زنگ خطری برای کاراته در بازیهای کشورهای اسلامی
زنگ خطری برای کاراته در بازیهای کشورهای اسلامی
نتایج دور از انتظار کاراته ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان در بازی‌های کشورهای اسلامی، لزوم توجه بیشتر به این رشته و اعزام به رویدادهای بین المللی برای کسب موفقیت در بازی‌های آسیایی را گوشزد کرد.

به گزارش حاشیه ورزش، تیم ملی کاراته مردان ایران که با ترکیبی جوان و دگرگون شده عازم بازی‌های کشورهای اسلامی در قونیه شده بود، در نهایت با یک مدال نقره علی‌اصغر آسیابری و حذف علی‌ مسکینی، مرتضی نعمتی، مهدی خدابخشی و مجید نیکوهمت به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد تا نتیجه ضعیف و دور از انتظاری رقم بخورد.

اما ترکیب تیم ملی کاراته برای حضور در این رقابت‌ها بر اساس پایبندی کامل کادر فنی تیم ملی به نتایج انتخابی تیم ملی انتخاب شد، جاییکه چهره‌های با سابقه تیم ملی همچون بهمن عسگری، ذبیح‌الله پورشیب و سجاد گنج‌زاده با شکست برابر رقبای خود از رسیدن به تیم ملی بازماندند.

نگاهی به ترکیب تیم ملی کاراته در این رقابت ها نشان می‌دهد، از میان 5 کاراته‌کای ایران در این مسابقات مرتضی نعمتی در 67- و مجید نیکوهمت در سنگین وزن برای نخستین بار به عضویت تیم ملی در آمدند و علی مسکینی در وزن 60- کیلوگرم نیز با سابقه حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و کسب مدال نقره این مسابقات، عازم ترکیه شد.

در این میان علی اصغر آسیابری و مهدی خدابخشی را می‌توان از نفرات با تجربه تیم ملی در این مسابقات نامید که از میان آن‌ها، آسیابری موفق به کسب مدال نقره شد و خدابخشی نیز با نمایشی دور از انتظار نتوانست انتظارات را برآورده کند.

اما نگاهی به نحوه آماده سازی تیم ملی پس از المپیک توکیو نشان می‌دهد، ملی‌پوشان کاراته ایران حضور در رویدادهای بین‌المللی زیادی و در راس آن‌ها مسابقات قهرمانی جهان را به دلایل مختلف از دست دادند و این بار نیز تیم ملی که نیاز زیادی به شرکت در رقابت های برون مرزی داشت، تنها با برگزاری اردوهای بلند مدت در مجموعه ورزشی انقلاب، مهیای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی شد.

در شرایطی که کشورهای دیگر به صورت مداوم در رقابت‌های کاراته وان حاضر می‌شوند و نفراتشان در رویدادهای مختلف بین‌المللی به میدان می‌روند، ملی‌پوشان کاراته ایران مدت‌هاست عازم هیچ رویدادی نمی‌شوند تا اینچنین در یک رویداد درجه چندم غافلگیر شوند.

کاراته ایران به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان طی سال‌های گذشته افتخارات زیادی را برای ورزش ایران رقم زد اما مسئولان ورزش ایران طی ماه‌های گذشته کمترین توجه را به ملی‌پوشان کاراته ایران و شرایط آن‌ها داشتند.

سید شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته در پایان این مسابقات، ضمن عذرخواهی از مردم بخاطر برآورده نشدن انتظارات، تاکید کرد: شرکت نکردن در مسابقات جهانی و چند کاراته وان بسیار تاثیر گذار بود و ضریب خطای ما به همین دلیل بالا رفته بود.

در بازی‌های کشورهای اسلامی ترکیه میزبان نیز با همه نفرات مطرح و عنوان‌دار خود نتوانست انتظارات را برآورده کند و تنها به یک مدال برنز رسید و از سوی دیگر ناداوری در مبارزه نعمتی و خدابخشی که سرمربی تیم ملی نیز به آن اشاره کرد، نقش بسیار مهمی در شکست این دو چهره داشت.

بدون شک کسب نتایج دور از انتظار کاراته ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی، حکم زنگ خطر برای کاراته و ورزش ایران در فاصله نزدیک به یک سال تا بازی‌های آسیایی را داشت، ادامه بی‌توجهی مسئولان ورزش به کاراته و اعزام نشدن‌های متعدد به رویدادهای بین‌المللی اینبار ناکامی در رویدادی بسیار بزرگتر به نام بازی های آسیایی را نصیب کاراته ایران خواهد کرد.

هروی دراینباره می‌گوید: کاراته همیشه عصای دست کاروان ایران بوده اما حالا باید نقاط ضعف را جبران کنیم. باید در کاراته وان ها که جنبه تدارکاتی دارد حضور داشته باشیم. از امروز تا بازی های آسیایی یکسال وقت است امیدوارم کمیته المپیک و وزارت ورزش حمایت کنند تا آنجا شرمنده مردم نشویم.