زلنسکی به توماس باخ: به این‌جا بیا تا ببینی بی‌طرفی وجود ندارد
زلنسکی به توماس باخ: به این‌جا بیا تا ببینی بی‌طرفی وجود ندارد
رئیس‌جمهور اوکراین از رئیس کمیته بین‌المللی المپیک دعوت کرد به شهر باخموت برود تا ببیند اوکراین در چه شرایطی است.

به گزارش حاشیه ورزش

و به نقل از سایت sportrbc، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدیویی، کمیته بین‌المللی المپیک و رئیس آن، توماس باخ را به دلیل برنامه‌ریزی برای دادن مجوز به ورزشکاران روسیه و بلاروس برای حضور در بازی‌های المپیک مورد انتقاد قرار داد.

زلنسکی گفت: نمی‌توان از اظهارات رئیس کمیته بین‌المللی المپیک ناامید نشد. من بیش از یک بار با او صحبت کردم و هرگز نشنیده‌ام که اگر ورزشکاران روسی را به مسابقات بین‌المللی بازگرداند، چگونه از ورزش محافظت می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین هم‌چنین باخ را به باخموت دعوت کرد تا به چشم خود ببیند که بی‌طرفی وجود ندارد. این شهر در ۵۰ کیلومتری شمال دونتسک قرار دارد و زلنسکی وضعیت آن‌جا را دشوار و دردناک خواند و دفتر وی گفت که نیروهای مسلح اوکراین در نبردها متحمل خسارات سنگینی شده‌اند.

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که بازگشت ورزشکاران روس و بلاروس به مسابقات بین‌المللی پس از بررسی فردی ورزشکاران و به شرط حمایت فعال نکردن از جنگ در اوکراین امکان‌پذیر است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در واکنش به این خبر گفت: من نمی‌توانم قبل از بررسی نظر بدهم. باید ببینیم چه اتفاقی رخ خواهد داد.

کمیته بین‌المللی المپیک هم‌چنین اعلام کرد که اکثر شرکت‌کنندگان در رایزنی‌های بازگشت ورزشکاران روسیه و بلاروس به مسابقات بین‌المللی از پیشنهاد شورای المپیک آسیا (OCA) برای اجازه حضور نمایندگان دو کشور در مسابقات آسیایی استقبال و بسیار قدردانی کردند.

در فوریه سال گذشته، IOC توصیه کرد که به ورزشکاران روسیه و بلاروس به دلیل جنگ در اوکراین اجازه شرکت در مسابقات بین‌المللی داده نشود. بیش‌تر فدراسیون‌ها از این توصیه‌ها پیروی کردند، فقط تعداد کمی از ورزشکاران اجازه یافتند به عنوان ورزشکار بی‌طرف بدون استفاده از پرچم روسیه در رقابت‌ها حاضر شوند.