روزه‌داری برای ورزشکاران
روزه‌داری برای ورزشکاران
روزه‌داری برای ورزشکاران با فواید و اثرات مثبت مختلفی همراه است.

به گزارش حاشیه ورزش، طبق تحقیقات به عمل آمده مشخص شده که روزه گرفتن باعث کاهش فشارخون سیستول تا حد ۳ درجه شده ولی روی فشارخون دیاستول تاثیری نداشته است. همچنین روزه داری باعث کاهش LDL تا ۱۷ درصد و کاهش ۱۰ درصدی درتری گلیسرید و افرایش میزان HDL می‌شود که در نهایت بیماری‌های اترواسکلروز وعروق قلبی کاهش می‌یابد.

اثر مثبت بر دیابت

بر اساس این مطلب که از سوی سید سعید آل‌هاشم تهیه شده و از سوی فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار حاشیه ورزشسنا قرار گرفته، ‌ آمده است: سومین اثر روزه‌داری بر دیابت است؛ گروهی از مردان که چاق نبوده و به دیابت مبتلا بودند پس از دو هفته روزه‌داری حساسیت آن‌ها به انسولین بیشترشده و با کنترل بهتر قندخون همراه بوده است ولی درگروهی که چاق و دیابتیک بودند حتی پس از ۸ هفته روزه‌داری هم تاثیری درکنترل قند خون نداشته است که دلیل آن عدم رعایت در مصرف موادغذایی درفاصله افطارتا سحر این افراد چاق است.

تقویت سیستم ایمنی بدن و پدیده اتوفاژی

مورد بعدی تقویت سیستم ایمنی بدن و از دیگر مواردی که باید به آن اشاره کرد پدیده اتوفاژی است.

دراتوفاژی بدن سلول‌های خودی را از بین می‌برد و بدن را از وجود سلول‌های آسیب‌دیده، فرسوده، تنبل، مریض، سرطانی، مسموم و جهش‌یافته پاکسازی می‌کند و مواد سالم برای ساخت سلول‌های جدید جذب و سموم ومواد زاید دور ریخته می‌شوند؛ این اتوفاژی معمولا پس از ۱۲ساعت روزه‌داری که متابولیسم کتوژنیک می‌شود اتفاق می‌افتد و در حال عادی نامحسوس است.

به صورت کلی می‌توان با روزه‌داری و کنترل کالری بین افطاری و سحری، کنترل دیابت و پیش دیابت، کنترل وزن و کاهش ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی، عروقی و سکته‌های قلبی و تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز کاهش جهش‌های ژننتیک مدنظر قرار داد و درمواردی که فرد بیمار و مبتلا به عوارض بیماری است باید تمامی مراحل فوق تحت نظارت پرشک معالج باشد.