سرنوشت 15 بازیکن خارجی لیگ بیستم؛ جدایی و ناکامی!
سرنوشت 15 بازیکن خارجی لیگ بیستم؛ جدایی و ناکامی!
از میان ۱۵ بازیکن خارجی باقی مانده در لیگ برتر فوتبال ایران، برخی از آن‌ها راه خروج را در پیش گرفتند و باقی مانده‌ها هم در این فصل کارنامه موفق نداشتند.

به گزارش حاشیه ورزش ، لیگ برتر بیستم در حالی کلید خورد که فقط ۱۵ بازیکن خارجی زیر سایه قانون منع جذب خارجی‌ها در ایران حفظ شدند و به عنوان مهره‌های کلیدی برای تیم‌های خود به شمار می‌رفتند. با این قانون، جذب مربی و بازیکن خارجی از ابتدای فصل جاری ممنوع شد و حتی تلاش و تقلای استقلالی‌ها برای بازگرداندن آندره‌آ استراماچونی به تیم‌شان از طریق نهادهای مختلف برای لغو این قانون، میسر نشد ولی با گذشت زمان و برگزاری انتخابات و روی کار آمدن مدیران جدید، قانون مذکور در لیگ بیست و یکم، لغو خواهد شد.

با گذشت حدود هشت ماه از شروع فصل جاری فوتبال ایران که حدود یک ماه و نیم دیگر هم از آن مانده است، تاثیر معدود خارجی‌ها هم رو به کاهش گذاشته و در این مسیر برخی‌ هم جدا شده‌اند. با این حال، به علت قانون منع جذب خارجی‌ها، تیم‌ها تا جای ممکن سعی کردند داشته‌های خود را حفظ کنند چرا که امکان جایگزینی وجود نداشت.

در این گزارش قصد داریم عملکرد بازیکنان خارجی را فصل جاری بررسی کنیم؛ بازیکنانی که ماندنشان در لیگ برتر حاکی از رضایت باشگاه‌ها است.

پرسپولیس (رسن و رادوشوویچ): هر دو بازیکن خارجی پرسپولیس در این تیم حضور ندارند. بشار رسن که جزو ستاره‌ها و ارکان اصلی موفقیت سرخپوشان محسوب می‌شد، در انتقالی عجیب راهی قطر شد. بوژیدار هم در ادامه نیمکت‌نشینی‌های خود، به علت پرداخت نشدن مطالباتش و اختلاف با مدیریت پرسپولیس، در حال فسخ قرارداد و در خارج از ایران است. عملا خارجی‌ها در این فصل نتوانستند عصای دست یحیی و تیمش شوند.

استقلال (دیاباته و میلیچ): این دو بازیکن هر چقدر فصل گذشته به کمک استقلال آمدند، در این فصل غایب یا مصدوم بودند. دیاباته به طور کلی، ۲ گل به ثمر رسانده است.

میلیچ هم بعد از آمدن و رفتن‌های متوالی و بحث بر سر تمدید شدن یا نشدن قراردادش، فعلا مصدوم است و او هم چندان عملکرد چشم‌گیری نداشته است.

سپاهان (الغسانی، گولسیانی و کی‌روش استنلی): از بین سه خارجی سپاهان، الغسانی بعد از مدت‌ها نیمکت‌نشینی از این تیم جدا شد. گولسیانی هم در حضور پورقاز و نژادمهدی کم‌تر در خط دفاعی این تیم به کار می‌رود. نکته عجیب افت کی‌روش استنلی است که معمولا در دقایق پایانی برای سپاهان به میدان می‌رود و به طور کلی ۲ گل در این فصل به ثمر رسانده است.

فولاد (شیمبا، پاتوسی و کولیبالی): تنها تیمی که از هر سه بازیکن خارجی خود در مسابقات مختلف به نحو احسن بهره می‌برد، فولاد است. آن‌ها می‌توانند تنها تیمی باشند که حداقل از خارجی‌های خود استفاده کردند و شاید برای فصول بعد هم قرارداد این بازیکنان را تمدید کنند.

ذوب آهن (مارکوویچ، بیدوف و خلیل): ذوب آهن هم در لیگ بیستم بهره چندانی از خارجی‌های خود نبرده است. مهدی خلیل از این تیم جدا شده و بیدوف و مارکوویچ هم هفته‌ها است که در ترکیب اصلی این تیم جایی ندارند و عملا در حد و اندازه یک بازیکن ایرانی این تیم ظاهر نشده‌اند.

تراکتور (حمزاوی): حمزاوی در لیگ بیستم با ماجراهایی عجیبی رو به رو شد. او نه تنها به کار تراکتور نیامد که در خروج از ایران هم به دردسرهای ناشی از ضبط پاسپورتش از سوی این باشگاه مواجه شد و در نهایت به هر نحو ممکن از این تیم جدا شد.

گل‌گهر (منشا): منشا در زمره معدود خارجی‌های موفق لیگ بیستم است. او ۱۰ گل به ثمر رسانده و نزدیک‌ترین تعقیب کننده نسبت به سجاد شهازاده است و عملکرد قابل قبولی نسبت به سایر مهاجمان لیگ داشته است.

در نهایت از میان خارجی‌ها که امتحان خود را در فصول گذشته پس داده‌ بودند، می‌توان گفت منشا، پاتوسی، کولیبالی و شیمبا تنها خارجی‌های موفق لیگ بیستم هستند و درباره سایرین نمی‌توان چنین نظری داشت.