جهانی 2022 قطر ایفا کرد اما در عین حال مدیران فیفا را به فکر انداخت تا تغییراتی را در قوانین مربوط به این موضوع ایجاد کنند.

هرچند بسیاری معتقد هستند که وظیفه مهم دروازه‌بان‌ها باید این اجازه را به آنها بدهد که تمام توان‌شان را برای ایجاد برتری روانی نسبت به بازیکنی که پشت ضربه پنالتی قرار گرفته به کار بگیرند اما اعضای کمیته قانون‌گذاری فیفا نظر دیگری دارند.

حالا قوانین جدیدی از سوی این کمیته اعلام شده است که به نظر می‌رسد کار را تا حد زیادی برای دروازه‌بانانی مانند مارتینز که برای برهم زدن تمرکز و از بین بردن روحیه بازیکن حریف دست به هر کاری می‌زنند سخت می‌کند.

بر اساس قوانین اعلام شده از سوی این کمیته، از این پس دروازه‌بان‌ها در جریان ضربات پنالتی باید کاملا درون دروازه و پشت خط تعیین شده رو به پنالتی‌زن و بین دو تیرک دروازه قرار بگیرند. آنها حق ندارند تیرک یا تور دروازه را تا زمانی که ضربه‌ به توپ زده نشده لمس کنند. آنها همچنین اجازه ندارند به هیچ شکلی زدن ضربه پنالتی را به تاخیر بیاندازند. آنها همچنین نباید برای پرت کردن حواس بازیکنی که پشت توپ قرار گرفته تلاش کنند یا به هر شکلی به او بی‌احترامی کنند.

تمامی این قوانین جدید از تاریخ اول جولای 2023 (10 تیر 1402) در تمامی رقابت‌های باشگاهی و ملی باید به اجرا گذاشته شوند.