رئیس فدراسیون بسکتبال: دولت آینده، وزارت ورزش را به “سازمان” تبدیل کند
رئیس فدراسیون بسکتبال: دولت آینده، وزارت ورزش را به “سازمان” تبدیل کند

رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به مهمترین خواسته‌ ورزش کشور از دولت آینده، می‌گویدکه وزارت ورزش باید به سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌ها هم به نهادهای غیر دولتی تبدیل شوند. رامین طباطبایی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش، درباره مشکلات ساختاری ورزش ایران گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که اهمیت زیادی دارد، بحث تبدیل شدن سازمان […]

رئیس فدراسیون بسکتبال با اشاره به مهمترین خواسته‌ ورزش کشور از دولت آینده، می‌گویدکه وزارت ورزش باید به سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌ها هم به نهادهای غیر دولتی تبدیل شوند.

رامین طباطبایی در گفت‌وگو با حاشیه ورزش، درباره مشکلات ساختاری ورزش ایران گفت: یکی از اصلی‌ترین مسائلی که اهمیت زیادی دارد، بحث تبدیل شدن سازمان تربیت بدنی به وزارت ورزش بود که رنگ دولتی شدن فدراسیون‌های ایران را پررنگ کرد و ما در مجامع زیر مجموعه ‌وزارت هستیم. در واقع وزات ‌زیر مجموعه ‌دولت است و کشورهایی که وزارت دارند اصولا وزارت ورزش آن‌ها با عناوین دیگری مثل وزارت جوانان، فرهنگ و هنر یا … است. در کشورهای پیشرفته ورزش یک ابزار فرهنگی در دولت است و بیشتر توسعه سلامتی از طریق توسعه همگانی ورزش مد نظر آن‌ها است.

او ادامه داد: به عنوان مثال در کشور پیشرفته‌ای مثل ژاپن وزارت ورزش با وزارت بهداشت و وزارت‌ فرهنگ و هنر عجین است. متاسفانه زمانی که مسئولان محترم سازمان تربیت بدنی را به وزارت ورزش تبدیل کردند برای فدراسیون‌ها چالش برانگیز شد.

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره چالش‌های ایجاد شده گفت: با توجه به اینکه دخالت دولت در امور فدراسیون‌های ورزشی باید در کم‌ترین حالت باشد و حتی نباشد، فدراسیون‌های جهانی روی این موضوع حساس شده‌اند که در موضوع اساس نامه فدراسیون فوتبال هم این‌ موضوع کاملا نمود پیدا کرد و چالش برانگیز شد. فدراسیون‌های جهانی روی این موضوع بسیار حساس هستند و طبق نظر آن‌ها فدراسیون‌های ورزشی باید کاملا یک سازمان مستقل از دولت باشند. البته حتی اگر فدراسیون‌های ملی کاملا مستقل از دولت باشند هم دولت باید نقش حمایتی خود را انجام دهد و اصولا در همه کشورها به این شکل است. ما باید بتوانیم با یک ساختار مناسب نقش دولت را در مدیریت فدراسیون‌ها بهتر تعیین کنیم که چنین چالش‌هایی به وجود نیاید.

او افزود: خود من زمانی که قرار بود وزارت ورزش تاسیس شود مخالف بودم چون رنگ و بوی دولتی شدن فدراسیون‌های ایران را برای فدراسیون‌های جهانی بیشتر کرد. در واقع وزارت ورزش در آن عنوان قبلی (سازمان تربین بدنی) چهره دولتی نداشت، اما وقتی وزارت شد مشخصا زیر مجموعه دولت است و فدراسیون‌ها را دچار ‌مشکل می‌کند، چرا که فدراسیون‌های جهانی می‌گویند چرا وزارت باید به عنوانی یک ارگان دولتی در مجامع ما شرکت کند. من هم نظرم این است که دولت باید بیشتر نقش حمایتی داشته باشد تا اینکه حضور فعال داشته باشد، چون قدرسیون‌های جهانی را حساس می‌کند. به نظرم این موضوع باید در دولت جدید برطرف شود.

طباطبایی درباره دیگر مشکلات ساختاری ورزش کشور نیز گفت: الان غیر از فوتبال، سایر فدراسیون‌ها نهادهای غیر عمومی دولتی هستند ‌که به نظرم این مسئله هم باید تصحیح شود و فدراسیون‌ها صرفا نهاد غیر دولتی باشند تا مستقل کار کنند. در کنار فعالیت‌های خود هم از حمایت‌های دولت بهره‌مند شوند که در کل ‌دنیا هم همین است. در مورد اساس نامه فدراسیون‌ها خوشبختانه دیدم که دولت آقای روحانی درفتی را به مجلس ارسال کرد و ان‌شاءالله بشود این‌ موضوع را اصلاح ‌کنند تا رنگ و بوی دولتی بودن از فدراسیون‌ها کنار رود.

او تاکید کرد: باز هم می‌گویم که برگشت ‌وزارت ورزش به همان عنوان سازمان تربیت بدنی بسیار مهم است که امیدوارم در دولت آینده این اتفاق رخ دهد. حالا با هر عنوانی، چون دیگر فدراسیون‌های جهانی تا این اندازه حساس نمی‌شوند. همچنین اگر فدراسیون‌ها نهاد غیر دولتی باشند دست روسای فدراسیون‌ها باز می‌شود. بحث دیگر اعتبارات است. ما در دولت دوم آقای روحانی افزایش‌ چندین برابری قیمت ارز را داشتیم‌ و چون هزینه فدراسیون‌ها اکثرا ارز است، این موضوع تاثیر زیادی روی فعالیت فدراسیون‌ها گذاشت. ما امسال تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش اعتبارات داشتیم ‌که با قیمت ارز همخوانی ندارد. اگر کرونا  نبود و مثل روال سابق اعزام داشتیم خیلی از فدراسیون‌ها نمی‌توانستند اعزامی انجام دهند و این‌ موضوع اثرات منفی در پی داشت. به هرحال حضور در مسابقات بین‌المللی مهم است و باید در این‌ مورد هم تجدید نظر شود.

او در مورد پیشنهادات خود برای برطرف ساختن برخی مشکلات موجود نیز گفت: از نظر من باید معافیت‌های مالی برای فدراسیون‌ها در نظر گرفته شود، چون فدراسیون ‌ورزشی هزینه‌هایی دارد ‌که اصلا نباید مالیات داشته باشد. مخصوصا کمک‌هایی که از وزارت ورزش ‌و کمیته ملی المپیک می‌شود. مالیت دولتی است، اما با نرخ تورم فعلی درآمد فدراسیون‌ها چیزی نیست و باید راهکار مناسبی برای این ‌موضوع یافت. باید برنامه‌ای باشد که‌ وقتی ‌یک‌ سرمایه گذار وارد ورزش می‌شود بتواند به‌ کار ‌خود ادامه دهد. باید با چنین اقداماتی در سرمایه گذاران انگیزه ایجاد ‌کنیم. فدراسیون‌هایی که هوادار بیشتری دارند با بیشتر شدن سرمایه گذار می‌توانند منابع مالی خود را تامین کنند. دادن وام‌هایی خاص و داشتن برنامه مناسب برای مالیات‌ها از جمله روش‌هایی برای ایجاد انگیزه هستند.

طباطبایی ادامه داد: اگر بخواهم جمع بندی کنم، آن ‌چیزی که برای من مهم است اساس نامه‌ فدراسیون‌ها و تبدیل شان به نهادهای غیر دولتی، تغییر وزارت ورزش به سازمان تربیت بدنی و سوم تصحیح اعتبارات فدراسیون‌ها مطابق با نرخ تورم است. برای اینکه حداقل به شرایط قبل از بالا رفتن قیمت ارز برگردیم چیزی حدود ۶ برابر افزایش اعتبارات نیاز داریم. ‌در قانون ‌گذاری هم‌ باید کاری کنیم که سرمایه‌ گذاری در ورزش بهتر شود.

او در مورد مشکلات احتمالی پیش رو نیز گفت: بالا رفتن هزینه‌ها می‌تواند در آینده ‌ورزش مشکل ایجاد کند و تیم‌های ملی به مرور زمان نمی‌توانند در مسابقات مهم شرکت‌ کنند. باید مواظب باشیم که ‌ورزش از این‌ مسئله آسیب نخورد. بنده در جلسه با آقای نوبخت هم گفتم، در سال‌های آینده هر کشوری زیر ساخت و تکنولوژی روز داشته باشد می‌تواند برای ‌ورزش شرایط خوبی ایجاد کند. ما هم اگر با این روش پیش رویم و از تکنولوژی روز دنیا استفاده نکنیم، در روند پیشرفتمان دچار مشکل خواهیم شد.

طباطبایی در پاسخ به این سوال که چه راه حلی برای حل این مشکل در نظر دارد: اظهار کرد: از نظر من باید نیازهای فدراسیون‌های ورزشی خود را بر اساس ضرورت آن‌ها اولویت بندی کنیم. باید بتوانیم ابزار اصلی و مکان لازم هر رشته را فراهم‌ کنیم. ضمن اینکه مسلما بودجه‌ ورزش در کشور ما آنچنان ‌که باید بالا نیست و حتی می‌توان افزایش ۱۰ برابری در بودجه ورزش داشت، چرا که هزینه چندانی در بودجه ‌کشور نخواهد شد. در این صورت حداقل می‌توان سالن‌های‌ مجهز را در استان‌هایی مثل تهران ایجاد کرد تا مسابقات بین‌المللی را پوشش دهیم.

او در مورد خواسته خود از رئیس جمهور آینده نیز گفت: من شخصا دوست‌ دارم رئیس‌ جمهور آینده یک‌ دسته بندی نیازمندی ‌از نیازهای فدراسیون‌های ملی داشته و حداقل بدانند مثلا نیاز فدراسیون بسکتبال چیست؟ بهترین راه حل برای حل مشکلات هم همین شناسایی نیازها است تا بر اساس اولویت‌ بندی‌ها برنامه‌ریزی کنیم.