رویارویی خاص یزدانی و تیلور در جهانی بلگراد
رویارویی خاص یزدانی و تیلور در جهانی بلگراد
دیوید تیلور آمریکایی با حضور در رقابت‌های تورنمنت رنکینگ مجارستان می‌تواند جای حسن یزدانی را در رده چهارم بگیرد تا این بار احتمالا شاهد رقابت این دو چهره پیش از فینال رقابت‌های قهرمانی جهان باشیم.

به گزارش حاشیه ورزش ، چهارمین و آخرین مرحله رقابت‌های رنکینگ اتحادیه جهانی کشتی برای معرفی رنکینگ نهایی کشتی‌گیران جهت حضور در رقابت‌های جهان ۲۰۲۳، از ۲۲ تا ۲۵ تیر به میزبانی بوداپست مجارستان برگزار می شود.

در شرایطی که تیم ملی کشتی آزاد آمریکا پس از برگزاری رقابت مرحله نهایی انتخابی تیم ملی، با چهره های مطرح خود همچون دیوید تیلور عازم این رقابت‌ها می شود، خبری از حضور چهره‌های شاخص کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها نیست.

غیبت حسن یزدانی در این رقابت ها باعث خارج شدن او از بین ۴ نفر برتر رنکینگ برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان خواهد شد؛ اتفاقی که می‌تواند اینبار بر خلاف دو سه سال اخیر به رویارویی یزدانی و دیوید تیلور در مراحل مقدماتی یا نیمه نهایی منجر شود. البته یکبار در سال ۲۰۱۸ و در مسابقات جهانی بوداپست یزدانی و تیلور در دور نخست مبارزه کردند اما پس از آن تمام رویارویی آنها در فینال بوده است.

یزدانی در حال حاضر با ۴۸۰۰۰ امتیاز در رده چهارم رنکینگ وزن ۸۶ کیلوگرم جای دارد و دیوید تیلور نیز با ۴۵۰۰۰ امتیاز پنجم است و تیلور حتی با قرار گرفتن در رده هشتم و کسب ۳۲۰۰ امتیاز می‌تواند جای یزدانی را در رده چهارم رنکینگ بگیرد و او را از بین ۴ نفر نهایی رنکینگ خارج کند.

طبق قانون اتحادیه جهانی کشتی، نفرات اول تا چهارم رنکینگ تا مرحله نیمه نهایی و فینال به مصاف هم نمی روند و به این ترتیب کار راحت‌تری در مقابل دیگر نفرات حاضر در این وزن برای رسیدن به مرحله نهایی در پیش دارند.

در وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز امیرحسین زارع با ۴۲۰۰۰ امتیاز در رده چهارم قرار دارد و طبق لیست اعلام شده اتحادیه جهانی کشتی در صورتیکه دنیل لیگتی از مجارستان که ۳۶۲۷۵ امتیاز در رده پنجم قرار دارد به فینال برسد می‌تواند جای زارع در رده چهارم را بگیرد که البته با توجه به حضور طاها آکگل و گنو پتریاشویلی این احتمال بعید به نظر می‌رسد.

همچنین در وزن ۷۹ کیلوگرم، نخودی که عازم این مسابقات است در رده چهارم قرار دارد و با توجه به نرسیدن جردن باروز به عنوان نفر اول رنکینگ به رقابت‌های جهانی، خطری جایگاه او را تهدید نمی‌کند.

در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز یونس امامی با ۴۲۴۰۰ امتیاز در رده چهارم قرار دارد و اولانبایار مغول که با ۳۵۵۰۰ امتیاز در رده پنجم جای دارد و تنها در صورت قهرمانی در تورنمنت رنکینگ مجارستان می‌تواند جای امامی را در رده چهارم بگیرد.

کشتی آزاد ایران در اوزان ۵۷، ۷۰ و ۹۷ کیلوگرم جایی در بین نفرات برتر رنکینگ نخواهد داشت و در اوزان دیگر نیز رضا اطری در رده سوم وزن ۶۱ کیلوگرم جای دارد، رحمان عموزاد صدرنشین وزن ۶۵ کیلوگرم است و کامران قاسمپور که احتمال دارد به دلیل مصدومیت به رقابت‌های قهرمانی جهان نرسد در رده دوم وزن ۹۲ کیلوگرم قرار دارد.

طبق قانون اتحادیه جهانی کشتی امتیاز نفرات اول تا دهم هر مرحله از رقابت‌های رنکینگ به شرح زیر است:

نفر اول: ۸۰۰۰ امتیاز

نفر دوم: ۶۴۰۰ امتیاز

نفر سوم: ۵۲۰۰ امتیاز

نفرات پنجم مشترک: ۴۰۰۰ امتیاز

نفرات هفتم مشترک: ۳۵۲۰ امتیاز

نفر هشتم: ۳۲۰۰ امتیاز

نفر نهم: ۲۸۰۰ امتیاز

نفر دهم: ۲۴۸۰ امتیاز
منبع : مشرق