زنده از قزاقستان، یک فینالیست و چند باخت غیرمنتظره
زنده از قزاقستان، یک فینالیست و چند باخت غیرمنتظره
تیم ملی کشتی آزاد ایران در روز دوم مسابقات آسیایی نیز نتوانست بیش از یک فینالیست داشته باشد.

بعد از کسب یک طلا و دو برنز در 5 وزن دوم و شکست دور از انتظار برخی از ملی‌پوشان کشورمان در مسابقات قهرمانی آسیا 2023 قزاقستان، از صبح امروز مسابقات 5 وزن دوم با حضور یاسین رضایی در 61 کیلوگرم، حسین ابوذری در 74 کیلوگرم، علیرضا کریمی در 86 کیلوگرم، ارشک محبی در 92 کیلوگرم و امیررضا معصومی در 125 کیلوگرم آغاز شده است.

شاگردان پژمان درستکار در دو وزن 74 و 92 کیلو نتوانستند به نیمه نهایی برسند که در نهایت ابوذری حذف شد و ارشک محبی به شانس مجدد رسید. اما در 3 وزن دیگر امید به حضور کشتی‌گیران ایرانی در فینال بود که همچون روز اول فقط یک نفر راهی فینال شد. علیرضا کریمی در 86 کیلوگرم با قاطعیت کامل و شکست تمامی رقبا به فینال راه پیدا کرد، اما یاسین رضایی و امیررضا معصومی راهی دیدار رده‌بندی شدند.

با توجه به شانس کسب یک طلا و سه برنز در روز دوم و عملکرد موفق کشتی‌گیران قزاقستانی، شانس قهرمانی ایران در بخش تیمی به حداقل رسید.

در ادامه لحظه به لحظه با نتایج آزادکاران ایرانی در مسابقات آسیایی همراه ما باشید:

وزن 61 کیلوگرم:
* در وزن 61 کیلوگرم یاسین رضایی پس از استراحت در دور اول، در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 6 بر 6 و ضربه فنی، هیون سیک سونگ از کره جنوبی را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

* در نيمه نهايى وزن 61 كيلوگرم ياسين رضايى برابر كشتى‌گير قرقيزستانى قرار گرفت. با اينكه رضايى نشان داده بود كه فنون را به خوبى اجرا مى‌كند، اما به سد محكم حريفى خورد كه به راحتى امتياز نمى‌داد. بعد از پيش افتادن 2 بر يك رضايى، كشتى‌گير قرقيزستانى توانست با يك فن ٤ امتيازى در اواخر وقت اول پيش بيفتد. در ادامه نيز روى حملات رضايى، حريف كه به خوبى فنون فرنگى را اجرا مى‌كرد، به امتياز مى‌رسيد. در نهايت كشتى با حساب 11 بر 2 به سود تايربك ژوماشبك اولو از قرقيزستان به پايان رسيد تا رضايى به ديدار رده‌بندى راه يابد.

وزن 74 کیلوگرم:
* در وزن 74 کیلوگرم حسین ابوذری که جزو چهره‌های کمتر شناخته شده تیم ملی به حساب می‌آید، در دور اول با نتیجه 9 بر 1 شامیل ایساکوف از اردن را مغلوب کرد.

* این آزادکار کم تجربه ایرانی در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 5 بر 3 مغلوب ماگومدرسول اصلویف از بحرین شد و باید منتظر حضور حریفش در دیدار فینال باشد تا بتواند به کار خود برای کسب مدال برنز در گروه بازنده‌ها ادامه دهد.

*در ادامه رقابت‌هاى وزن 74 کیلوگرم ماگومدرسول اصلویف از بحرین مقابل حريف قزاقستانى شكست خورد تا ابوذرى هم فرصت حضور در مرحله شانس مجدد را از دست بدهد و از دور رقابت‌ها كنار برود.

وزن 86 کیلوگرم:
* در وزن 86 کیلوگرم علیرضا کریمی دارنده مدال‌های نقره و برنز جهان در دور اول با نتیجه 5 بر 2 گوان اوک کیم از کره جنوبی را مغلوب کرد.

* کریمی در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی نیز با ارائه یک کشتی برتر و به شکلی قاطعانه با نتیجه 10 بر صفر زوشن لین از چین را از پیش رو برداشت و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

* در نيمه نهايى وزن 86 کیلوگرم علیرضا کریمی مقابل هایاتو ایشیگورو از ژاپن قرار گرفت. كريمى كه پرافتخارترين كشتى‌گير ايرانى حاضر در مسابقات به حساب مى‌آيد، در اين مبارزه با حملات پرتعداد خود 5 بر صفر پيش افتاد و بعد از اينكه ايشيگورو توانست 2 امتياز بگيرد، كشتى حساسيت بيشترى پيدا كرد. با اين حال در لحظات پايانى كريمى حريف را به پل زد و 4 امتياز ديگر هم گرفت تا 9 بر 2 به برترى رسيده و راهى فينال شود.

* کریمی در ديدار فينال و براى كسب مدال طلا عصر امروز به مصاف عظمت دولت بیکوف از قزاقستان می‌رود.

وزن 92 کیلوگرم:
* در وزن 92 کیلوگرم ارشک محبی، آزادکار کرمانشاهی در دور نخست با نتیجه 10 بر صفر مقابل آراش یوشیدا از ژاپن مغلوب شد و باید منتظر حضور حریفش در دیدار فینال باشد تا بتواند در گروه بازنده‌ها برای کسب مدال برنز به کار خود ادامه دهد.

*در ادامه رقابت‌هاى وزن 92 کیلوگرم ارشک محبی كه در دور نخست مقابل آرش یوشیدا از ژاپن مغلوب شده بود، با توجه به حضور این کشتی‌گیر در دیدار فینال،‌ به گروه بازنده‌ها رفت تا به کار خود برای کسب مدال برنز ادامه دهد.

وزن 125 کیلوگرم:
* در وزن 125 کیلوگرم امیررضا معصومی پس از استراحت در دور نخست،‌ در دور دوم و در مرحله یک چهارم نهایی با نتیجه 10 بر صفر ضیاموحامت صفراف از ترکمنستان را مغلوب کرد و به مرحله نیمه نهایی راه یافت.

* در دیدار نیمه نهایی وزن 125 کیلوگرم امیررضا معصومی مقابل لخاگواگرل مونختور دارنده مدال نقره و برنز جهان از مغولستان قرار گرفت. در حالی که در تمام طول کشتی معصومی با حملات بیشتر و ایجاد فاصله امتیازی از حریف پیش بود، اما در لحظات پایانی غافلگیر شد. او 6 بر 3 از حریف پیش بود و در فاصله 2 ثانیه مانده به پایان در بیرون از تشک یک فن 4 امتیازی خورد و به پل رفت. اعتراض مربیان ایران هم فایده‌ای نداشت و کشتی 8 بر 6 به سود کشتی‌گیر مغولستانی به پایان رسید. البته معصومی به شدت به داوران اعتراض داشت، اما در فاصله چند ثانیه به پایان شانس فینالیست شدن را از دست داد.

* بدین ترتیب امیررضا معصومی باید عصر امروز برای کسب مدال برنز آسیا در دیدار رده‌بندی وزن 125 کیلوگرم روی تشک برود.