روایت جدید از آسیب دیدگی قهرمان المپیک
روایت جدید از آسیب دیدگی قهرمان المپیک
کاراته کای ملی پوش کشورمان در حالی به نشان طلای المپیک دست پیدا کرد که با شکستگی کف دست راهی توکیو شده بود.

به گزارش حاشیه ورزش، سجاد گنج زاده نماینده کاراته ایران در بازی‌های المپیک توکیو در وزن ۷۵+ کیلوگرم، شنبه ۱۶ مردادماه کار خود را با برتری ۳ بر یک مقابل «ایوان کوویچ» از کرواسی آغاز کرد و سپس در مبارزه با «طارق حمدی» عربستانی به تساوی رسید. سجاد در سومین دیدار هم «برایان ایر» از آمریکا را ۶ بر صفر از پیش رو برداشت. وی در آخرین مبارزه مرحله مقدماتی خود به دیدار «دانیل گایسینسکی» از کانادا رفت و در نهایت با کسب پیروزی ۲ بر یک راهی مرحله نیمه نهایی شد.

گنج زاده در این مرحله دست به کار بزرگی زد و برابر «آکتاش» ترکیه‌ای و یکی از بهترین سنگین وزن‌های کاراته دنیا به برتری دست یافت و راهی مبارزه پایانی شد. وی در مبارزه برای کسب مدال طلا در حالی که ۴ بر یک از حریف عربستانی عقب بود، با ضربه رقیب که از سوی داوران خلاف مقرارت تشخیص داده شد، به پیروزی دست یافت و به نشان طلا دست پیدا کرد.

بعد از پایان این رقابتها از سوی سید شهرام هروی و خود این کاراته کا اعلام شد با آسیب دیدگی شدید در مسابقات شرکت و موفق به کسب این عنوان با ارزش شده است.

دکتر محمد نصر فیزیوتراپیست معالج گنج زاده در این مورد گفت: چهارشنبه ششم مردادماه و دقیقاً نزدیک به ۴۸ ساعت قبل از پرواز تیم ملی کاراته به توکیو، گنج زاده به همراه هروی به ما مراجعه کردند که وی از ناحیه دست چپ احساس درد شدید داشت. بلافاصله کارهای مربوط به تشخیص انجام و در رادیوگرافی مشخص شد که در حین تمرین و در زمان برخوردها، انگشت چهارم از دست چپ دچار شکستگی گشته، که در اصطلاح پزشکی به آن «شکستگی شفت متاکارپال چهارم» می‌گویند یعنی استخوان چهارم کف دست کاملاً دو تکه شده بود.

روایت جدید از آسیب دیدگی قهرمان المپیک/ ۴۸  ساعت پرالتهاب و استرس

دکتر محمد نصر و سجاد گنج زاده

وی ادامه داد: زمان نداشتیم و باید خیلی زود کارهای درمانی را آغاز می‌کردیم و از همان زمان تا ساعاتی قبل از پرواز تیم، سجاد کارهای فیزیوتراپی را پیگیری کرد. کار مهم دیگری که ما انجام دادیم، جلوگیری از رسانه‌ای شدن این موضوع بود چرا که ممکن بود رقبا متوجه شده و از این موضوع به سود خود استفاده کنند. در واقع فقط من، سرمربی تیم ملی و رئیس فدراسیون از موضوع مطلع بودیم. آموزش‌های لازم نیز به گنج زاده داده شد تا در فاصله حضور در توکیو و آغاز مسابقات، چه کارهایی انجام دهد. البته که با تیم پزشکی مستقر در دهکده بازی‌ها هماهنگی‌های لازم صورت گرفت و در دهکده بازی‌ها همکار فیزیوتراپیست در دو نوبت روزانه به سجاد خدمات فیزیوتراپی ارائه می‌کرد.

پزشک معالج گنج زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قرار بود روز مسابقه با تزریق مُسکن وارد مسابقات شود، ولی گنج زاده اجازه چنین کاری را نداد. او در تمام طول مسابقات خود با درد شدید مبارزه کرد و غیرت به خرج داد و با وجود آنکه این آسیب دیدگی روی کار فنی، اجرای برخی تکنیک‌ها و مانورها و حتی دفاع تأثیر مستقیم داشت، ولی این قهرمان واقعاً دست به کار بزرگی زد و معتقدم کسب مدال طلا آن هم در رویداد مهمی چون المپیک با این شرایط آسیب دیدگی کاری خارق العاده بود که شاید فقط از کاراته کای با انگیزه‌ای چون گنج زاده بر می‌آید.

دکتر نصر در مورد ادامه کار درمان گفت: با چند تن از اساتید مطرح ارتوپدی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی درباره سجاد مشورت کرده‌ایم و آنها مدارک پزشکی را مورد مطالعه قرار داده و سجاد را معاینه کرده‌اند، در نهایت طی چند روز آینده در خصوص اینکه چه کاری برای بهبودی کامل او انجام دهیم به جمع بندی رسیده و تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد.

وی در پایان گفت: در صورت نیاز به جراحی سجاد می‌تواند بعد از ۴ هفته کارهای فیزیوتراپی را آغاز و همزمان تمرینات فنی را نیز پیگیری کند و برای حضور در برنامه‌هایی که از سوی کادر فنی تدارک دیده شده شرکت نماید. البته که به امید خدا برای حضور در مسابقات قهرمانی جهان نیز مشکلی نخواهد داشت.